Dimisi skrev 2011-06-23 02:06:26 följande:
Alexi, jag gissar att du själv inte har några problem med kladd. Jag tror nog att din dotter vänjer sig lite grann med tiden, så att hon åtminstone kan vara med och baka. Men det är nog viktigt att du inte dissar hennes "renlighet", för då kan den nog förstärkas. Respektera henne genom att snabbt torka av hennes händer när hon visar obehag. Om hon känner att du accepterar hennes "renlighet" (kommer inte på något bättre ord) och känner sig trygg med att du hjälper henne när hon känner obehag, kommer hon nog våga prova lite kladdande. Men hon kommer nog alltid ha kvar det som ett personlighetsdrag.
Jag har en kladd-hatare och en kladdare. Kladdaren är alltid smutsig över hela kroppen. Mat i håret är hans specialité.
Kladd-hataren tvättar händerna ofta och håller sig ren. Han hjälper till att baka, men han avskyr att t ex få sand på händerna. När han är ute har han ofta arbetshandskar på sig. Jag är själv mer lik kladd-hataren, men försöker att inte lägga nån värdering i vilken av barnens inställning till kladd som är bäst.
Jag är en sån som inte har något emot kladd men i och för sig är rätt noga med att tvätta händerna så fort jag har minsta kladd.

Tyvärr är dock dottern inte mycket för att tvätta sig heller, hon hatar att bli duschad, tvätta håret, tvätta händerna osv.
Men så klart att vi accepterar henne som hon är och vi gör just så, torkar av henne direkt när hon vill det. Jag har liksom slutat försöka erbjuda lekar med kladd, bakning osv för hon vill ändå inte. Men just när man hör vad mycket lekar andra gör med sina barn på olika kladdsaker, bakning, fingerfärger och sånt så känns det lite begränsat och jag känner mig lite tråkig som inte gör sånt med henne, hur bakvänt det än låter.

Får väl se om lillebror blir annorlunda (han är bara 7 mån ännu) och om dottern då kommer vilja testa sådant som han gör.