• AnnaLilla

Lämna bort sin baby för första gången?

Kan man lämna bort sin baby över natten till en släkting vid 6-8 veckor ålder?
    är det för tidigt för nattvistelse hemmifrån? eller vad tycker ni?
    när kan babyn sova borta första gången?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 18:55
    Observera att det är 6-8 VECKORS ålder och inte månader..
    Behöver lite hjälp då jag och sambon har skilda åsikter.. Han tycker det är helt okej medans jag känner mej väldigt osäker kring det hela.. Tycker att han kanske är någor för liten för att sova borta. Jag ammar fortfarande men bara 3-4 gånger per dygn..

• Svar på tråden Lämna bort sin baby för första gången?
  • Sweetheart1986

Jag tycker att det är upp till föräldrarna att bestämma det och ammar man inte så är ju inte det ett problem. Så länge inte barnet mår dåligt av det ser jag inga hinder.
    Själv lämnade jag bort min son över natten första gången i helgen och han är 8½ månad nu...

Som sagt, jag tycker det är upp till föräldrarna att bestämma över sitt barn =)

~*~Vincent 101010~*~BF 120121~*~
  • AnnaLilla

Absolut gör alla precis som dom känner :)
    men problemet i detta fall är att jag och min sambo har olika syn på detta...

Behöver lite hjälp då jag och sambon har skilda åsikter.. Han tycker det är helt okej medans jag känner mej väldigt osäker kring det hela.. Tycker att han kanske är någor för liten för att sova borta. Jag ammar fortfarande men bara 3-4 gånger per dygn..

• Renesme
    AnnaLilla skrev 2011-06-21 18:49:47 följande:
    Kan man lämna bort sin baby över natten till en släkting vid 6-8 veckor ålder?
    är det för tidigt för nattvistelse hemmifrån? eller vad tycker ni?
    när kan babyn sova borta första gången?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-21 18:55
     Det är väl upp till var och en hur dom vill göra.

JAG skulle däremot INTE göra det för JAG skulle INTE klara av att vara ifrån henne en hel natt. Hon är 3 månader.
    Har lämnat iväg henne under några få timmar till mina föräldrar någon gång och det är jobbigt nog.
  • Sweetheart1986
    AnnaLilla skrev 2011-06-21 18:57:03 följande:
    Absolut gör alla precis som dom känner :)
    men problemet i detta fall är att jag och min sambo har olika syn på detta...

Jo, jag såg att du skrivit att det var veckor och inte månader =)
    Försök att prata med din sambo och hur DU känner, att du tycker att barnet är för litet och att du dessutom ammar gör ju inte saken lättare. Att lämna bort barnet någon timme funkar alldeles utmärkt när dom är så små. Man kan ju pumpa ut mjölk så det finns i nödfall till barnet om det skulle bli hungrigt när man är borta.
    Om du är osäker är jag nästan säker på att ditt barn känner det på sig och inte kommer vilja bli bortlämnad!

Varför vill din sambo lämna bort barnet över natten? Om man får fråga?
    ~*~Vincent 101010~*~BF 120121~*~
  • Natulcien

Som de andra har skrivit så är det ju upp till er.

Men personligen så skulle jag aldrig lämna en sån liten bebis över natten.
    Jag tycker fortfarande att sonen är för liten för att sova med någon annan än mig och pappan. Han är nu 7,5 månader.

Varför vill ni att han ska sova borta? Och hur snabbt kan ni ta en dit om det skulle behövas?

• Matti2

Jag tycker personligen att det är för tidigt att lämna bort då dom är så små. Det skadar säkert inte fast jag känner att jag inte riktigt försvår varför? Själv skulle jag inte kunna slappna av. Ikväll är första gången jag sover utan minstingen (som är över ett år) fast då sover hon ändå med pappa och storebror så jag känner mej inte orolig utan slappnar av med FL istället
    Om det är ostörd sömn ni är ute efter kan ni väl sova i annat rum/borta i omgångar, så har lillen tillgång till en förälder. Hoppas ni kan komma överens. 

• aud

MIn syster hälsar på oss rätt ofta, och hon avgudar sonen. De har kul ihop, de gullar, busar och skrattar. Förutom mig och maken känner han henne allra bäst. Men om han har varit i famnen hos henne lite för länge, ja som han anser är för länge, säger han ifrån. Han vill tillbaka till mamma eller pappa. Det kan räcka med 10 min, ibland går det bra med 40 min. Är han väldigt trött duger ingen annan än mamma och pappa ens i en minut.

Så vad skulle hända om han blev ledsen och varken jag eller maken var där? Jag tycker att det är onödigt att utsätta honom för den stressen, och därför har vi aldrig haft barnvakt åt vårt barn (6 mån).

Det ovan är en av anledningarna till varför jag inte skulle lämna ifrån mig min bebis innan han blir gammal nog att förstå att vi kommer tillbaka. Hur andra gör är upp till dem, men så är resonerar jag.

• AnnaLilla
    Sweetheart1986 skrev 2011-06-21 19:00:47 följande:
    Varför vill din sambo lämna bort barnet över natten? Om man får fråga?
    För att vi ska kunna åka ut på långtur med båten med våra vänner över midsommar...
  • Finesse

Nej jag skulle inte göra det.. ska på bröllop i helgen, och festen är barnfri men spädbarn är välkomna som tur var.. dottern på 3,5 år har jag inga problem alls att lämna bort, men sonen på 4 månader får helt enkelt följa med, även fast jag bara ger honom ersättning.

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Liljan77

Varken min sambo eller jag skulle aldrig komma på tanken.De tok för tidigt.Varför inte inse att ert liv har förändrats å att ert barn e viktigast å behöver er.Lämna bort sitt barn för å kunna åka på sjön...nä.

Svar på tråden Lämna bort sin baby för första gången?