• Anonym (Mannen)

Vi har väldigt olika syn på pengar

Jag och min fru har väldigt olika syn på ekonomi. Jag har ett hyfsat välbetalt heltidsjobb medan hon har låg lån på ett halvtidsjobb, men vi har hela tiden haft gemensam ekonomi. Vi har desutom ett bolån på 1 miljon sedan ett halvår tillbaka (vi slapp topplån tack vare mina besbaringar).

Problemet är att min fru hela sitt liv levt väldigt knapert, och anser att om man klara en hel månad +/-0 är det bra. För min del vill jag ha en ordentlig buffert för att jag ska kunna känna mig trygg.

Då alla mina besparingar gick åt till att köpa huset och försörja min fru när hon var sjukskriven en längre period lever vi idag helt utan besparingar. När jag skriver detta är vi totalt 1000 kr kvar. Och då får min fru för sig att gå på en klätterkurs för "bara" 800 kr. Hon kan inte förstå hur jag kan påstå att vi inte har råd. Hon tycker bara att jag är nojig och orealistisk.
    Hon har ansträngt sig för att spara lite mer, men det är enbart för min skull, hon kan inte se att det är för VÅR skull.

Vi provade att göra en budget förra månaden, men redan första veckan valde hon att bryta den.

Varje gång hon ska köpa något frågar hon mig då hon vet att jag är "nojig" och det är så jobbigt att hela tiden vara negativ och säga nej. Hon blir lika irriterad varje gång och är väldigt duktig på att övertala och övertyga mig. Det skapar massa negativ energi. Jag önskar att hon själv kunde inse problemet så att vi kan jobba tillsammans mot en bättre ekonomi.
    Jag har försökt förklara för henne att det skulle bli stora problem om vi fick oförutsedda utgifter, men då tydcker hon att det "bara" är att handla på kredit eller låna från släkt och vänner. Hur ska vi göra?

• Svar på tråden Vi har väldigt olika syn på pengar
  • BymBym

Jag är oftast för gemensam ekonomi. MEN om man har för skilda värderingar och prioriteringar så är nog delad en bättre lösning. Prata med henne igen.

• LisenB

Hej
    De verkar en väldigt jobbig sits nu har. Kanske kan ni prova att ha olika budget's och buffertar? Visst, har ni gemensm egendom och lån så blir det väl en annan sak till viss del, men Kanske kan ni slippa vardagstjaffset?
    Jag och min sambo sen 4 år bor visserligen i hyresrätt men har fullständigt delad ekonomi, betalar hälften var av mat och andra gemensamma inköp.. Funkar jättebra.

• Jesper f

Kan hon absolut inte leva efter budget, ser jag ingenting annat än att ni får leva på separata konton. Förvisso kommer hon konstant ha slut på pengar då också, men då har du i vart fall möjligheten att spara på din sida.

• Anonym (Mannen)
    BymBym skrev 2011-06-20 14:21:55 följande:
    Jag är oftast för gemensam ekonomi. MEN om man har för skilda värderingar och prioriteringar så är nog delad en bättre lösning. Prata med henne igen.
    Men hur ska man dela upp ekonomin om man har så väldigt olika inkomst
  • Anonym

Håller med dig, en buffert är alltid bra att ha, hon får skippa kursen. har ni barn? tänk om nån blir sjuk eller om nått oförutsett händer m huset?

• Anonym

Fy vad jag känner igen mig. Jag och mitt ex var uselt synkade ekonomiskt. Han hade ut 11000 och jag det dubbla samt att jag hade mycket pengar på banken. Jag bille trots detta självklart inte göra slut på min lön varje månad utan ville spara sådär 5000. Till semester julen och att bara ha långsiktigt. Han ansåg däremot att vi hade massor med pengar så han handlade som en galning och de var ständigt något som vi bara var tvugna att ha och jag blev övertalad varenda gång. Till slut örjade jag må illa av all konsumtion och det gick bara inte att förmedla hur jag tänkye. Jag var snål och tråkig. Jag förstod inte att det var nödcändigt att ha det ena oxh det andra. Jag orkade inte längre en dag utan gjorde slut. Nu är jag ihol med en man där vi har helt lika syn på pengar och det är väldigt skönt.

• riboflavin
    Anonym (Mannen) skrev 2011-06-20 14:18:16 följande:

Jag och min fru har väldigt olika syn på ekonomi. Jag har ett hyfsat välbetalt heltidsjobb medan hon har låg lån på ett halvtidsjobb, men vi har hela tiden haft gemensam ekonomi. Vi har desutom ett bolån på 1 miljon sedan ett halvår tillbaka (vi slapp topplån tack vare mina besbaringar).

Problemet är att min fru hela sitt liv levt väldigt knapert, och anser att om man klara en hel månad +/-0 är det bra. För min del vill jag ha en ordentlig buffert för att jag ska kunna känna mig trygg.

Då alla mina besparingar gick åt till att köpa huset och försörja min fru när hon var sjukskriven en längre period lever vi idag helt utan besparingar. När jag skriver detta är vi totalt 1000 kr kvar. Och då får min fru för sig att gå på en klätterkurs för "bara" 800 kr. Hon kan inte förstå hur jag kan påstå att vi inte har råd. Hon tycker bara att jag är nojig och orealistisk.
    Hon har ansträngt sig för att spara lite mer, men det är enbart för min skull, hon kan inte se att det är för VÅR skull.

Vi provade att göra en budget förra månaden, men redan första veckan valde hon att bryta den.

Varje gång hon ska köpa något frågar hon mig då hon vet att jag är "nojig" och det är så jobbigt att hela tiden vara negativ och säga nej. Hon blir lika irriterad varje gång och är väldigt duktig på att övertala och övertyga mig. Det skapar massa negativ energi. Jag önskar att hon själv kunde inse problemet så att vi kan jobba tillsammans mot en bättre ekonomi.
    Jag har försökt förklara för henne att det skulle bli stora problem om vi fick oförutsedda utgifter, men då tydcker hon att det "bara" är att handla på kredit eller låna från släkt och vänner. Hur ska vi göra?

Det är tyvärr jättesvårt att ändra på någons ekonomiska grundinställning, men jag är som du och vill gärna ha sparpengar, så jag förstår dig.

Eftersom ni har gemensam ekonomi så föreslår jag att du sätter dig ner och pratar med henne och lägger fram förslaget att ni, för din sinnesros skull, öppnar ett extra bankkonto dit ni varje månad sätter av en lämplig summa via autogiro. Detta konto ska inte kunna nås via internetbanken och för att göra uttag måste ni bägge gå till banken. Då blir det svårt för henne att spendera och det blir jobbigt för er att få ut pengarna, vilket kan göra det lättare för dig att säga nej.

Ett annat alternativ hade ju kunnat vara att ni delar på de pengar som är kvar varje månad och har varsin "pott" och du använder en del av dina pengar till sparande om det är det du vill, och hon får själv bestämma vad hon gör med sina. Kanske inte en rättvis fördelning ur ekonomisk synpunkt, men om du redan idag bidrar med mer utan att det stör så kan det vara ett alternativ.
    Viktigt här är ju att komma ihåg att du inte får lägga dig i vad hon spenderar sina pengar på och att hon fattar att när hennes pengar är slut så är de slut.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym skrev 2011-06-20 14:27:39 följande:
    Håller med dig, en buffert är alltid bra att ha, hon får skippa kursen. har ni barn? tänk om nån blir sjuk eller om nått oförutsett händer m huset?
    Ja, vi har ett gemensamt barn på 2 år. Och så har jag ett barn på 5 år sedan tidigare.
    Hon acepterade mig denna gången att vi inte ha råd, även om hon inte tycker om det. Men hon ska försöka övertala sin pappa om att få ett förskott på julklappen
  • humma

Hahaha, hos oss tjänar jag bra med pengar (eller helt okej) och maken tjänar riktigt bra och han är jordens shoppaholic.
    Jag stoppar undan och säger att vi inte har råd, sedan kunde vi betala vinterdäcken (som kom som en överraskning för honom, underligt ) utan problem till hans stora glädje! Bara ett av många exempel.
    Men visst är det ibland trist att bara hela tiden streta emot och säga nej.
    Supertrist. Så jag sparar utan att säga något, fast han nuför tiden vet att jag gör det.
    Nästa mål för mig är min resa med hela familjen till New York när jag fyller 40 och det ska bli superkul, även om det nog blir mer en överraskning till honom än till mig!

• Anonym (Mannen)
    riboflavin skrev 2011-06-20 14:28:47 följande:
    Det är tyvärr jättesvårt att ändra på någons ekonomiska grundinställning, men jag är som du och vill gärna ha sparpengar, så jag förstår dig.

Eftersom ni har gemensam ekonomi så föreslår jag att du sätter dig ner och pratar med henne och lägger fram förslaget att ni, för din sinnesros skull, öppnar ett extra bankkonto dit ni varje månad sätter av en lämplig summa via autogiro. Detta konto ska inte kunna nås via internetbanken och för att göra uttag måste ni bägge gå till banken. Då blir det svårt för henne att spendera och det blir jobbigt för er att få ut pengarna, vilket kan göra det lättare för dig att säga nej.

Ett annat alternativ hade ju kunnat vara att ni delar på de pengar som är kvar varje månad och har varsin "pott" och du använder en del av dina pengar till sparande om det är det du vill, och hon får själv bestämma vad hon gör med sina. Kanske inte en rättvis fördelning ur ekonomisk synpunkt, men om du redan idag bidrar med mer utan att det stör så kan det vara ett alternativ.
    Viktigt här är ju att komma ihåg att du inte får lägga dig i vad hon spenderar sina pengar på och att hon fattar att när hennes pengar är slut så är de slut.
    När vi inför denna månaden för första gången gjorde en budget betämde vi också att en viss summa skulle sättas in på sparkontot. Men hon tog ut de pengarna för att kunna åka till Gåkås i Ullared. Och att låsa pengarna vet jag inte om jag kan få henne att aceptera. Min mamma skapade för några år sedan ett framtidskonto till mig där hon satte in pengar till mig vid jul. Men fru blev jättearg då det var begränsningar på hur man tar ut pengarna och att man måste betala för att få ut dem. Så hon tog ut pengarna och gjorde slut på dem.

Men att ha varsit konto för konsumtion är något jag alt mer börjat fundera på. Problemet är att det är min fru som köper kläder till barnen, mat och andra saker som behövs till hemmet. Så hon köper mycket mer av det som verkligen krävs. Sedan är ju frågan var man ska dra gränsen för vad som verkligen krävs
Svar på tråden Vi har väldigt olika syn på pengar