• Skogsmulla

Konsult hos bemanningsföretag - någon småbarnsförälder som lyckats gå ner på deltid?

Jag jobbar som konsult, anställd av ett bemanningsföretag men inhyrd hos ett stort företag.

Jag vill nyttja min rätt som småbarnsförälder att jobba deltid, men då kommer jag bli av med mitt uppdrag för de vill bara ha heltidare.
    Bemanningsföretaget säger inte nej till deltid, men det kommer att innebära att jag blir utan uppdrag eftersom det är svårt att hitta ett på deltid. Så istället för att jobba t ex 75% kommer jag få gå hemma hela tiden eller kanske hjälpa till på kontoret med skituppgifter under tiden jag vill jobba deltid.

Det måste finnas andra konsulter som velat gå ner i arbetstid. Enligt min chef så vet inte hon någon som gjort det (kanske för att man då blir av med sitt uppdrag!).

Jag vill gärna höra från andra konsulter som är småbarnsföräldrar, hur har ni gjort??

• Svar på tråden Konsult hos bemanningsföretag - någon småbarnsförälder som lyckats gå ner på deltid?
  • Dixie

jag är anställd som konsult i ett bemaningsföretag på 75% - men jag blev anställd på 75%, så jag har inte gått ner i tid, utan har haft det från början. 

Jag hade ett långt uppdrag (2 år) men fick i våras ett kortare uppdrag - det var inga problem för det nya företaget att jag jobbade 75%, fast de egentligen ville ha en heltidstjänst från början, bara jag jobbade varje dag och inte hade en ledig dag i v.  

• UngArbetarfru

Hmm, bra fråga:/ en sak jag undrat länge hur man ska bära sig åt. Vågar man ens be om att få gå ner i tid som konsult?

• Skogsmulla

Jag har ringt Diskrimineringsombudsmannens rådgivningstelefon, de ska återkomma till mig.

Det känns nästan medeltida att man ska ha såna problem som är lagstadgade om i Sverige, man ska ju kunna arbeta deltid som småbarnsförälder... de gör säkert inget olagligt, men jag hamnar i en fälla mellan min arbetsgivare och min uppdragsgivare.

• milla0712