• Anonym (?undrar?)

kurdisk förlovning

Hej!

Jag har en fråga, om det finns nån som kan besvara den.

Hur går en kurdisk förlovning till? Skriver man på vigsel papper då?

För i sverige gör man ju inte det fören man gifter sig. Så bara undrade lite.

Nån som kan ge mig svar på det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 12:13
    Ni kanske undrar varför jag undrar det här?
    Är så att jag är tillsamans med en kurd, men när det va jobbigt mellan oss så åkte han till hemlandet och förlovade sig med en tjej där. Förlovnigen betyder iget för honom och han håller på och bryter den nu säger han. Men så kollade jag upp via myndigheter och ick då reda på att han är gift. Men kanske bara står så om dom skriver på vigselpapper redan vid förlovning?
  • Svar på tråden kurdisk förlovning
  • Anonym (?undrar?)

Alltså jag har gjort slut med honom det gjorde jag så fort jag hört med myndigheter om han va gift och ja han är registrerad som gift.

Till mig sa han fört att han fa vörlovad med att det va inga myndigheter inbalndade eller nått, jag började tänka att näää det brukar det väll inte vara (i allafall inte här i sverige, men kanske där då tänke jag och tänkte inte mer på det) hans familj har i allafall inte velat att jag och hans ska vara tillsammans.

Så han förlovade sig när han åkte dit (va slut mellan oss då), men han hadde sagt till mig att han skulle åka dit för att prata med sina föräldrar om oss så det kunde bil vi igen, istället kommer han hemm förlovad.

hmmm eller gift som jag tog reda på igår via myndigheter.

Han håller på och har skickat iväg papper och så till myndigheterna där i hemlandet för att "förlovnigen/giftemållet" ska brytas.

Jag vill inte ens lyssna på honom, för han har ljugit såååå mycket för mig, så är slut helt klart.

• Anonym (?undrar?)
    Anonym (exsambo med kurd) skrev 2011-06-21 15:14:25 följande:

Ja han är gift.

Ja han lurar dig.

Sist men inte minst kan jag garantera att han fru snart kommer att komma till Sverige, om hon inte redan gjort det och det hålls hemligt för dig. Hade sett det alltför många gånger, men så skulle ju aldrig min sambo göra. Jodå, visst gjorde han det.

Han kan dra dit pepparn växer :S
  • Nishti

Det som bland kurder räknas som förlovning kan räknas som gift i Sverige. När två kurder förlovar sig med varandra så kommer en mullah och viger personerna. De får skriva på ett avtal typ. Men de räknas inte som gifta förrän de bor ihop. Har med sex och synen på det att göra tror jag.

Kan vara så att han "förlovat/gift" sig för att ta hit henne för pengar , göra henne/hennes familj en tjänst  och kommer att bryta det falska giftermålet att hon fått uppehållstillstånd eller så luras han bara och faktiskt gift sig men inte riktigt vill gå minste om dig.

• Anonym (?undrar?)
    Nishti skrev 2011-06-21 15:28:52 följande:

Det som bland kurder räknas som förlovning kan räknas som gift i Sverige. När två kurder förlovar sig med varandra så kommer en mullah och viger personerna. De får skriva på ett avtal typ. Men de räknas inte som gifta förrän de bor ihop. Har med sex och synen på det att göra tror jag.

Kan vara så att han "förlovat/gift" sig för att ta hit henne för pengar , göra henne/hennes familj en tjänst  och kommer att bryta det falska giftermålet att hon fått uppehållstillstånd eller så luras han bara och faktiskt gift sig men inte riktigt vill gå minste om dig.

mmm det jag fundrerat på, om det är så med deras förlovning att dom skriver på papper redan på, vigsel papper.
    I vilket fall som helst så räknas han som gift i sverige :S

Önskar jag kunde lita på honom men näää han har ljugit så mycket för mig redan så varför skulle det vara sant att han brutit förlovnigen/giftemålet?

Bäst att jag håller mig för mig själv och så smånigom hittar någon annan att dela livet med.
  • Anonym (Green Apple)
    Anonym (?undrar?) skrev 2011-06-21 15:06:19 följande:
    ja jag kollade med myndigheter :S
    Då är han ju gift! Men vem är han gift med här??? Och vem är kvinnan därborta??? Han vet väl om att man bara får ha en fru i Sverige??? Shit vad sjukt, hitta en man som vill ha dig och bara dig.
  • Anonym (?undrar?)
    Anonym (Green Apple) skrev 2011-06-21 16:53:12 följande:
    Då är han ju gift! Men vem är han gift med här??? Och vem är kvinnan därborta??? Han vet väl om att man bara får ha en fru i Sverige??? Shit vad sjukt, hitta en man som vill ha dig och bara dig.
    Då måste det vara med henne han är gift.
    Eller så är det så att deras förlovning är mer likt ett bröllop, och att dom skriver på vigselpapper redan då.
  • Nishti
    Anonym (?undrar?) skrev 2011-06-21 16:49:49 följande:
    mmm det jag fundrerat på, om det är så med deras förlovning att dom skriver på papper redan på, vigsel papper.
    I vilket fall som helst så räknas han som gift i sverige :S

Önskar jag kunde lita på honom men näää han har ljugit så mycket för mig redan så varför skulle det vara sant att han brutit förlovnigen/giftemålet?

Bäst att jag håller mig för mig själv och så smånigom hittar någon annan att dela livet med.
    Ja, man skriver på papper redan vid förlovningen. Japp, det räknas som gift i Sverige. Varför det är registrerat här måste ju vara att hans avsikt är att ta hit henne. Då kan man ju undra varför? Är det något han tjänar pengar på "bara" eller handlar det om kärlek eller "bara" stadga sig med någon därifrån..

Du får fråga honom varför han förlovat sig med henne, särskilt med tanke på att det juridiskt räknas som giftermål i Sverige. Förhoppningsvis ger han dig ett ärligt svar och du slipper fundera mer på det.

Kommer du på att du inte vill ställa upp på det HAN har gjort (oavsett avsikt och väg in att alla alternativen för negativa konsekvenser för dig mer eller mindre) så ser honom som en erfarenhet bara och går vidare.

Det är ju sommar nu ;)) bästa raggningstiden ;))
  • Nishti
    Anonym (Green Apple) skrev 2011-06-21 16:53:12 följande:
    Han är eller har varit ihop med trådskaparen och har nu förlovat sig med en tjej från sitt land. Förlovningen räknas som giftermål i Sverige eftersom man skriver på papper.
  • Anonym (Green Apple)
    Anonym (?undrar?) skrev 2011-06-21 16:56:49 följande:
    Då måste det vara med henne han är gift.
    Eller så är det så att deras förlovning är mer likt ett bröllop, och att dom skriver på vigselpapper redan då.
    Men det kan inte stämma... Det är en massiv process att gifta sig men en icke svensk och få tag på alla rätta handlingar som oftast ska översättas. Då snackar vi om Europee till europee. Måste ju vara ännu längre process med en arab eller annan icke EU nationalitet.... Tror han har blåst dig en längre tid... Ledsen för din skull...
  • Anonym (?undrar?)
    Nishti skrev 2011-06-21 17:02:22 följande:
    Ja, man skriver på papper redan vid förlovningen. Japp, det räknas som gift i Sverige. Varför det är registrerat här måste ju vara att hans avsikt är att ta hit henne. Då kan man ju undra varför? Är det något han tjänar pengar på "bara" eller handlar det om kärlek eller "bara" stadga sig med någon därifrån..

Du får fråga honom varför han förlovat sig med henne, särskilt med tanke på att det juridiskt räknas som giftermål i Sverige. Förhoppningsvis ger han dig ett ärligt svar och du slipper fundera mer på det.

Kommer du på att du inte vill ställa upp på det HAN har gjort (oavsett avsikt och väg in att alla alternativen för negativa konsekvenser för dig mer eller mindre) så ser honom som en erfarenhet bara och går vidare.

Det är ju sommar nu ;)) bästa raggningstiden ;))
    Okej, han säger att förlovnigen inte betyder någonting alls för honom.
    Men då undrar jag varför han ens förlovade sig, eller förstår väll att det är påtryck någonstans ifrån, troligen föräldrarna.

Vad han säger mer, ja han kan ju snacka och ljuga en massa, han har ljugit för mig under hela tiden vi varit tillsamans om massa saker.
Svar på tråden kurdisk förlovning