• Skutt10

Områden att bo i/runt Malmö?

Hej alla

Jag skulle vilja ha lite tips, idéer och åsiker om områden att bo i kring Malmö. Kommer från Stockholm där jag trivs jättebra, men blir kanske tvungen flytta söderut. Är 34 år och har en bebis på snart 9 månader och skulle vilja bo i ett passande område (känner alltså inte till skåne alls). Vill helst inte bo där flesta barnen är lite mer uppväxta eller bara äldre bor. Vill ha någorlunda nära till storstaden (typ max 1,5 mil) och havet. Lomma, Brärred, Höllviken? Hur är barnomsorgen? Köer mm?

• Svar på tråden Områden att bo i/runt Malmö?
  • Linda1976

Lomma, Bjärred e helt ok. Vellinge, Höllviken e lite längre med också bra ställen....

Nära Malmö som är bra: Bunkeflo, Tygelsjö, Bara...

Nåt om köerna vet jag inte! Lycka till!!

• Bonaparte

Lomma är jättefint, men dåligt med bussförbindelser tycker jag.
    Åkarp är också bra, mitt emellan malmö och lund, o nära till allt.

• elvatolv

Tygelsjö är jättebra för barnfamiljer!

• Skutt10

Tack så jättemycket för tipsen. Hur är det med affärer och shoppingcenter i t.ex Lomma och Höllviken? Var ligger Tygelsjö?

• Linda1976

Tygelsjö ligger strax utanför Malmö. I Höllviken finns inte direkt nåt shoppingcenter, men det finns ju Toppen-huset, med BK, lite affärer och nån bio tror jag. Men från Höllviken tar det inte mer än 15-20 min till Malmö, och känner man för att shoppa på Mobilia i Malmö så liggger det precis där motorvägen slutar. Mycket smidigt.

Lomma vet jag inte riktigt, har inte varit där så mycket. Däremot så har jag varit på Näset alla somrar när jag växte upp.

• msmalin

oxie trivs jag jätte bra i, bra buss o tåg förbindelser till malmö.. mycket barnfamiljer o förskolan mjina barn går på e toppen o även skolorna e bra

• S A

Klagshamn! -vi ska flytta dit i mars. Kommer bygga mkt nya villor, ok nära till stan, mkt nära till havet. Nästan bara barnfamiljer. Ny skola, snart nytt dagis.

• Skutt10

Hade inte tänkt så nära Malmö egentligen. Men å andra sidan jobbigt att åka flera mil för att shoppa. Undrar vilket som är mest smärtfria flyttningen från Stockholm där jag trivs så bra?

• Emmerdale forever

Hade jag flyttat till denna änden av landet (är själv Malmöbo) så hade jag nog valt Höllviken! (Om jag hade haft lite pengar...)

Tar ca 15 min med bil in till Malmö, motorväg hela vägen! I Höllviken finns apotek, stor och fin ICA-butik i Toppengallerian, restauranger, fina badstränder... Toppengallerian är ombyggd och där finns flera nya affärer, exempelvis MQ! När det gäller barnomsorg vet jag inget om köer... Det är dessutom lägre skatt i Höllviken än i Malmö...

Svårt att veta var du skulle trivas, vet inte var i Stockholm du bor heller..? Innerstan, villaområde osv....?

• Emmerdale forever

Rättelse: med "lite pengar" menar jag alltså att man har gott om pengar... Villorna ligger väl runt 3 miljoner och uppåt!

Svar på tråden Områden att bo i/runt Malmö?