• Fija m 2 pojkar

Präster i Svenska kyrkan svarar på frågor om dop

Detta är en öppen tråd för alla som vill fråga något om dop. Vi som är präster i Svenska kyrkan och medlemmar här på Familjeliv svarar så snabbt vi kan. Eftersom vi är några stycken, kan det förhoppningsvis ge er snabba svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-22 20:57
    Vanliga frågor i Familjelivs doptråd:

- Hur och när bokar man dop?
    Vissa kyrkor blir snabbt fulbokade. Om ni önskar en särskild kyrka, en särskild dag eller en särskild präst, boka så snart ni bestämt er, efter barnets födelse. Ring eller maila pastorsexpeditionen i den församling kyrkan ligger. Ni hittar telefonnummer och e-postadress enklast via www.svenskakyrkan.se

- Vad är skillnaden mellan fadder och gudmor/gudfar?
    Gudfar/gudmor kallades förr den som höll barnet vid dopet. Idag kallas de som vårdnadshavarna väljer samtliga för faddrar och de får fadderbrev. Givetvis kan man själv välja att kalla någon för gudmor/gudfar ändå, men för kyrkan finns det ingen skillnad. Fadderskapet medför INGA juridiska eller ekonomiska skyldigheter, t ex om vårdnadshavarna dör.

- Finns det några särskilda krav för att bli fadder?
    Enligt Kyrkoordningen ska en fadder vara döpt. Man behöver inte vara medlem i Svenska kyrkan. Alla präster frågar inte om faddrarna är döpta, men sådana är alltså reglerna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-12 22:45
    - Ska man betala präster för att de döper?
    Nej! Präster får lön av Svenska kyrkans församlingar, lön betalas av den kyrkoavgift som kommer in via skattsedeln. Man ska INTE ge en präst ett vitt kuvert, eller på annat sätt betala för dop.

• Svar på tråden Präster i Svenska kyrkan svarar på frågor om dop
  • Fija m 2 pojkar

Dels är det av praktiska skäl, det är svårare att boka utan personnummer och man kan inte skriva ut dopblankett,

Men det är också av skälet, att man inte vet hur det går under förlossningen. Både mor och barn kan, även om man helst inte vill tänka så, råka ut för något, och då måste man kanske ändå skjuta på dopet.  Men det kan ju också vara att man föder antingen mycket tidigare eller tre veckor senare än BF.

Jag hoppas att du ändå får det datum du önskar och att allt går bra med förlossningen!

• MrsLondon

Hej

Min sambos föräldrar har en dopskål som både sambon, hans far m.fl har döpts i.

Finns det möjlighet att döpa i en sådan istället för den dopfunt som kyrkan tillhandahåller?

Värt att säga kan kanske vara att vi döper i domkyrka :)

• Fija m 2 pojkar

Hej MrsLondon!

Det tror jag inte ska vara några problem, men ni får givetvis prata om det med prästen under dopsamtalet!

Lycka till!

/ Skånepräst 

• Ugglans mor

Hej!
    Jag undrar vilken dag är det vanligast att döpa?
    Och spelar det nån roll vilken tid på dagen?  

När kärleken är starkare än plikten
  • MrsLondon

Tusen frågor från mig =)  Men hur långt i förväg brukar man få åka och prata med prästen? Snart dags för dop här uppe =)

• Fija m 2 pojkar

Hej Ugglans mor! Det är vanligast att man döper lördag eller söndag (då oftast i församlingens vanliga gudstjänst). Det kan vara allt från kl. 9.30 till 16. Det är olika i olika församlingar. Ring den församling där ni vill ha dopet och fråga efter vilka doptider de erbjuder!

MrsLondon, jag brukar själv höra av mig 2-3 veckor innan dopet och boka tid. Vill ni boka tid tidigare så ring direkt till prästen! Det är också vanligt förekommande att prästen kommer hem till er.

Lycka till - och bara hör av er om ni har fler frågor!

/ Skånepräst 

• marla333

Vi hade tänkt ut två faddrar till vår dotter som snart ska döpas. Men nu kan den ena faddern inte vara med på dopet. Väldigt tråkigt då vi ville ha honom som fadder. Kan han ändå vara fadder, även om han inte närvarar vid dopet?

Svar på tråden Präster i Svenska kyrkan svarar på frågor om dop