Inlägg från: augustisten |Visa alla inlägg
  • augustisten

Dottern ratar puré, behöver tips på lättsmält mat!

Köttfärs är ju jättebra om du menar att du vill ha kött som alternativ till laxen?

Koka egna små frikadeller och dela i lagom bitar. Jag brukade smaksätta med lite vitlök eller dijonsenap när min unge var bebis - och så kan man ju varva kycklingfärs, nötfärs och fläskfärs efter tycke och smak. Köttfärslimpa är också smidigt. I båda kan man ju riva ner en hel del morot och squash också om man vill få med grönsaker "på köpet".

Fiskfärs var en annan favorit här om du vill variera med lite annan fisk eller om du är rädd för ben.

• augustisten
    Kinne79 skrev 2011-06-22 15:03:59 följande:

Ja just det, frikadeller har hon fått också. Köttfärslimpa måste jag testa. Vad menar du med köttfärs, typ köttfärssås eller bara färs?

Hur blir kyckling o kött när man kokar?

Jag menade nog att göra frikadeller eller köttfärslimpa mest... sås blir ju väldigt kladdigt 
    Men jag kokade nog färs i lite osaltad buljong till min unge någon gång också... så att vätskan nästan kokade bort och det mest var kötfärsklumpar kvar. Det har jag för mig att han gillade.

Både nötkött och kyckling blir ju väldigt mört om man kokar det länge (flera timmar) så att det nästan faller isär och blir lite trådigt. Det fick min unge tidigt och speciellt grytbitar av nöt eller älg tyckte han mkt om.
Svar på tråden Dottern ratar puré, behöver tips på lättsmält mat!