Kollega som bara vill framhäva sig själv
Jag jobbar på en förskola (förskollärare) och min närmaste kollega är barnskötare med ungefär lika lång erfarenhet som mig dvs 10 år. Jag är en tolerant person som inte gärna tar strid men nu känner jag att jag snart inte orkar mer! Anledningen är min kollega som bara vill framhäva sig själv. Inför föräldrar kan hon säga att det är hon som är "chefen" och tar alla beslut. Det är hon som har sett allt, gjort allt som är bra, tagit alla kontakter mm Jag tror jag spyr på allt självskryt och det värsta är ju att föräldrarna tror att jag är någon liten hjälpreda. I själva verket är det jag som planerar upp hela verksamheten, gör allt i barnens portfolio, sammanställer utvecklingssamtal etc för att hon inte tycker att hon kan det eller att det ingår i hennes arbetsuppgifter. Fine, jag har utbildning för det och gör det gärna men jag orkar inte höra henne stå och glassa och kalla sig själv för chef! Och mer och mer bli nobody för föräldrarna.
Ska jag söka mig bort eller ska jag kontakta min förskolechef? Jag vet att denna inte är förtjust i min kollega så det känns som att jag sätter dit kollegan då.