• caroline88

Resa med barn till Thailand.. Tips och råd tack!

ja nu är resan till thailand bokad... åker i slutet av januari 2012..

destination Kamala beach. dottern är då 1,5år

har ni några tips att delge mig? vad bör man ha med sig? vad ska packas i handbagaget? Innan resan, under resan?

tack så hemskt mycket! Detta är första gången jag reser med barn =) Ska bli spännande.

• Svar på tråden Resa med barn till Thailand.. Tips och råd tack!
  • WeraNicole

Hej där!

Vi var i Thailand 2 månader med vår babytjej och stannade i Kamala i 10 dagar och skulle kunna ge dig massor av tips. dock har jag lite bråttom just nu men du kan gå in på min blogg och titta under kategorin Thailand så hittar du bilder från kamala så återkommer jag med mer tips nästa vecka:)

sakomdu.blogspot.com/2011/04/vilken-dag-pa-kamala-beach 

• caroline88

Tack så jättemycket!! Ska gå in och Kika :) var du nöjd med kamala beach i övrigt? Barnvänligt?

• audrey1

Spontant kan jag säga att Thailand är superenkelt med barn så ni kommer få en härlig resa!

Vi åkte för andra året i rad i vintras när sonen var 1,5 år och maten ute kan alltid barnanpassas. Han åt fried rice med kyckling, pommes frites, bananpannkaka osv, alla restauranger kunde fixa potatismos när vi bad om det.
    Däremot måste du packa med dig välling om hon äter det, finns bara mjölkersättning i butikerna. Packa i så fall ner ett extra vällingpaket eftersom värmen kanske gör att hon inte orkar äta så mycket och därför dricker desto mer.

Packa ner myggnät att sätta över vagnen på kvällarna då myggorna är lite styggare än i Sverige.
    Blöjor finns att köpa på plats i minimarkt, kostar lika mycket som i Sverige men är precis lika bra.
    Om ni har en sådan som gillar att ha allt i munnen kan det vara bra att packa ner vätskeersättning,
    sonen var lite risig i magen första veckan efter att ha slickat på spegeln på flygplanstoaletten när vi bytte hans blöjaRynkar på näsan

Viktigast av allt är solskyddskläder! Solen är enormt stark och skydd är nödvändigt. Packa även ner solhatt hemifrån för det har jag aldrig sett nånstans därnere.

• caroline88

Tack så hemskt mycket! Så blöjer är inget att ha med, skönt.. Så slipper vi släpa på det :)

• audrey1

Om jag var du skulle jag fyllt tomrummen i resväskan med blöjor på vägen ner (särskilt up'n'go-blöjor), och använda den platsen till alla shoppingfynd på vägen hemGlad

Om ni har en skyddsväska till vagnen/sulkyn kan ni även fylla den med blöjor (utöver vagnen såklart) så slipper ni fixa det på en gång när ni kommer ner.

• caroline88

Oxå smart! Shopping är ju grymt kul :) blev en del sist, dock utan barn då :)

• WeraNicole

Hej igen! Förlåt att jag inte har återkommit tidigare. Vi gillade Kamala jättemycket, nästan bara barnfamiljer så det är ganska barnvänligt...eller så barnvänligt det kan bli i Thailand. Thailand är barnvänligt i den mening att thailändarna är otroligt barnkära och hjälper gärna till att muntra upp en ledsen bebis och annat som vi småbarnsföräldrar uppskattar. Dock är landet mindre barnanpassat när det kommer till skötbord på restauranger, höga trottoarer med mera men det var inget vi störde oss på. 

Kamala är så härligt för att det är litet, finn egentligen bara en gata med restauranger men om ni vill ha mer fart är det bara att ta en tuktuk in för 50 kronor till Patong eller Kata och Karon, där är det mer hålligång på kvällarna.

Stranden i Kamala är superfin och lång och jag gick med barnvagnen på eftermiddagen längst beachwalken som är en upptrampad liten gång längst alla strandrestauranger och glasstånd, jättemysigt, har bilder på den i bloggen. Ni kommer förmodligen älska Kamala men jag är nog lite partisk för jag jobbade ett år där på en svensk restaurang:)

Vi håller själva på att planera att bila runt i USA en månad nästa år så jag letar tips om det.....så kul att planera resor:)

• thedamnbar

Är bosatt i Kamala och kan tipsa om en massa. Har fyra barn (11år, 5år, 2år samt 9mån). Kanske kan vi ses och busa på stranden ngn dag? 
    www.mammaledigutomlands.se
    Läs gärna bloggen! har du frågor maila eller kommentera inläggen...
    Njut och ha det så kul i Kamala!
    Helena 

• Läängtar

Lägger denna i favoriter. Vi åker till thailand med 2 småbarn i februari.

Svar på tråden Resa med barn till Thailand.. Tips och råd tack!