• Anonym (Maria)

Så orolig att nåt är fel m min 4-mån lilla tjej!

Hej! Jag är så orolig för min lilla tjej. Hon är snart 4-mån (på to) men har fortfarande kvar både mororeflexen o gripreflexen. Dessutom är hon ofta sprattlig o växlar mellan att vara spänd o avslappnad. När hon spänner sig sträcker hon ut båda benen så hon ser ut som ett A. Eftersom hon hade skena för överrörlig höft de första 12 veckorna har jag tänkt att det är därför hon nu vill sträcka på benen o sprattla. Är det normalt att reflexerna fortfarande finns kvar o att 4-månaders sprattlar, spänner o slappnar av omvartannat? Jag gjorde misstaget att googla lite o kom då in på en sida om cp-skador. Har nu blivit så fruktansvärt orolig att det är det hon har. Jag gjorde snitt o hon hade höga apgar-poäng så det kan isåfall inte hänt i samband m förlossningen. Vi har också gjort ett EEG i ett annat ärende...det borde väl synts nåt där om hon har en cp-skada, eller?

• Svar på tråden Så orolig att nåt är fel m min 4-mån lilla tjej!
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att de flesta nyföddhetsreflexerna försvinner efter cirka fyra månaders ålder. Redan av den anledningen tycker jag att du skall sluta oroa dig för din dotter. Dessutom är inte alla barn lika, så det kan dröja ytterligare, utan att det betyder något.

Hälsotillståndet hos alla barn följs noggrant av respektive BVC (förutsatt att man följer det sedvanliga programmet förstås ;). Det i sin tur gör det möjligt att tidigt upptäcka barn med avvikelser.
    Prata med er BVC-sköterska om din oro, så är jag säker på att hon kan lugna dig ytterligare.

Mvh Christine

Svar på tråden Så orolig att nåt är fel m min 4-mån lilla tjej!