• Alexi

Barn som inte gillar kladd

Någon fler som har barn som inte gillar kladd? Dottern som är 2,5 år ratar alla lekar/pyssel som innebär kladd. Baka funkar inte, hjälpa till med en del matlagning, trolldeg, fingerfärger osv likaså.

Det begränsar mina ideer på vettiga saker att göra inomhus.

Brukar de vänja sig när de blir äldre?

• Svar på tråden Barn som inte gillar kladd
  • Krake

Nej, men min syster är sådan sedan barnsben. Och det håller i sig för henne iaf.

Rita? Bygga klossar/lego? Pussel? Läsa böcker? 

Moster, inte monster.
  • Erica26

Jag var likdan, å är precis så nu med, 34år senare.

• Blablabla

Jag har alltid varit sådan oxå...

• Alexi

Ni som alltid varit så, hoppade ni över alla sådana kladddiga lekar hela uppväxten alltså? Eller lärde ni er hantera kladdet, tex vid bakning?

• Alexi
    Krake skrev 2011-06-19 18:42:30 följande:
    Nej, men min syster är sådan sedan barnsben. Och det håller i sig för henne iaf.

Rita? Bygga klossar/lego? Pussel? Läsa böcker? 
    Vi gör sånt men det är många timmar att fylla med aktiviteter inne när det ösregnar ute och lillebror ska ammas och tas hand om också så just nu har jag lite brist på ideer vad fylla dagarna med.
  • Erica26

Nej, jag har inte lärt mig än, bakar aldrig, å har handskar om jag ska skära kött osv.

• eckin

Min femåring är inte alls lika känslig för kladd nu som han var i tvåårslåldern. Fortfarande känslig men inte alls samma sak.

• Alexi

Det känns ju som att alla kan ägna sig åt kladdaktiviteter med sina barn, lera av olika slag, baka osv men min dotter gillar inte sånt alls.

• Pappa2006

Jag har i vuxen ålder lärt mig att "kladda" men avskydde det som liten. Mina föräldrar har berättat att jag blev helt paralyserad ner jag fick mat på händerna eller utanför munnen vid måltiderna. Satt som en staty tills någon torkade av mig. Brorsan är inte alls sådan. Min son nu 5 år har följt i mina fotspår och ogillar kladd han också. Inte fullt så extremt som jag så att han blir stel och orörlig men nästan. Mina två döttrar har däremot inga problem med att mosa banan mellan fingrarna och sedan dra genom håret. Det är nog väldigt olika från person till person. Låt henne prova sig fram på egen hand så kanske hon vänjer sig. Annars finns det ju mycket annat som man kan göra som inte är kladdigt. Läsa, rita, bygga med klossar, pärlplattor, lego, dockor, bilar osv osv.

• Dimisi

Alexi, jag gissar att du själv inte har några problem med kladd. Jag tror nog att din dotter vänjer sig lite grann med tiden, så att hon åtminstone kan vara med och baka. Men det är nog viktigt att du inte dissar hennes "renlighet", för då kan den nog förstärkas. Respektera henne genom att snabbt torka av hennes händer när hon visar obehag. Om hon känner att du accepterar hennes "renlighet" (kommer inte på något bättre ord) och känner sig trygg med att du hjälper henne när hon känner obehag, kommer hon nog våga prova lite kladdande. Men hon kommer nog alltid ha kvar det som ett personlighetsdrag.

Jag har en kladd-hatare och en kladdare. Kladdaren är alltid smutsig över hela kroppen. Mat i håret är hans specialité.

Kladd-hataren tvättar händerna ofta och håller sig ren. Han hjälper till att baka, men han avskyr att t ex få sand på händerna. När han är ute har han ofta arbetshandskar på sig. Jag är själv mer lik kladd-hataren, men försöker att inte lägga nån värdering i vilken av barnens inställning till kladd som är bäst.

• eckin

Bra råd från Surfa! Jag var noggrann med att ta min sons obehagskänslor på allvar. Försökte att alltid ha med något att torka med när vi var ute etc. Och från treårsåldern och framåt har det blivit gradvis bättre. När det är något han verkligen vill göra är det lättare för honom att göra det trots obehagskänslorna

Min son är överkänslig mot många saker som har med sinnesintryck att göra, bland annat ljud, konsistens på maten och hur kläder sitter.

• Alexi
    Dimisi skrev 2011-06-23 02:06:26 följande:
    Alexi, jag gissar att du själv inte har några problem med kladd. Jag tror nog att din dotter vänjer sig lite grann med tiden, så att hon åtminstone kan vara med och baka. Men det är nog viktigt att du inte dissar hennes "renlighet", för då kan den nog förstärkas. Respektera henne genom att snabbt torka av hennes händer när hon visar obehag. Om hon känner att du accepterar hennes "renlighet" (kommer inte på något bättre ord) och känner sig trygg med att du hjälper henne när hon känner obehag, kommer hon nog våga prova lite kladdande. Men hon kommer nog alltid ha kvar det som ett personlighetsdrag.

Jag har en kladd-hatare och en kladdare. Kladdaren är alltid smutsig över hela kroppen. Mat i håret är hans specialité.

Kladd-hataren tvättar händerna ofta och håller sig ren. Han hjälper till att baka, men han avskyr att t ex få sand på händerna. När han är ute har han ofta arbetshandskar på sig. Jag är själv mer lik kladd-hataren, men försöker att inte lägga nån värdering i vilken av barnens inställning till kladd som är bäst.
    Jag är en sån som inte har något emot kladd men i och för sig är rätt noga med att tvätta händerna så fort jag har minsta kladd. Tyvärr är dock dottern inte mycket för att tvätta sig heller, hon hatar att bli duschad, tvätta håret, tvätta händerna osv.

Men så klart att vi accepterar henne som hon är och vi gör just så, torkar av henne direkt när hon vill det. Jag har liksom slutat försöka erbjuda lekar med kladd, bakning osv för hon vill ändå inte. Men just när man hör vad mycket lekar andra gör med sina barn på olika kladdsaker, bakning, fingerfärger och sånt så känns det lite begränsat och jag känner mig lite tråkig som inte gör sånt med henne, hur bakvänt det än låter. Får väl se om lillebror blir annorlunda (han är bara 7 mån ännu) och om dottern då kommer vilja testa sådant som han gör.
Svar på tråden Barn som inte gillar kladd