Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

    Träningsnördar - här samlas vi!

    MissKaos skrev 2014-10-24 09:27:10 följande:

    Crossfit ser kul ut! Tävlingen gick på min bakgård i princip hdet igen. i gbg. Såg riktigt hårt ut!

    Ja det förklarar ju upplägget. Fast det du jlrr blir snarast fartlek än ett rent intervallpass. Det ger oxå bra träning naturligtvis. Du är ju ute efter andra saker än jag som löper halvmaran.

    Jag vet ju hur tekniken ska se ut. Känns som ngt har hänt efter graviditeten. Som lederna är mjukare. Brukar bara köra till 90gr men vill få mer gluteus därav ända ner. Jag kan inte köra över huvudet. Har en kass axel som inte klarar det. (Bilolycka o en gammal inflamation läkt men gav bestående stelhet)

    mer teknik ja.. kört med fitnessboll motovägg kanske får göra det igen. Köra slut på benen o sen mot vägg...

    Misstänker att jag är svag någonstanns. Nåt skumt är det. Gick ok tills förra veckan nu är jag som ettrkorthus i knäböjen. Lite föll knäet in innan men jag har använt spegeln o korrigerat undet böjen. La på merevikter med får väl backa *sur* kändes son dax!

    Jo snö! Jag springer ute året runt. Lösbatt med rätt prylar! Icebuggs på fötterna!

    OCH DAMN! Du sa ngt! SKOR! Mina gymskor äe helt slut. Kört 5 år!! Idom och under grav växte ju fötterna o töjde skorna..


    Ja det är roligt och jobbigt som satan men det är en relativt hög skaderisk så man får passa sig. Ja det går bra att springa trots snö men burpees känns sådär.. Iofs passar det inför Toughest haha. Jag är ju som du ser ingen långdistansare utan mer en mix av halvgrov gymkille som ändå vill kunna springa, en rätt svår kombo. Jag kan springa 15-20 km men det är inget jag tycker är roligt, gjorde det i början av sommaren några ggr och det går rätt sakta.

    Jag är lite kobent och har också problem med att knäna viker in sig, det är framförallt ett problem när jag kör för tungt. Men för mig så för jag mycket bättre teknik och träff när jag kör frontböj så det kan du testa om du inte brukar köra det. Jag får en mycket bättre hållning då. 

    När vi tränar teknik i airsquat så kör vi med näsan mot väggen och en medicinboll placerad så du nuddar baken på den när du är i bottenläget. Det blir väldigt tydligt om knäna åker fram då när de tar i väggen och man faller bakåt.. :)
    If you wanna get fit, get crossfit.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2014-10-24 19:21:21 följande:
    Det med att knäna går ut över tårna är ju en omdiskuterad teknikfråga. Dessutom har det att göra med hur långa lårben man har. Jag har väldigt långa lårben, och det innebär att jag - förutsatt att jag inte öppnar bäckenet så att benen är vinklade utåt i 180 grader, vilket i och för sig vore möjligt då jag är så mjuk, men antagligen inte speciellt hälsosamt - inte kan knäböja utan att knäna går ut en liten bit över tårna. Tyngdpunkten skulle hamna alldeles fel.

    Hur överkroppen är vinklad har ju dessutom att göra med om du använder dig av high bar eller low bar, gör en back squat eller en front squat. Huvudsaken är att knäna går ut över knäna (i samma vinkel) och hur tyngdpunkten är.
    MissKaos skrev 2014-10-23 22:35:28 följande:

    Gymmet idag. Mitt vä knä faller in på tunga knäböj. Tänkrr testa paussquats (lättate fler reps för teknik)


    Det kallas valguskollaps och handlar antagligen om att det blir för tungt för gluteus och höftstabilisatorerna om det inte är så att du har dålig rörlighet i anklarna (jag gissar det första). Ett tips är att ha ett gummiband runt knäna så du tvingar ut dem (annars ramlar gummibandet av). 


    Fotleden kan väl inte må bra om man skjuter ut knäna såpass långt som hon i filmen? Hon går ju ut lika långt med knäna som hennes fötter är långa? Som halvskadad ingenjör tänker jag mest på kraften som uppstår på en liten yta i en skarp vinkel i fotleden. Med rakare linje i fotleden går kraften genom smalbenet via hälen ner i golvet.

    Eller är jag ute och cyklar?
    If you wanna get fit, get crossfit.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2014-10-24 23:00:02 följande:
    Du vill ju ha tyngdpunkten rakt över foten, inte rakt över hälen/fotknölen.

    www.styrkelabbet.se/wp-content/uploads/2011/12/Frontb%C3%B6j-Kn%C3%A4b%C3%B6j-Teknik.jpg
    Men om du då använder fotleden för att korrigera tyngdpunkten och skjuter fram knäna som hon i filmen gör på slutet, blir trycket i fotleden (som påverkas av vinkeln) väldigt högt. En viss vinkel är väl oundviklig men en fotlängd kan väl inte vara att rekommendera?

    Oavsett om man har tyngdpunkten mitt över foten så måste kraften först transporteras via benen, det är de jag försöker diskutera även om jag säkert är kass på att förklara vad jag menar. 
    If you wanna get fit, get crossfit.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2014-10-25 09:38:15 följande:

    En djup squat gör så  att man får en väldigt brant vinkel i anklarna, speciellt om det är en front squat, och det är en förutsättning för att kunna göra en djup squat med bra form. Det är alltså inte själva vinkeln som är problemet, utan snarare att hon inte har tillräckligt mycket mobilitet i ankeln och kompenserar det på olika sätt. Det konstateras ju också i videon (att hon inte har tillräcklig rörlighet i ankeln, det är därför hon har vikter under hälen).


    Ok
    If you wanna get fit, get crossfit.
  • Studentpappa

    Gymmet idag

    6x4 benböj 80kg, djupa

    4x1 benböj 100kg

    3x5 benböj 60kg, djupa

    Toe to bar 5x5

    Sittande Vadpress 4x6 55kg

    Stående axelpress skivstång 4x6 40 kg

    10min stakmaskin 2050m

    Svettbandet luktar aceton trots mediokert tempo


    If you wanna get fit, get crossfit.
  • Studentpappa
    MissKaos skrev 2014-10-27 21:21:56 följande:

    Vet ju inte om det är av grav eller pga ngt annat eg

    Testat front det funkar bättre!

    Igår skivspinn. Idag träningsvärk... 7.km löpn inkl några spontana intervaller på slutet.

    Mätt mig. +-noll på vägen. -2% fett. Känns som magert resultat på 8v.


    Vikt är fasen så drygt alltså, jag har motsatt problem och vill lägga på mig några kg. Jag har ökat kcal-intaget rejält men står ändå stilla, problemet är antagligen att jag hela tiden ökar min träningsdos och maten hänger inte riktigt med.

    När jag tränade seriöst innan vi fick barn testade jag att grisbulka och det var givetvis effektivt, men jag la på mig alltför mycket fett och det vill jag inte. Vägde 95 kg då ett tag och då var löpningen urkass.

    Men jag funderar på att lägga in ett mellanmål på jobbet, jag äter normalt frukost, lunch, middag och efter träning. Sen äter jag frukter och nötter då jag är duktig på att skåpäta men hyfsat nyttigt.

    Räknade mina kcal från gårdagen och fick ihop strax över 3000 kcal och jag har enligt en räknesnurra ett behov på 2900 så det är ju inte så konstigt att jag står still...

    Jag har iofs ökat mina mått kring armar och bröst etc men jag vill ändå gå upp 2-3kg så det är väl bara att äta på :)
    If you wanna get fit, get crossfit.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2014-10-28 07:32:13 följande:

    här kommer det inte bli träning på ett tag.
    Fick åka in till läkare igår (igen) eftersom jag fick hög feber som höll i sig från lördag-måndag. CRP på 143. Lunginflammation och halsinfektion. Vet inte om jag ska skratta eller gråta, men himla skönt i alla fall att ha fått antibiotika, för jag mådde som utskitet äppelmos ungefär.


    Ajdå trist! Lunginflammation hade dottern i julas fy fan va det var jobbigt. Men bara vi fick antibiotika så blev hon bra relativt omgående, vi var dock in med henne flera dagar tidigare men då var det en kass doktor som inte ens lyssnade på henne. Han sa bara, hon är frisk till julafton åk hem nu...
    If you wanna get fit, get crossfit.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2014-10-28 07:58:48 följande:
    Jag äter (när jag är frisk) sex gånger per dag, annars skulle jag nog inte orka. Jag ligger i kaloribalans på 2600 och har samma problem som du. Har gått ner från 61 till 58 under den här sjukdomsperioden, är för tillfället i "grisbulkar"-mode och äter chips och glass till mellanmål bara för att få i mig mycket energi.
    Jag har inga problem att äta mycket på en gång så det fungerar hyfsat för mig om jag bara hittar rätt nivå. Jag för aldrig någon bok utan går mer på känn. 

    Men vettigast är nog att lägga in ett mellanmål, alternativt en shake. Jag dricker väldigt mycket mjölk så en halvliter mer eller mindre + whey kan ju vara ett alternativ. Då boostar jag 4-500 kcal direkt :)

    Eller så tar jag med mig 100 gram sötmandel varje dag, det är ju sjukt gott!

    Vi har dålig fikakultur på jobbet så det faller sig inte naturligt att äta utöver lunchen.
    If you wanna get fit, get crossfit.
  • Studentpappa
    K grrl skrev 2014-10-28 08:36:39 följande:
    Jag räknar kalorier för att säkerhetsställa att jag äter tillräckligt, annars äter jag lätt för lite. Skönt att kunna freestyla! På mitt jobb är vi några personer som styrketränar seriöst, så där är det naturligt. 
    Ok ja då underlättar det, här finns det bara långlöpare typ lidingöloppet och triathlon.

    Nä nötter får det bli, passar bra att ha vid skrivbordet, ska knalla iväg och köpa på fikarasten :)
    If you wanna get fit, get crossfit.
  • Studentpappa
    MissKaos skrev 2014-10-28 09:23:11 följande:

    Jag behöver ner några kilon men viktigast känns ju som att bygga på lite muskler..man får bara ut vikt o fett på mitt närmsta apotek. I stan kan msn få muskelmassa etc med. Surar då dwt ju inte hänt NÅTT.nattvak o amning förstör nog endel. Blir hungrig. Vet att jag tappade fett närä ag slutade amma sonen. Sen rör jag mindre på mig nu än när jag jobbar antar jag.

    men ändå. Nada resultat. Borde ju minskat mer i fett om jag lagt på mig muskler tycker man.

    ny mätning om 8v.


    Man ska förmodligen (säger jag som är man) inte ha så höga krav på resultat så nära på en graviditet samt när du fortfarande ammar.

    Vill du ha ett hyfsat sanningsenligt svar så beställ en kalipermätning, sen gör du uppföljning på samma ställe. Känns som en våg för fettprocent kan ha en felmarginal på 200% :D
    If you wanna get fit, get crossfit.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!