• Anonym (fallen angel)

Ni med Bipolär 2, vad har ni för medicinering ?

Jag misstänker att jag är bipolär 2.
    ssri enbart fungerar tydligen inte för mig. jag har hört att man brukar kombinera ssri med tex. lamictal eller lamotrigin etc med god effekt som bipolär?
    Jag har ett möte med min läkare imorgon. jag har inte haft kontakt med psyk bara min läkare.
    Har provat både zoloft och efexor mot depression och ångest. Efexor hjälpte mot min ångest men blev nedstämd och orolig av den.
    Hur blev ni med bipolär 2 av att enbart ta ssri eller srni ??
    Skriver vårdcentralen ut stämningstabiliserande som lamictal tex. eller måste den medicinen gå genom psyk ?

otroligt tacksam om ni med bipolär 2 kan ge lite av era egna erfarenheter ! :) 

• Svar på tråden Ni med Bipolär 2, vad har ni för medicinering ?
  • varfördåför

lithium är en medecin som brukar rekomenderas då den är stabeliserande.

nepp... kan inte stava... sorry!
  • angelwings777

Hej
    Jag har gått på litium sen ett år tillbaka och just nu har jag litium, ergenyl, zyprexa och seroquel, och håller på att sluta med abilify. Man blir inte av med bipolär sjudom men man kan ha många fina perioder där man mår bra och i stort sett lever som vilken helst, jag har mkt ångest just nu och tvångstankar och jobbigt men är förmodligen för att jag håller på att sluta med abilify,  Kram jessica

• Anonym (fallen angel)
    angelwings777 skrev 2011-06-22 12:50:08 följande:
    Hej
    Jag har gått på litium sen ett år tillbaka och just nu har jag litium, ergenyl, zyprexa och seroquel, och håller på att sluta med abilify. Man blir inte av med bipolär sjudom men man kan ha många fina perioder där man mår bra och i stort sett lever som vilken helst, jag har mkt ångest just nu och tvångstankar och jobbigt men är förmodligen för att jag håller på att sluta med abilify,  Kram jessica

okej. jag har mest problem med depressioner och ångest. har nästan aldrig bra perioder som varar länge. haft hypomani några ggr. men det var mest i början när jag åt sertralin. sedan blev jag deprimerad igen. nu äter jag efexor och är nedstämd och orolig. inget verkar fungera. kan man ta efexor/venlafaxin och ha lamotrigin som tillägg ?? kan det fungera tror du om man mest har problem med depressioner?? jag vet inte varför inte endast ett vanligt srni fungerar. Tror själv jag skulle behöva något stämningsstabiliserande att lägga till. men jag vet inte om vårdcentralen skriver ut det ??
    Tack för ditt svar . 
  • Anonym (fallen angel)
    varfördåför skrev 2011-06-22 12:28:27 följande:
    lithium är en medecin som brukar rekomenderas då den är stabeliserande.
    Men är inte litium ett preparat som är för bipolär typ 1 ? om man har rejäla svängningar och är manisk i perioder ? det är ju inte jag . mest bara deprimerad och ibland bättre perioder, som bara varar i någon dag, några dagar. sedan är nedstämdheten tillbaka igen.
    vet du om vårdcentralen skriver ut sådant som lamictal ?
  • Anonym (fallen angel)
    angelwings777 skrev 2011-06-22 12:50:08 följande:
    Hej

hur upplever du din sjukdom, alltså utan meicinering? hur svåra toppar och dalar har du? blir du jätte manisk i perioder ? det blir ju inte jag. detta är så svårt. skulle helst vilja att läkaren remitterar mig till psyk för utredning. går ju itne att gissa sig fram till en diagnos helt själv :(
  • Anonym (j)
    Anonym (fallen angel) skrev 2011-06-22 13:21:19 följande:
    Men är inte litium ett preparat som är för bipolär typ 1 ? om man har rejäla svängningar och är manisk i perioder ? det är ju inte jag . mest bara deprimerad och ibland bättre perioder, som bara varar i någon dag, några dagar. sedan är nedstämdheten tillbaka igen.
    Lithium "klipper" både toppar och svackor.
  • varfördåför
    Anonym (fallen angel) skrev 2011-06-22 13:21:19 följande:
    jag fick det i samband med annan höjande medecin, men då jag inte "tål" någon medecin alls så blev det tillslut bara litium, denär lite höjande också men mest stabeliserande. just ju har jag ingen medecin alls, men kaske skall prova det där droppet (heter det ritalin dropp eller svamlar jag nu) då vill läkaren att jag tar litium också som jag förstod det.
    nepp... kan inte stava... sorry!
  • Anonym (fallen angel)

fler som vill svara ?

• angelwings777
    Anonym (fallen angel) skrev 2011-06-22 13:17:25 följande:
    okej. jag har mest problem med depressioner och ångest. har nästan aldrig bra perioder som varar länge. haft hypomani några ggr. men det var mest i början när jag åt sertralin. sedan blev jag deprimerad igen. nu äter jag efexor och är nedstämd och orolig. inget verkar fungera. kan man ta efexor/venlafaxin och ha lamotrigin som tillägg ?? kan det fungera tror du om man mest har problem med depressioner?? jag vet inte varför inte endast ett vanligt srni fungerar. Tror själv jag skulle behöva något stämningsstabiliserande att lägga till. men jag vet inte om vårdcentralen skriver ut det ??
    Tack för ditt svar . 
    Ok jag har också såååå mkt ångest och är deprimerad efter en hypomani som varade i nästan i 4 månader innan läkaren insåg att jag hade det, och eftersom dom tryckte ner manin så mkt så fick jag en depression som är så jobbig, jag har fått seroquel för det. Är lite osäker på dina mediciner, vet inte så mkt om dem men litium är faktiskt bra! Det vore ju bra om du fick pröva det ett år och sen utvärdera och se om du tycker att du mår bättre. Jag är också mkt orolig, och det enda jag kan ta mot ångest och oro är atarax eller theralen droppar och det hjälper ju föga men glad att jag har nått att ta iaf, även om det inte hjälper spec bra. Vårdcentralen skriver nog inte ut det utan din läkare på psyk är den som får skriva ut det tror jag, men hör dig för om detta nästa gång du är hos läkaren! Jag har heller inga längre perioder av bra mående, och det är så jobbigt men så är det. Kram jessica
  • Anonym (fallen angel)
    angelwings777 skrev 2011-06-23 08:13:07 följande:
    Ok jag har också såååå mkt ångest och är deprimerad efter en hypomani som varade i nästan i 4 månader innan läkaren insåg att jag hade det, och eftersom dom tryckte ner manin så mkt så fick jag en depression som är så jobbig, jag har fått seroquel för det. Är lite osäker på dina mediciner, vet inte så mkt om dem men litium är faktiskt bra! Det vore ju bra om du fick pröva det ett år och sen utvärdera och se om du tycker att du mår bättre. Jag är också mkt orolig, och det enda jag kan ta mot ångest och oro är atarax eller theralen droppar och det hjälper ju föga men glad att jag har nått att ta iaf, även om det inte hjälper spec bra. Vårdcentralen skriver nog inte ut det utan din läkare på psyk är den som får skriva ut det tror jag, men hör dig för om detta nästa gång du är hos läkaren! Jag har heller inga längre perioder av bra mående, och det är så jobbigt men så är det. Kram jessica
    Okej ! men du jag har hört och läst mycket om dessa mediciner, litium har jag läst att den fungerar bäst för de som har maniska perioder oh mest är uppått, att man inte ska ta den om man har mest depressions problematik. vilket jag har. jag har varit deprimerad och haft ångest halva mitt liv sedan jag var 18 iallafall. det är nu 10 år sedan jag var 18. och jag är mestadels orolig och väldigt nedstämd, ingen livslust och oerhört oengegerad i allting. då har jag fått fram att voxra skulle passa den som har mest neråt gångar i sin bipoläritet ? har du hört något om det ? jag har ingen kontakt med psyk, det är problemet. jag har bara kontakt med en vanlig läkare som skrivit ut först sertralin till mig (vilket inte fungerade alls mer än att jag blev hypo de första veckorna sedan dalade det bara neråt hela tiden) sedan skrev han ut venlafaxin vilket jag nu äter (fungerar inte heller särskilt bra,mot min ångest bara, är väldigt likgiltig, noll glädje och lust) jag är inte ensdiagnostiserad bipolär uta jag själv tycker mig ha de symtomen som bipolär 2 har. även add sytmomen tämmer väldigt bra in. i stort sätt allt som står om bipolär 2 stämmer på mig.
    litium är en bra medicin för de med bipolär 1, har jag fått för mig , stämmer det inte kanske ??
Svar på tråden Ni med Bipolär 2, vad har ni för medicinering ?