• fru karlsson 1

Har du lyckats bli gravid med EN äggstock?

Har fått reda på att man har en cysta som är 10x10. Vilket kan leda till att operera bort ena äggstocken. Hoppas inte..

Läkarn säger att det inte minskar chanserna att bli gravid. Vet inte riktigt om jag tror på det. Läst en massa konstigt på vissa forum här....ökad risk för tvillingar.... ett ägg vartannan månad... osv

Ni som lyckats, kan ni ge mig lite hopp, tack?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 07:45
    Tack snälla, för alla hjälpsamma svar. Det gör att solen lyser lite extra idag :0)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-10 16:03
    Nu är det snart dag för att operera bort denna cysta (10x10cm). Konstigt nog så längtar jag....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-16 10:13
    Nu är det dags! Opereras på fredag. Äntligen efter ett halvår!!!Nu ska den BORT! Blandade känslor....
  • Svar på tråden Har du lyckats bli gravid med EN äggstock?
  • Babyystar

En vän till mig har endast en äggstock och nu är hon i vecka 18 :)

• Kakmonster

Jag vet att en gammal kompis (har ingen kontakt med henne längre dock) blev tvungen att operera bort ena äggledaren/äggstocken och hon fick en son ändå efter det. Vet dock inte mer...

Lycka till!

• Dimitra

Ägg varannan månad är en seglivad skröna alltså

Låt säga att du har två äggstockar, då börjar det varje månad mogna ett antal folliklar i båda, i slutet av follikel-fasen finns det en eller två stora folliklar i en av äggstockarna. En av dem mognar till inför ÄL och släpper, alla andra folliklar, i båda äggstockarna tillbakabildas. Det är en tävling varje gång vilken äggstock som ska få den största follikeln först vilket innebär att man kan ÄL:a från samma äggstock flera gånger i rad om den har tur.

Lät säga att du har en äggstock, då blir det ingen tävling, den äggstocken vinner varje gång

The Dimitra universe.
  • ceobe

Har också en kompis som fick operera bort en äggledare/äggstock. Hon fick tvillingar i början på april. :)

• supermimmi

Jag fick operera bort ena äggstocken pga utomkveds. Har en flicka på 13 månader. Så det är nog lugnt!!

• Nano

Jag kan oxå lugna dig :) Min väninna är gravid med nr 2 och bara en äggstock!

• Mamman76

Härligt att läsa den här tråden! Blev själv av med en äggledare pga ett X för 2 månader sen...lever i en tillvaro av hopp och förtvivlan nuRynkar på näsan

Fler solskenshistorier åt oss som haft otur, tackSolig

• Dimitra
    Mamman76 skrev 2011-06-26 12:28:48 följande:
    Härligt att läsa den här tråden! Blev själv av med en äggledare pga ett X för 2 månader sen...lever i en tillvaro av hopp och förtvivlan nuRynkar på näsan
    Kroppen är helt fantastisk ska du veta. Den äggledare som är kvar kan plocka upp ägg ur båda äggstockarna. Helt otroligt va
    The Dimitra universe.
  • Florimell

Har efter ett X bara en äggledare, blev gravid efter första mensen, så snabbt gick det

• Mamman76
    Florimell skrev 2011-06-26 13:09:06 följande:
    Har efter ett X bara en äggledare, blev gravid efter första mensen, så snabbt gick det
    ååhhhhh...fantastiskt!! Vilken vecka opererades du i?
  • LJF

Jag har 3 barn som kommit i rask takt, jag gjorde sedan äggdonation då visade det sig att jag bara producerade ägg på ena sidan, så trots att jag har två verkar bara en funka. En vän till mig opererade bort ena sin vid sin första graviditet hon fick sitt andra ca 1,5 år efter det första.

• Mamman76
    Dimitra skrev 2011-06-26 13:05:20 följande:
    Kroppen är helt fantastisk ska du veta. Den äggledare som är kvar kan plocka upp ägg ur båda äggstockarna. Helt otroligt va
    Låter för bra för att vara sant? Helt otroligt juGlad
  • Florimell

Mamman76, äggledaren hade spruckit typ i v7-8, blev lite stressigt när man väl fattade vad som var fel. Hade då tre liter blod i magen. Är lite för envis ibland

• Ellenö

Min syster har endast en och hon har fått två barn efter att hon opererade bort den helt utan problem, vi brukar skojja om att hon blir gravid bara av att kolla på sin mans kalsonger:P

• Trollsländan

Jag har bara två tredjedelar av ena äggstocken kvar och blev gravid med min minsta på första försöket! Det som finns kvar av äggstocken har tagit över all hormonproduktion och jag får mens varje månad.

• Mamman76

puffar upp denna hopp-ingivande tråd! Fleeeeeer solskenshistorier efterlysesSolig

• Göteborg

Jag opererade bort den ena i slutet av förra året, började försöka bli gravid igen i januari, och det tog sig i mars Vecka 24 nu! Min arbetskompis har fått 6 st. barn med bara en. Så nog går det!

• Mamman76
    Göteborg skrev 2011-08-09 14:29:26 följande:
    Jag opererade bort den ena i slutet av förra året, började försöka bli gravid igen i januari, och det tog sig i mars Vecka 24 nu! Min arbetskompis har fått 6 st. barn med bara en. Så nog går det!
    Grattis till graviditetenSolig
    Wow, 6 barn med bara en äggledare???!!! Underbart!!
Svar på tråden Har du lyckats bli gravid med EN äggstock?