• missmaad

Hur delar vi upp inför knytis på midsommar?

Hej! På midsommarafton var det tänkt att två andra familjer skulle komma hem till oss och fira. Vi tänkte ha lite knytkalas. Igår fick vi reda på att en av familjerna troligtvis inte kommer. Så nu är det bara vi och en till familj. Vi tänkte äta midsommarlunch på dagen för att sedan grilla lite på kvällen. Nu behöver jag hjälp med hur vi ska dela upp det, alltså vem som ska köpa vad, för att det ska bli så lika som möjligt. Vår familj äter inte kött/kyckling. Så här har jag delat upp det: Vår familj: Nypotatis m dill, gräddfil m gräslök, vegbullar, cocktailkorv, ägghalvor m majonäs/kaviar, varmrökt lax m romsås (från lokalt rökeri), grönsallad, potatissallad (till grill), eget grillat och eget öl/vin. Andra familjen: Köttbullar, prinskorv, knäcke o ost o vindruvor, jordgubbar m glass o grädde (till efterrätt), chips m.m. (till kvällen), snaps, eget grillat och eget öl/vin. Vi kommer självklart ha frukost till alla eftersom de ska sova över här. Vad säger ni? Är detta en rimlig uppdelning om man tänker på vad det kommer kosta för varje familj? Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur delar vi upp inför knytis på midsommar?
  • YlwaMarie

Kör på det där tycker jag=)

• brummagumman

ja eller så handlar en familjoch så delar ni på kostnaden (om ni ska laga det ihop)

• alla signaturer upptagna

Jag menar inte att kritisera er men jag tyckte det känns liiiite ojämnt=)
    Nu räknar jag bara på det ni gemensamt ska äta, bägge familjerna=)

Er familj
    Nypotatis med dill
    =kanske gratis om ni odlar det. Annars 5 kronor/kr på potatisen och ett knippe dill 5 kronor.

Gräddfil med gräslök= gräddfil á 5 kronor x 2 =10 kronor, gräslök gratis om ni odlar det annars 2.90 på Lidl

Ägghalvor= ca 20 kronor för en förpackning om ni inte har egna höns.

Burk majjo har ni säkert hemma, annars 11 kronor på Lidl.
    En burk rom eller kaviartub
    20 kronor.

Varmrökt lax har jag ingen aning om vad erat lokala rökeri tar för.
    Romsåsen beror det på om ni gör själv med en burk romkaviar(20kronor+ dill som ni kanske har i landet).

Grönsallad, kanske ni tar från landet, annars runt 30 kronor.

Sen tillkommer erat grillgrejs, öl och vin.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Deras familj

Knäckebröd =20
    ost? brie 30 för en bit, hårdost mellan 40-70kr/kg.
    vindruvor ca 35 kr/kg, vi säger att de köper 1 kilo.

Jordgubbar 30 kronor/liter, de kanske köper 4 liter=90 kronor.

Glass= 1 billig förpackning 20, en dyrare 40.

grädde= ca 10 kronor.

Chips 2 sorter kanske... 18 kronor påsen= 36 kronor.

Till chipsen stod det m.m? så...
    Köper kanske godis till alla barn= stor påse 70-80 kronor.

Snaps? Hembränt eller ska de köpa en asdyr flaska på systemet?

Sen tillkommer deras kött till grillen, öl och vin.

Jag skulle säga att det känns som att de betalar mer för de kan ju inte rå för att ni ska köpa en stor lax liksom ;-P men bara det känns bra för båda parter så tycker jag att ni ska köra på det=)

• alla signaturer upptagna

MEN!
    Då har jag ju inte räknat med att ni säkert bjuder på kaffe, jättesmarrigt pålägg till frukosten och sånt=)

Trevlig midsommar!

• missmaad

Tack för åsikter! Vi delade upp det som jag skrev ovan, MEN vi skulle räkna på vad vi lagt ut och om det var väldigt olika så fixar vi det sinsemellan. Glad midsommar!

Svar på tråden Hur delar vi upp inför knytis på midsommar?