• Anonym

Bakterier?

Jag gjorde en skrapning, ungefär 2 veckor efter det så fick jag ont och en obehagskänsla i underlivet. Så det blev undersökning. Livmodern såg fin ut men däremot så fanns det bakterier i slidan. Inget i urinen.

Fick då antibiotika i form av slidpiller i tre dagar. Efter det så kändes det bättre, det onda gick över men fortfarande lite obehagskänsla i underlivet, som trappades upp för någon dag sen. Nu har jag provat svampmedel och det känns värre, nu svider det runt urinröret och det känns som att jag skulle vilja stoppa in något kallt och kyla ner. Vad är det nu då? Är det fortfarande bakterier kvar? Inte kan väl svamp kännas så här?

• Svar på tråden Bakterier?
  • Anonym

Ingen som har haft bakteriell vaginos som har känt så här?

• Candida

Jo, jag fick bakteriell vaginos efter en skrapning för några månader sedan. Jag har jätteont i magen och undrar just nu vad det kan bero på.

Jag behandlades först med flagyl 2 ggr om dagen i 7 dagar, men det hjälpte inte så jag fick dalacin vagiatorier i 3 dagar. Efter det fick jag jättemycket svampinfektion i underlivet, och då behandlade jag mig med fluconazol som jag fick utskrivet.

Be din läkare skriva ut fluconazol, om det visar sig vara det. Det kan vara bra om de kollar i mikroskåpet om du fortfarande har bakterier från den bakteriella vaginosen. Flagyl och dalacin tar nämligen olika bakterier, det senaste har det visat sig att en bakterie är resistent mot flagyl som dalacin tar. Det är vanligt att man får svampinfektion efter behandling med antibiotia eftersom antibiotika slår ut de egna bakterierna också. Tycker du ska kolla upp dig igen och se om vaginosen verkligen gått över!

http://www.biomedcentral.com/1471-2334/4/5

Lycka till!

• Candida

Glömde säga att jag fick tillbaka mitt, så sedan fick jag behandla med orala tabletter dalaciin 300 mg 3 ggr om dagen i 7 dagar. Då gick det över, men då kom klådan tillbaka igen. Så jag gick till gynekologen (igen) som konstaterade svampinfektion, och jag fick behandla med fluconazol (igen).

Tycker det verkar som att det kan ta några vändor med kurer innan man blir av med det, men jag som aldrig har haft bakteriell vaginos före min skrapning för några månader sedan, har däremot kronsik svamp som kommer tillbaka efter varje menstruation.

Du verkar ju inte ha problem med svampinfektion kronsikt, så det kanske räcker med canesten för dig? (Finns receptfritt på apoteket) Canesten tar även gardanella bakterier, alltså några av de bakerier som orsakar bakteriell vaginos.

Lycka till igen!

• Candida

Kolla upp säger jag bara! Det är bättre att gå till läkaren en gång för mycket än en gång för lite (även innan du behandlar dig med receptfria preparat)

• Anonym

Tack för svar! :) Sitter just nu här och funderar på om jag ska ringa igen. Svampkuren hjäpte inte. Har mycket flytningar och svider lite ibland och kliar i bland. Det var Dalacin-vagitorier som jag fick. Kanske fortfarande är kvar bakterier ändårå.

Jag ringer nu! :)

• Candida

Kan hända att du behöver flagyl orala tabletter, och en fluconazol efter det? Lycka till!

Svar på tråden Bakterier?