• MizzTessie

Vår 1,5 åring vill helt plötsligt inte sova på kvällarna. Vad göra?

Vi har haft en kvällsrutin för vår 17-månaders son sedan han var ungefär 8 månader och den har funkat toppenbra tll 99%. Rutinen är pyjamas, lyssna på musik medan vi fixar välling, äta välling, borsta tänder, lägga honom i sängen med snuttefilt + napp, dra i speldosan och sen går vi ut. Sedan ligger han och grejar i 5-30 min och sen somnar han själv vid 19-19.30 tiden. Ja fram tills för ett par veckor sedan då..

Nu vill han ibland inte äta välling, blir helt hysterisk om man lämnar rummet, blir helt hysterisk om man stannar kvar i rummet också... skriker så att han nästan kräks.. Det enda han vill är att sitta i soffan eller att springa runt mer och leka. .trots att han är tydligt trött.. gnuggar sig i ögonen osv.. Vi klarar inte när han blir sådär jättehysterisk så då har han fått vara uppe längre, han kanske inte är tillräckligt trött ändå tänker vi, nån gång har det funkat att lägga honom vid 21-tiden sen istället men häromkvällen somnade han inte förrän kl.22 och idag fick vi ut och åka med honom i bilen för att han skulle somna, även då kl.22.

Dagtid sover han oftast 1,5 timme mellan 12.30-14.00. På morgonen vaknar han mellan 8-9 nuförtiden, har provat att väcka honom tidigare men det funkar inte heller.

Är detta nån fas som de ska gå igenom? Hur ska vi få honom att somna? Jättetacksam för hjälp!!

• Svar på tråden Vår 1,5 åring vill helt plötsligt inte sova på kvällarna. Vad göra?
  • flumken

Hade samma problem med min son i den åldern. Tror det handlade om att han upptäckte att han kan styra och ställa lite själv, och att han kan påverka hurvida han ska sova eller inte. Sen är det väl en ganska stor utvecklingsperiod just runt den åldern. Det är mycket som händer och mycket intryck. Enda rådet jag kan ge är att hålla ut och var envis. Visa att mammas vilja är starkare =)
    Jag har aldrig klarat av att låta min son gråta sig till sömns eller så, så jag lät honom delvis vinna, han slapp ligga i sängen själv och somna. MEN har jag sagt att det är sovdags så är det sovdags, så jag lade mig i vår säng med honom tills han somnat, eller så fick han sitta med i soffan och somna där. Men någon lek var det inte fråga om efter läggdags. Hoppas det löser sig för er och att rutinerna återgår till det normala snart =)
    (Sonen är idag 21 mån och nu är allt som vanligt igen med nattrutinerna)

• MizzTessie
    flumken skrev 2011-06-21 10:48:49 följande:
    Hade samma problem med min son i den åldern. Tror det handlade om att han upptäckte att han kan styra och ställa lite själv, och att han kan påverka hurvida han ska sova eller inte. Sen är det väl en ganska stor utvecklingsperiod just runt den åldern. Det är mycket som händer och mycket intryck. Enda rådet jag kan ge är att hålla ut och var envis. Visa att mammas vilja är starkare =)
    Jag har aldrig klarat av att låta min son gråta sig till sömns eller så, så jag lät honom delvis vinna, han slapp ligga i sängen själv och somna. MEN har jag sagt att det är sovdags så är det sovdags, så jag lade mig i vår säng med honom tills han somnat, eller så fick han sitta med i soffan och somna där. Men någon lek var det inte fråga om efter läggdags. Hoppas det löser sig för er och att rutinerna återgår till det normala snart =)
    (Sonen är idag 21 mån och nu är allt som vanligt igen med nattrutinerna)
    Tack för ditt svar!! Ja jag har förstått det nu att det måste vara nån slags utvecklingsperiod vid denna åldern.. men hur ska man veta det som förstagångsförälder?! Tycker det är dåligt att BVC att inte informera mer om sånt här.. men då är det iaf tur att familjeliv finns!

Okej va skönt att det gick över såpass fort för er då.. tar till mig av dina tips och råd!!

Någon mer som har varit med om samma??
  • Jola

Hej

Jag gick in här på FL för att kolla runt just efter detta för jag håller  snart på att bli tokig. Vår son på 19 månader är precis likadan sedan en tid tillbaka. Vi hade också jättebra kvällsrutiner och han hade inga problem att sova i sin säng i sitt rum hela natten ända tills för några veckor sedan då han bara blev helt hysterisk när vi närmade oss hans säng eller rum när det var läggdags. Han ska bara vara nära och sova i vår säng men det är efter någon legat där med honom i två timmar och han har testat oss över gränserna. Han sover allt mellan 1-2 timmar på dagen men jag funderar på att minska ner på den tiden nu, jag vet inte. Jag vägrar dock låta honom gå ner på golvet. Ska vi sova så ska vi sova. Däremot brukar jag försöka söva honom i vagnen tillslut. Det går ibland. Hoppas det går över fort!!!

• Mica

Hej!
    Jag har samma problem med min dotter nu.  Hon är 18 månader och vi har problem sen en vecka. Hon brukar sova 20-07 utan problem eller med kanske ett uppvak för lite mat men nu senaste nätterna har hon inte somnat förrän 21.30 och vaknar vid 01 och inatt var hon vaken till 4.30 innan hon somnade om igen.. sen sov hon till 7.30 men hur kul är det att vara vaken 3,5 timma mitt i natten.. Hon ska kliva upp och bara skriker "hjälpa mig mamma" och sträcker fram armarna... Tar jag inte upp henne så skriker hon tills hon börjar hosta och kräks... Hon kan inte sova i vår säng för då försöker hon klättra ner och gå ut i lägenheten... Har dom en fas? Vad ska man göra? bara vänta...? byta till eget rum?

• Tillalamm

Å, vad skönt att se att fler har samma problem! Min pojk är 19 mån och precis som ni andra säger har det gått bra med nattrutiner och somning till för ett par veckor sedan. Nu är han supermammig (gallskriker så fort pappan försöker ta över), äter dåligt på dagen, är VÄLDIGT svårt att somna (somnade innan vid 19.30 och nu vid typ 22-22.30) och vaknar dessutom på natten och vill gå upp och leka, sätta på TV:n mm.

Det är skitjobbigt och särskilt eftersom min man inte kan avlasta, eftersom lillen oftast inte accepterar honom. Skickade i allafall ut mannen med lillen i vagn precis för att en liten stunds lugn och ro. Hoppas det går över snart!

Svar på tråden Vår 1,5 åring vill helt plötsligt inte sova på kvällarna. Vad göra?