• Anonym (fallen angel)

Ni med Bipolär 2, vad har ni för medicinering ?

Jag misstänker att jag är bipolär 2.
    ssri enbart fungerar tydligen inte för mig. jag har hört att man brukar kombinera ssri med tex. lamictal eller lamotrigin etc med god effekt som bipolär?
    Jag har ett möte med min läkare imorgon. jag har inte haft kontakt med psyk bara min läkare.
    Har provat både zoloft och efexor mot depression och ångest. Efexor hjälpte mot min ångest men blev nedstämd och orolig av den.
    Hur blev ni med bipolär 2 av att enbart ta ssri eller srni ??
    Skriver vårdcentralen ut stämningstabiliserande som lamictal tex. eller måste den medicinen gå genom psyk ?

otroligt tacksam om ni med bipolär 2 kan ge lite av era egna erfarenheter ! :) 

• Svar på tråden Ni med Bipolär 2, vad har ni för medicinering ?
  • Anonym
    LiNdA med SaBiNa o JoPPe skrev 2011-06-27 16:13:44 följande:
    Låter precis som mig.

Jag har nog provat alla stämningsstab utan att dom funkat så nu äter jag bara ssri.

hihi det är jag som lagt upp den bilden från första början, kul att se att den används av fler i detta sammanhanget
  • Anonym (bipolär 2)

Jag är bipolär typ 2.

För ca 2 år sen så genomgick jag ect-behandling för mitt måeende. Idag är jag medicinfri. har inte varit det på över 10 år.
    innan åt jag :lithium,sereqouel,lamotrigin och efexor ihop.

• Hoppsankerstin

Jag äter Venfaflaxin och Lamotrigin.. håller på att äta in mej på lamotriginen och skall succesivt ta bort venfa flaxinen.. Mår bara sämre av den och hoppas kunna klara mej på endast stämningsstabiliserande.. detta skrivs inte ut på vård centralen utan endast av psyk..

• Anonym (tina)
    Hoppsankerstin skrev 2011-07-17 12:37:48 följande:
    Jag äter Venfaflaxin och Lamotrigin.. håller på att äta in mej på lamotriginen och skall succesivt ta bort venfa flaxinen.. Mår bara sämre av den och hoppas kunna klara mej på endast stämningsstabiliserande.. detta skrivs inte ut på vård centralen utan endast av psyk..
    Hur tycker du att det fungerar hittils med Lamictalen/lamotrigin? Den är ju en sådan stämningsstabiliserare som många gånger fungerar bra utan andra mediciner. Iallafall för typ2.
  • Hoppsankerstin
    Anonym (tina) skrev 2011-07-17 13:40:37 följande:
    Hur tycker du att det fungerar hittils med Lamictalen/lamotrigin? Den är ju en sådan stämningsstabiliserare som många
    Anonym (tina) skrev 2011-07-17 13:40:37 följande:
    Hur tycker du att det fungerar hittils med Lamictalen/lamotrigin? Den är ju en sådan stämningsstabiliserare som många gånger fungerar bra utan andra mediciner. Iallafall för typ2.
    Hej!

jag är fortfarande på 25 mg och hoppas väl på att få en bra effekt när jag trappar upp. har iallafall inte lipat på över en vecka och det är ju jätte bra.. men jag känner mej fortfararande inte stabil.. Har nu haft två dagar med hypomani och på tok för lite sömn... får massor gjort men jag blir sååå rastlös och ångest.. skulle behöva något lungnande oxå vid behov får ta upp detta med min läkare.. kan ju inte komma till ro på kvällen.. tips??? nyligen diagnostiserad och behöver råd och tips..

Kram
  • Anonym
    Abilify är en ny medicin för bl.a Bipolär. Fråga era läkare om ni kan få prova den ett tag för att se om den fungerar för er. 
  • Anonym (The Caretaker)
    Anonym (fallen angel) skrev 2011-06-22 11:46:30 följande:
    ssri enbart fungerar tydligen inte för mig. jag har hört att man brukar kombinera ssri med tex. lamictal eller lamotrigin etc med god effekt som bipolär?
    Jag har ett möte med min läkare imorgon. jag har inte haft kontakt med psyk bara min läkare.
    Har provat både zoloft och efexor mot depression och ångest. Efexor hjälpte mot min ångest men blev nedstämd och orolig av den.
    Skriver vårdcentralen ut stämningstabiliserande som lamictal tex. eller måste den medicinen gå genom psyk ?

Jag kan rekommendera att du tar Lamictal (lamotrigin) och sedan Seroquel 25mg till sömnen (fungerar utmärkt)
    Rådgör med din läkare o säg att du vill testa 

(Jag tycker att lamictal bör tas av alla som har olika former av depression...alla)
  • angelwings777

Hej jag äter lithium, seroquel, lyrica ihop, det tog över 3 år innan dom hittade rätt medicin, nu mår jag ganska bra men vissa dagar vill jag bara dö, men har bestämt att välja livet, det valet får jag göra varje dag. Jag har haft bipolär sjukdom sedan jag var liten, men upptäcktes när jag fick vårt tredje barn. Var på psyk i 7 v, så hemskt! Jag hoppas o önskar att du får må bra o att du får rätt medicinering. Jag får inte äta antidepressiva läkemedel för dt får mig i mani direkt. Jag har fått pröva så många mediciner men nu har jag så bra medicinering. Hur länge har du haft bipolär sjukdom? Kram jn

• Anonym (bipolär)

Åt valproat, funkade helt ok lite  äl uppåt och kändes mest som jag var manisk hela dagarna men bättre det antar jag

• Anonym (Andra bipo2)

Jag har provat Seroquel men det blev jag så sötsugen med och jättetrött. Lamictal var bra men jag tappade stora delar av mitt språk och blev allmänt seg i huvudet, det går inte i mitt arbete tyvärr. Så nu äter jag litium och det fungerar förvånansvärt bra faktiskt. 

• bip

Voxra, Lamictal, Seroquel som grundmed. Atarax och Sobril vid behov. Funkar hyfsat

• Anonym (C)

Lamictal 300 mg, olanzapine 5 mg, fluoxetin 40 mg (varje dag). Atarax 25-50 mg, zopiklon 7,5 mg (vid behov)

• Anonym (sanna)
    Anonym (bipolär) skrev 2014-01-11 01:22:01 följande:
    Åt valproat, funkade helt ok lite  äl uppåt och kändes mest som jag var manisk hela dagarna men bättre det antar jag
    Jag blir bara hypoman, och det är jag gärna hela tiden. Fick du inte djupa depressioner efter de uppåtperioderna som medicinen skapade? Jag blev så av Lamictal, älskade det men hatade depressionen som åtföljde...
  • Anonym (sanna)
    Målsmans underskrift skrev 2014-01-11 15:27:54 följande:
    Lamotrigin, Voxra, Modafinil och Seroquel
    Får du modafinil för bipoläriteten? Jag trodde bara att man fick den om man hade narkolepsi eller liknande. Min läkare sa iallafall att de inte fick skriva ut den till andra sjukdomar än trötthetsdiagnoser.
  • Anonym (bipolär)
    Anonym (sanna) skrev 2014-01-11 19:49:21 följande:
    Jag blir bara hypoman, och det är jag gärna hela tiden. Fick du inte djupa depressioner efter de uppåtperioderna som medicinen skapade? Jag blev så av Lamictal, älskade det men hatade depressionen som åtföljde...
    Nej men däremot har jag blivit så av andra mediciner av andra skäl, fick en feldiagnoserad diagnos på ADHD så fick 108 mg concerta om dagen, blev deprimerad och paranoid av den, sen fick dom veta att jag var bipolär och den enda som faktiskt gjorde bra var valproat är hellre manisk än deprimerad Solig
  • Anonym (sanna)
    Anonym (bipolär) skrev 2014-01-11 19:54:39 följande:
    Nej men däremot har jag blivit så av andra mediciner av andra skäl, fick en feldiagnoserad diagnos på ADHD så fick 108 mg concerta om dagen, blev deprimerad och paranoid av den, sen fick dom veta att jag var bipolär och den enda som faktiskt gjorde bra var valproat är hellre manisk än deprimerad Solig
    Jag ska prova ut en ny medicin snart, har slutat med lamictal för ett tag sedan. Ska föreslå Valproat för min läkare. Kommer vara överlycklig om jag får samma effekt som du fått.
  • Anonym (bipolär)
    Anonym (sanna) skrev 2014-01-11 19:56:20 följande:
    Jag ska prova ut en ny medicin snart, har slutat med lamictal för ett tag sedan. Ska föreslå Valproat för min läkare. Kommer vara överlycklig om jag får samma effekt som du fått.
    Hoppas du får det! På något skumt sätt är det skönare att varamanisk än depressiv och dom flesta jag känner som fått den medicinen har väl reagerat ungefär samma som mig så :3
  • Anonym (Bipolär2)
    Anonym (fallen angel) skrev 2011-06-22 11:46:30 följande:

Hej! Gammal tråd jag vet. Jag har nyligen fått diagnos bipolär 2 med mest deprimerade perioder... hur gick det för dig? Jag skulle bli jätteglad om du kan dela med dig?
Svar på tråden Ni med Bipolär 2, vad har ni för medicinering ?