Inlägg från: Punkster |Visa alla inlägg
  • Punkster

I vilken klass börjar man med engelskan?

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det obligatoriskt att börja med bedömning av elevernas prestationer i engelska i åk. 3, därför måste man också börja undervisa i engelska senast i åk. 3. Men jag kan ha fel. Många skolor börjar ju med engelska långt tidigare, men jag tror inte att det är obligatoriskt förrens i trean.

• Punkster
    m med tre stjärnor skrev 2011-06-20 21:27:29 följande:

Det är fel.

Min dotter har just gått ut trean (örebro kommun) och har inte fått läsa ett ord engelska.

På hennes skola börjar de inte förrän i fyran har hon fått veta då hon efterfrågat det. Jag har fått förklaringen att man ska läsa ett visst antal timmar fram till år sex och hur man lägger timmarna är upp till skolan.

Nu ska hon byta skola och på den nya började de i trean (liksom i skolorna runtomkring). Nu är min dotter rätt framåt och har lärt dig en hel del själv så jag är inte orolig men det finns alltså ingen lag på att börja i år tre.

Där ser man. Jag jobbar i Örebro (dock inte på en kommunal skola) och trodde det var lika för alla. Själv tycker jag dock att man tjänar på att börja med engelska så länge som möjligt. Om alla timmarna ska läggas ut på åk. 4-6 istället för 1-6 så kommer det bli väldigt mycket att ta in för barnen på väldigt kort tid. Låter osmidigt.
Svar på tråden I vilken klass börjar man med engelskan?