Blöjfri på natten?
Jag har bara en liten fundering..
Hur länge har era barn varit blöjfria under dagen innan ni har tagit bort blöjan även på natten?
Nu har vi inte kommit riktigt så långt än, men är nog på god väg
Jag har bara en liten fundering..
Hur länge har era barn varit blöjfria under dagen innan ni har tagit bort blöjan även på natten?
Nu har vi inte kommit riktigt så långt än, men är nog på god väg
Dottern var 3 när vi tog både på natten och dagen.
Äldsta sonen var 2 när han slutade hemma på dagen (3 på dagis) och han är fortfarande inte nattorr (5 år). Vi håller på nu att försöka få bort nattblöjan (för att han vill) men igår kissade han ner sig vid midnatt och vi bytte kalsonger och lakan utan att han vaknade. Sen kissade han igen i natt men jag vet inte när för när han kom ner i morse så var han jätteglad över att kalsongerna var torra. Men att de var torra var helt enkelt för att de hunnit torka igen sen han kissade. Sängen var blöt men kalsongerna torra och väldigt illaluktande.
Minsta sonen är 3 nu och vi har precis tagit dagblöjan. Han skulle jag kunna ta nattblöjan på vilken dag som helst för den är alltid torr men jag vill ge 5-åringen en chans att hinna före. Det blir inte poppis om lillebror går om men det ser onekligen så ut nu...
Jag skulle säga att man tar nattblöjan när man märker att den är torr eller försöker när barnet själv vill det om de blir så stora att de börjar tycka det är känsligt att sova med blöja. Funkar det inte så får man börja om. Det här är nog 3e gången som vi testar och han har faktiskt klarat 2 nätter av 5 fast då har han förståss fått väckas för att gå upp och kissa nattetid.
Vi tog bort det samtidigt. Kändes mest naturligt så. Det gick utan problem.
Vi tog också bort dag- och nattblöja samtidigt när sonen var knappt 3. Det gick jättebra. Han valde själv att inte ha blöja längre.
Sonen var 3½ när han blev torr på dagen. Veckan senare testade vi att ta bort natteblöjan, nån olycka blev det men sen var han torr på natten också.
Det kanske är så pass att vi ska testa en natt utan då :)
Hon fyllde 2 nu i Juni och det har verkligen gått undan! Från att hon kissade första gången på pottan till att bli så gott som helt torr dagtid (hemma, fungerar ej på dagis) har det gått ca 1,5 månad.
Eftersom hon inte är så jättegammal så känns det inte som någon panik direkt, men det kan ju funka.. Vem vet? tack för era svar!