• heter

Gå ner ett par kilo genom att utesluta godis?

Jag undrar om det är möjligt att gå ner ett par kilo genom att utesluta godis, läsk och bakverk ur min kost? Jag vräker inte i mig sånt men något slinker ner varje dag. Skäms Genom att bara ta bort det borde jag gå ner 2-3 kilo då? Det är allt jag vill gå ner. Hur länge skulle det kunna tänkas ta innan jag märker någon skillnad och börjar gå ner i så fall?

Som exempel så kan jag dricka 1-3 burkar cola om dagen, äta kanske 50-75 gram choklad, ett halvt paket cola-snören, äta en större muffins eller en glass t ex. Ville bara skriva det så ni har en susning om hur mycket jag pratar om. Obs! Jag äter inte allt det på en dag utan oftast bara läsken plus en till av det jag nämnde.

• Svar på tråden Gå ner ett par kilo genom att utesluta godis?
  • systertillknorr

Det tror jag absolut =) Jag uteslöt sött ur kosten, var även lite försiktig med bröd osv, körde alltid gröt till frukost och så. Då gick jag ner 8 kg på ett halvår.

Ge det en månad så tror jag du märker skillnad. Jag tror på små förändringar som man kan hålla, då är det bra att utelsuta sånt som man känner att man kan avstå =)

• heter
    systertillknorr skrev 2011-06-19 16:08:10 följande:
    Det tror jag absolut =) Jag uteslöt sött ur kosten, var även lite försiktig med bröd osv, körde alltid gröt till frukost och så. Då gick jag ner 8 kg på ett halvår.

Ge det en månad så tror jag du märker skillnad. Jag tror på små förändringar som man kan hålla, då är det bra att utelsuta sånt som man känner att man kan avstå =)
    Du gjorde inget annat som att äta annorlunda mat eller träna mer? Då finns det hopp för mig.

Inte för att jag känner att jag kan avstå godis, hehe, men jag måste nog för både viktens skull och för att undvika diabetes och hjärtproblem i framtiden. Jag tror jag ska tillåta mig själv att äta något gott 1-2 gånger i veckan för annars blir livet alltför tråkigt om jag aldrig får äta något gott men det borde ju inte påverka så mycket.
  • AstraTrillian

3 burkar cola är 3*140 kcal=  420 kcal
    50 gram choklad minst 250 kcal
    muffins minst 250 kcal

Det blir 920 kalorier vilket är typ hälften av vad en "normal" kvinnas dagbehov ligger på. Om du äter så mycket godis varje dag och slutar utan att ersätta det med annat än kanske 2-3 äpplen kommer du rasa i vikt. För att förbränna 920 kalorier måste man typ springa i 1,5 timme (springa, inte småjogga).

• heter
    AstraTrillian skrev 2011-06-19 20:35:40 följande:
    3 burkar cola är 3*140 kcal=  420 kcal
    50 gram choklad minst 250 kcal
    muffins minst 250 kcal

Det blir 920 kalorier vilket är typ hälften av vad en "normal" kvinnas dagbehov ligger på. Om du äter så mycket godis varje dag och slutar utan att ersätta det med annat än kanske 2-3 äpplen kommer du rasa i vikt. För att förbränna 920 kalorier måste man typ springa i 1,5 timme (springa, inte småjogga).
    Oftast är det inte mycket som du skrev men säg att det kanske handlar om 600 kalorier per dag i snitt och en dålig dag så mycket som du skrev. Men ni tror att jag kommer att gå ner i vikt om jag utesluter det här även om jag så bara skulle ligga på soffan? Hur länge kan det tänkas ta innan jag börjar märka något?
  • AstraTrillian

Är det 500 kalorier per dag du tar bort utan att äta extra av nåt annat och utan att minska din aktivitet på dagarna, så kommer du gå ner 0.5 kg i veckan! 1 kg fett motsvarar ca 7000 kcal. Grymt bra va?

• heter
    AstraTrillian skrev 2011-06-19 22:33:11 följande:
    Är det 500 kalorier per dag du tar bort utan att äta extra av nåt annat och utan att minska din aktivitet på dagarna, så kommer du gå ner 0.5 kg i veckan! 1 kg fett motsvarar ca 7000 kcal. Grymt bra va?
    Det låter bra i teorin men fungerar det så i verkligheten? För ibland när jag har varit sjuk och knappt ätit så har jag inte gått ner alls. Jag var t ex magsjuk och åt bara ett par rostmackor med smör och ProViva i 7 dagar och hade inte gått ner ett gram den gången.

Jag tänkte inte äta något annat i stället för godiset och läsken förutom kanske en frukt om jag måste ha något att tugga på. Förmodligen handlar det nog om cirka 500 kalorier en vanlig dag när jag tänker efter, som består av godis och läsk. Skäms 

Jag har alltså ingen övervikt om det gör någon skillnad på viktminskningen men jag trivs bättre om jag väger 2-3 kilo mindre än just nu. Tror du att min fula putmage försvinner också? Drömmer
  • heter
    AstraTrillian skrev 2011-06-19 22:34:42 följande:
    Det skulle betyda 5 kg innan Augusti ens är slut.
    Det vore ju enormt bra och något att se fram emot. Tänk om jag passar i mina skinny jeans igen snart? Drömmer Skrattande

Men jag tänkte nog behålla en burk cola om dagen. Det är min enda last och något kul måste jag ju få ha i livet. Men en burk läsk borde väl inte påverka så mycket om jag drar ner på allt det andra och bara tillåter mig själv att äta lite lördagsgodis?
  • Jennie med ie

När du äter och dricker som du gör nu, står du då STILL i vikt eller går du upp? Det har ju stor betydelse för vad som händer om du minskar ditt energiintag. Står du nu still och minskar intaget med 500 onyttiga kcal utan att i övrigt förändra levnadssättet så lär du gå ner, men går du nu upp så kanske du "bara" går upp mindre eller står still... om du förstår vad jag menar.

• heter
    Jennie med ie skrev 2011-06-19 23:13:28 följande:
    När du äter och dricker som du gör nu, står du då STILL i vikt eller går du upp? Det har ju stor betydelse för vad som händer om du minskar ditt energiintag. Står du nu still och minskar intaget med 500 onyttiga kcal utan att i övrigt förändra levnadssättet så lär du gå ner, men går du nu upp så kanske du "bara" går upp mindre eller står still... om du förstår vad jag menar.
    Helt still står jag inte. Jag har gått upp ungefär 2 kg på 2-3 år. Nu sista året så verkar jag ha gått upp ungefär 1 kg. På ett helt år alltså, från förra våren till den här våren. Vad tror du händer då? Tror du jag går ner litegrann eller kommer jag att stå stilla på nuvarande vikt? Jag förstår att du inte kan veta bombsäkert men vad är mest troligt?
  • DevilsDaughter

När jag äter som du och utesluter det onyttiga så brukar jag gå ner nårra kg. Jag är inte heller överviktig men trivs som du några kg lättare. Däremot har jag aldrig lyckats hålla det så länge att jag vet vad min vikt stannar på när jag utesluter "lasterna".. Vad jobbigt det är att vara sockerälskare!

• heter
    DevilsDaughter skrev 2011-06-20 12:04:04 följande:
    När jag äter som du och utesluter det onyttiga så brukar jag gå ner nårra kg. Jag är inte heller överviktig men trivs som du några kg lättare. Däremot har jag aldrig lyckats hålla det så länge att jag vet vad min vikt stannar på när jag utesluter "lasterna".. Vad jobbigt det är att vara sockerälskare!
    Det kan vara jobbigt att vara sockerälskare. Men när du börjar gå ner lite i vikt så är det enda du gör att sluta äta så mycket onyttigheter? Du blir inte mer sund allmänt och börjar träna mer och så? Undrar hur fort det kommer att märkas skillnad?
  • Emma Görander

Jag är sockerberoende. Detta efter att ha läst boken Sockerbomben i din hjärna (bra bok, läs den).
    Ändra hela din livsstil istället, börja in ifrån, varför vill du gå ner i vikt? Och hur mår du av att väga det du gör nu?

Om du bara ändrar kosten tillfälligt så blir det ju samma resultat med din vikt, du går ner, sen tröttnar du, och går upp igen..
    Super tips från mig är att läsa blogg.mama.nu/olgas-blogg/
    Där snackar vi om att få inspiration av måååånga andra mammor!
    Lycka till

• heter
    Emma Görander skrev 2011-06-20 21:30:17 följande:
    Jag är sockerberoende. Detta efter att ha läst boken Sockerbomben i din hjärna (bra bok, läs den).
    Ändra hela din livsstil istället, börja in ifrån, varför vill du gå ner i vikt? Och hur mår du av att väga det du gör nu?

Om du bara ändrar kosten tillfälligt så blir det ju samma resultat med din vikt, du går ner, sen tröttnar du, och går upp igen..
    Super tips från mig är att läsa blogg.mama.nu/olgas-blogg/
    Där snackar vi om att få inspiration av måååånga andra mammor!
    Lycka till
    Jag vet inte om jag behöver ändra min livsstil eftersom att jag äter nyttigt bortsett från sockret då. Och att jag vill gå ner 2-3 kg är för att kroppen blir snyggare och kläderna sitter bättre då. Enkelt men sant svar. Jag tänkte inte ändra kosten tillfälligt utan det är meningen att jag ska hålla mig från socker lite mer i framtiden. Jag tänker inte bli sockerabsolutist men att jag äter för mycket idag är står helt klart.

Ska kika in på bloggen!
  • DevilsDaughter

därför: Ne, jag ändrar inget annat, jag anser att jag äter helt ok mat för övrigt.. Och träna gör jag inte, sysslar med lagom motion som ridning och badminton, men det gör jag även då jag äter socker.

• heter
    DevilsDaughter skrev 2011-06-21 14:56:57 följande:
    därför: Ne, jag ändrar inget annat, jag anser att jag äter helt ok mat för övrigt.. Och träna gör jag inte, sysslar med lagom motion som ridning och badminton, men det gör jag även då jag äter socker.
    Som jag då. Då finns det hopp om att jag kanske också går ner några kilo. Tänk om det kan göra så stor skillnad att bara ta bort det mesta av sockret? Drömmer
Svar på tråden Gå ner ett par kilo genom att utesluta godis?