• Kinne79

Dottern ratar puré, behöver tips på lättsmält mat!

Min dotter på 7 månader vägrar äta pureer (förutom frukt), så jag behöver nu tips på mat som lätt smälter i munnen då hon inga tänder har.

Just nu äter hon lax, bulgur, räkor, majs, ärtor, broccoli, ris, pasta, potatis och smörgås och en del frukter.

• Svar på tråden Dottern ratar puré, behöver tips på lättsmält mat!
  • chiqita

Ahh.. Tänkte på det du skrev utifrån mina erfarenheter, alltså att det inte fungerade med köpta burkpure'er men däremot hemgjorda

• mia83

avokado, kokt morot och palosternacka (kan även blandas med potatis så det blir solskensmos), kokt blomkål, kokt kyckling, gärna smaksatt med curry..ja det finns ju massor..

• chiqita

Som snacks kan du i à fall ge henne Majskrokar eller rispuffar, med puffarna får du dessutom henne att öva på pincettgreppet om hon inte är bra på redan
    Inte så näringsrikt men super att ha när man är på butiken eller i bilen när hon blir hungrig - majskrokarna alltså

• Leiben

testa omelette, pannka med bär, köttfärsbiffar(stavar), kyckling i ugnen, blodpudding, alla möjliga rostade rötfrukter och grönsaker i ugnen, fiskfärsbiffar, koldolmar, minimajs. crabbsticks

• MalinEddie
    Daeminimon skrev 2011-06-26 09:48:26 följande:
    Har du hört talas om Babyled Weaning (BLW)? Det kör vi med, bästa beslutet vi tagit vad gälle Eddie!

Jag har skrivit om det här:

mammaiengland.blogg.se/2011/march/babyled-wea...

Och här har jag lagt upp några videor på hur det kan se ut nä en 8-månaders kör BLW!

mammaiengland.blogg.se/2011/april/babyled-wea...

Kan också rekommendera babyledweaning.com

Lycka till! Glad
    Samma här.
  • Lillaliten

Har en kille på snart 7 månader som verkar ha klister i munnen så fort skeden kommer med mat... Majskrokar går galant, så jag funderar på de där med plocknat?! Livrädd att han sätter i halsen. Vad ska man börja med ä ge, å vilken konsistens på maten? Ja lite info om plocknat eller andra smarta tips mottages gärna!! :)

• Kimona

Kyckling är ju lätt att flisa och strimla, köttfärs, något överkokta grönsaker

• Daeminimon
    Lillaliten skrev 2011-07-01 23:24:45 följande:
    Har en kille på snart 7 månader som verkar ha klister i munnen så fort skeden kommer med mat... Majskrokar går galant, så jag funderar på de där med plocknat?! Livrädd att han sätter i halsen. Vad ska man börja med ä ge, å vilken konsistens på maten? Ja lite info om plocknat eller andra smarta tips mottages gärna!! :)
    Kika gärna på länkarna jag la upp tidigare!
  • Kinne79

Tack för alla tips och ideér :)

Vi kör vidare med att ge dottern bitar och får helt enkelt testa oss fram vad hon gillar :)  

Svar på tråden Dottern ratar puré, behöver tips på lättsmält mat!