• Anna Paulita

7 åring som inte vågar somna själv

Vi har en dotter på 7 år och sedan hon var baby har det varit probblem med att somna, hon har alltid haft det bekymmersamt med att komma till ro och somna på kvällarna och jag har hela tiden trott att det är övergående. Men det är det inte, ibland känns det tom som att problemen att somna blir värre i perioder.

Vi har i många år legat hos henne tills hon somnat, men då det ibland kan ta timmar så känner jag att hela kvällarna går åt att bara ligga och själv göra sitt bästa för att hålla sig vaken. Vi har provat belöningssytem men det funkar bara så länge hon har en kommande belöning. Vi har funkat att förflytta oss ut ur rummet, typ att ligga i sängen v 1, sitta på en stol v 2, sitta på en stol mitt i rummet v 3, sitta på en stor vid dörren v 4 osv....men alltid hamnar vi läget att hon vill ha tillbaka oss liggandes hos henne tills honom somnar.

Jag tolkar detta som om att hon är otrygg, men det är så svårt för mig att förstå varför. Vi har inte lämnat bort henne speciellt mycket, vi bråkar aldrig, har det inte rörigt omkring oss generellt, inga dödsfall eller andra tråkigheter i familjen...osv.

Någon som har något tips med hur vi ska få det att funka? För nu har vi ett till barn och de går och lägger sig ungefär samtidigt vilket gör det väldigt svårt att vara hemma med dem båda själv på vardagskvällarna. Så n u MÅSTE något hända, men jag vet inte hur.

• Svar på tråden 7 åring som inte vågar somna själv
  • High Voltage

Ett tips kan ju vara att inför olika läggtider, så 7-åringen känner att jon, dels är äldre, dels får egentid med föräldrarna...
    Men.

Vi har tre knattar (4, 7, 10 i år) och vi har kört samma system med alla och gör fortfarande med 10-åringen.
    De lägger sig lite olika ska tilläggas.

Vi turas om att lägga barnen (4 och 10 åringen för en förälder, 7-åringen för den andre - så byter vi dagen därpå). På så sätt har vi mycket tida att läsa (en förutbestämd mängd sidor i en bok, ett förutbestämt antal sagor - låt inte barnet styra) och därefter släcka och sjunga ett par, tre sånger. Därefter kan vi gå ut och det är inga problem (hmm... för det mesta - uppspelta och sjuka barn är svårare att söva...).

I början var vi tvugna att sitta i närheten, tysta, eller utanför rummet, men med tiden ordnade det sig. Ta tid på nattningen, och gör samma varje kväll.

Ett tips kan även vara att städa utanför barnets rum. Lämna dörren på glänt och städa utanför så hon hör att ni är där...

Det viktigaste är; ge inte upp. Om ni väljer att använda mina tips, så får ni kämpa ett tag, för det blir ju en omställning för er tjej.

Vi har varit där med två av barnen - de har i perioder haft svårt att somna - och räknar med att tredje hamnar där också, men om ni hittar en rutin, och håller kvar den, så ska det nog lösa sig.

Mitt svar blev lite rörigt, men hoppas att du hittar något där. Lycka till.

♥ Molly 011124 ♥ Viktor 040921 ♥ Ludvig 071210 ♥
  • Anna Paulita
    High Voltage skrev 2011-06-20 14:27:27 följande:
    Ett tips kan ju vara att inför olika läggtider, så 7-åringen känner att jon, dels är äldre, dels får egentid med föräldrarna...
    Men.

Vi har tre knattar (4, 7, 10 i år) och vi har kört samma system med alla och gör fortfarande med 10-åringen.
    De lägger sig lite olika ska tilläggas.

Vi turas om att lägga barnen (4 och 10 åringen för en förälder, 7-åringen för den andre - så byter vi dagen därpå). På så sätt har vi mycket tida att läsa (en förutbestämd mängd sidor i en bok, ett förutbestämt antal sagor - låt inte barnet styra) och därefter släcka och sjunga ett par, tre sånger. Därefter kan vi gå ut och det är inga problem (hmm... för det mesta - uppspelta och sjuka barn är svårare att söva...).

I början var vi tvugna att sitta i närheten, tysta, eller utanför rummet, men med tiden ordnade det sig. Ta tid på nattningen, och gör samma varje kväll.

Ett tips kan även vara att städa utanför barnets rum. Lämna dörren på glänt och städa utanför så hon hör att ni är där...

Det viktigaste är; ge inte upp. Om ni väljer att använda mina tips, så får ni kämpa ett tag, för det blir ju en omställning för er tjej.

Vi har varit där med två av barnen - de har i perioder haft svårt att somna - och räknar med att tredje hamnar där också, men om ni hittar en rutin, och håller kvar den, så ska det nog lösa sig.

Mitt svar blev lite rörigt, men hoppas att du hittar något där. Lycka till.

Hon behöver mycket sömn och måste lägga sig senast 19.30, och den lille somnar ungefär samtidigt då han sover så mycket dagtid (9 månader), jag vill inte lägga honom tidigare då det skulle innebära att han vaknar tidigare, tar sin första lur i samband med att stortjejen ska lämnas i skolan/fritids och så sover han dåligt i vagnen och hela dagens rutiner blir helt tokiga.

Vi har fasta rutiner vid läggning, läser alltid bok, en kapitelbok cär vi läser ett kapitel per kväll, vi lägger henne varannan kväll så länge vi båda är hemma, hallen är precis utanför hennes rum och det finns inte så mycket att pyssla med där, utom ev dammsugning och det gå rju av förklarliga skäl inte. :P Hennes dörr till rummet är alltid öppen på vid gavel, lampan är tänd i hallen och hon hör oss till sitt rum från vardagsrum/kök.

Du har jättebra tips, men inget jag inte har provat i och med att vi haft problem i 7 år.... :( Det funkar ett tag, någon vecka men sedan är vi tillbaka på ruta 1.

• Cloud

Min är så också och hon är verkligen inte det minsta otrygg. Alla är olika, vissa vill ha sällskap innan de somnat och andra föredrar att sova själva.

Tycker att det bara är att gilla läget för tids nog så släpper det.

• Tre små grodor

På vår dotter funkar det med att vi kommer in "varje paus". Dvs om vi tittar på tv så går vi in och pratar med henne varje gång det är reklam. Annars ungefär var 10:e minut.

I början blev det ett himla spring och vi fick gå in många gånger innnan hon däckade, men nu brukar det bli max en gång. Hon har lärt sig att slappna av när hon vet att vi kommer in hela tiden och somnar fort nu.

Jag har även talat om för henne att vi alltid kommer in och tittar till henne på nätterna när vi går på toa också. 

• Tre små grodor
    Tre små grodor skrev 2011-06-22 10:36:22 följande:
    På vår dotter funkar det med att vi kommer in "varje paus". Dvs om vi tittar på tv så går vi in och pratar med henne varje gång det är reklam. Annars ungefär var 10:e minut.

I början blev det ett himla spring och vi fick gå in många gånger innnan hon däckade, men nu brukar det bli max en gång. Hon har lärt sig att slappna av när hon vet att vi kommer in hela tiden och somnar fort nu.

Jag har även talat om för henne att vi alltid kommer in och tittar till henne på nätterna när vi går på toa också. 
    Hon är för övrigt inte heller det minsta otrygg annars, utan väldigt framåt och självständig.

5,5 år är hon.
Svar på tråden 7 åring som inte vågar somna själv