Inlägg från: Chimamanda |Visa alla inlägg
  • Chimamanda

Samla papper till länder

Tänk på att olika länder kan ha olika instruktioner. För vårt land var AC noga med att vi inte får sprida instruktionerna till andra, då AC lagt ner en hel del arbete på att få dessa instruktioner så bra som möjligt. Men absolut -för de flesta gäller väl att man ska ta bilder i hemmet i prydliga kläder och olika situationer. Antal bilder och passbilder varierar dock mellan länderna.

• Chimamanda
    jansson77 skrev 2011-06-23 08:33:56 följande:
    Oops....då delade jag med mig av för mycket nu då? Förvånad
    Har dock inte fått nån instuktion om att dessa skulle vara hemliga?
    Jag vet inte.   I våra instruktioner stod att vi inte fock lov att sprida dem.
  • Chimamanda

Ett annat generellt råd, intygen ska skrivas på ohålat papper! Min tanke om varför inte instruktionerna för de olika länderna är publika, är att de utgör en konkurrensfördel(???) mellan de olika organisationerna. Man har som sagt lagt ned möda på att få till de ultimata instruktionerna, vilket är en av de saker man betalar organisationen för via sin adoptionsavgift. De som går utanför en organisation ska inte kunna få den "hjälpen" genom att t ex kunna surfa in på någon hemsida. Så tror jag iaf.

• Chimamanda

Lilla Fia 65, det stämmer som du skrev att man får instruktionerna först efter att man betalat de första 10 000. Det som du egentligen kan förbereda är, som många skriver, bilder. Men även om vissa saker kan vara generella, dvs att ni ska presentera er på ett trevligt och positivt sätt, så kan det finnas specifika saker som är svåra att förbereda om man inte vet land. Vad gäller vårt land skulle vi t ex visa på bilderna att vi känner personer som kommer från den kontinenten. Vårt land kräver inget extra referentbrev, så det skulle potentiellt kunna vara poänglöst av er att förbereda just det. Jag tänker på en sak - utdrag ur belastningsregistret, det skulle ni kanske kunna förbereda. Lite beroende på när ni får lov att skicka papper.

• Chimamanda

Vi ska adoptera från Nigeria. De vill ju gärna att mamman inte ska ha fyllt 40, men jag vet att mammor 40+ har fått adoptera därifrån. Vad säger AC om era möjligheter för Nigeria, lilla Fia? I mitt fall skickades ner en förhandsförfrågan om vi var ok för landet (pga min sjukdomsbakgrund) och som tur var var vi det. Om det blir Nigeria för er så ställer jag gärna upp med lite tips och råd. Lycka till! (Från att vi fick instruktionerna till landet har det tagit 2 mån tills vår ansökan nu äntligen har skickats ner dit. )

• Chimamanda

I Nigeria är det 3-12 månaders väntan på barnbesked. Vår ansökan har precis skickats ner så vi börjar bli nervösa först om tre månader. ;) Jag tycker ni ska kolla upp Nigeria.

Svar på tråden Samla papper till länder