• Asko

Smultronställen i Sverige?

Vi tänkte ge oss ut på en bilsemester i Sverige nu i sommar. Vi har 2 barn (8 & 4 år) och två hundar med oss. Vi är mest intresserade av natur och djur. Men ser gärna så mycket som möjligt av det Sverige man ofta missar.

Så vad har Du för tips? Var ligger ditt smultronställe som vi bör besöka? Favorit matställe? Utsiktsplats? Vandringsled? Badplats? Hotell? Vandrarhem? Utflyktsmål?
    Det får gärna vara så att vi kan göra något roligt och ovanligt på platsen (som tex när jag var i Kiruna och åkte långt ner i gruvan och plockade svamp) Glad

• Svar på tråden Smultronställen i Sverige?
  • riboflavin

Att semestra längs med Göta kanal och exempelvis hyra kanot och cykla är fint.

Min favoritcamping längs kanalen är tveklöst vassbacken, från vilken man kan vandra/paddla utmärkta dagsturer längs kanalen åt bägge håll.  Vandra definitivt upp till ön lanthöjden mitt i kanalen. 

På lämpligt köravstång finns både skara sommarland, vänern (med läckö slott och hindens rev) och vättern (med vackra karlsborg.

I söder finns vackra Valle och Billingen samt Kinnekulle för vandring och Natur/kulturupplevelser, i norr finns underbara tiveden för bla. islandshästtur och äventyrsupplevelser.

Vi semestrar på "hemmaplan" i år (bor i Skara numer) och ovanstående är det vi och hundarna planerar. Då vi även har tillgång till egen båt så vi ger oss även ut en tur i norra vätterskärgården. 

• Dixie

I Skåne kan ni besöka Forsakar, vid Degeberga, Österlen är ju fint och med många badställen och sedan mitt i Skåne finns Skånes Djurpark!

• Asko

Tack så mycket för era svar!
    Vi hade dock tänkt oss att åka norrut (vi bor i Stockholm) så Dalarna, Västernorrland, Värmland osv.

Är det någon som har förslag på pärlor däråt? 

• riboflavin
    Asko skrev 2011-06-22 19:55:36 följande:
    Tack så mycket för era svar!
    Vi hade dock tänkt oss att åka norrut (vi bor i Stockholm) så Dalarna, Västernorrland, Värmland osv.

Är det någon som har förslag på pärlor däråt? 
    Storforsen (forsränning) är fantastiskt.

Annars flaggar jag för Härjedalen, där var vi förra året och vandrade över till norge (dovrefjäll) i jakt på sveriges enda myskoxflock. Det var riktigt mäktigt även om vi bara såg dem på avstånd. 
Svar på tråden Smultronställen i Sverige?