• Anonym

Kollega som bara vill framhäva sig själv

Jag jobbar på en förskola (förskollärare) och min närmaste kollega är barnskötare med ungefär lika lång erfarenhet som mig dvs 10 år. Jag är en tolerant person som inte gärna tar strid men nu känner jag att jag snart inte orkar mer! Anledningen är min kollega som bara vill framhäva sig själv. Inför föräldrar kan hon säga att det är hon som är "chefen" och tar alla beslut. Det är hon som har sett allt, gjort allt som är bra, tagit alla kontakter mm Jag tror jag spyr på allt självskryt och det värsta är ju att föräldrarna tror att jag är någon liten hjälpreda. I själva verket är det jag som planerar upp hela verksamheten, gör allt i barnens portfolio, sammanställer utvecklingssamtal etc för att hon inte tycker att hon kan det eller att det ingår i hennes arbetsuppgifter. Fine, jag har utbildning för det och gör det gärna men jag orkar inte höra henne stå och glassa och kalla sig själv för chef! Och mer och mer bli nobody för föräldrarna.

Ska jag söka mig bort eller ska jag kontakta min förskolechef? Jag vet att denna inte är förtjust i min kollega så det känns som att jag sätter dit kollegan då.

• Svar på tråden Kollega som bara vill framhäva sig själv
  • Anonym

Prata med kollegan att du inte tycker att det är okej att hon säger att hon gör saker som du egentligen har gjort och varför hon måste framhäva sig själv så mycket när hon egentligen inte gör allt som hon säger.
    kan du ta ordet först när föräldrar kommer och berätta vad du har gjort innan hon öppnar munnen?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-22 15:36:25 följande:
    Prata med kollegan att du inte tycker att det är okej att hon säger att hon gör saker som du egentligen har gjort och varför hon måste framhäva sig själv så mycket när hon egentligen inte gör allt som hon säger.
    kan du ta ordet först när föräldrar kommer och berätta vad du har gjort innan hon öppnar munnen?
    Ofta är det så här: Jag står och pratar med en förälder och då dyker hon på och tar över samtalet. Jag försöker hänga på där men får ge upp eftersom jag i det läget blir osynlig för föräldern.
  • Anonym

Men fy! Tror du att du har mod att säga till kollegan att du inte tycker att hennes beteende är okej? Hon kanske inte fattar att hon beter sig som en översittare utan kanske rent av inte tänker på det, elelr så är hon väl medveten om det men tycker om att vara översittare och tror att du inte vågar hugga ifrån. Det bästa är ju om ni kan lösa konflikten sins emellan.

• Litet My

Har en kollega som har samma betende förutom att denna också ljuger och är ganska elak och kommer dessutom undan med både lögner och skitsnack.

Hon har också utsett sig till chef, skall bestämma vem som skall laga mat och hur arbetsuppgifterna skall fördelas, vem som får åka på utflykt med vilken boende, och är jättestolt att både vikarier och anhöriga tror att hon har någon form av chefsroll...själv hade tyckt det varit riktigt pinsamt om tex en anhörig kom till mig och trodde det var jag som var chefen.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-22 15:43:15 följande:
    Men fy! Tror du att du har mod att säga till kollegan att du inte tycker att hennes beteende är okej? Hon kanske inte fattar att hon beter sig som en översittare utan kanske rent av inte tänker på det, elelr så är hon väl medveten om det men tycker om att vara översittare och tror att du inte vågar hugga ifrån. Det bästa är ju om ni kan lösa konflikten sins emellan.
    Jag har ifrågasatt varför hon tar åt sig av det jag gjort och då pratade hon bra bort det och sa att hon aldrig skulle utbilda sig till förskollärare för det jag gör är inget hon vill göra. Sedan står hon och säger att det är hon som har gjort det! Alltså inte lätt att prata med.
  • Anonym

Senast idag kom en mamma och frågade efter föreståndaren. Då spalde jag dum och sa att någon sådan har inte funnits på 15 år..... Hon sa då namnet på min kollega och jag svarade med att hon är inte chef här, hon är barnskötare.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-22 15:52:56 följande:

Senast idag kom en mamma och frågade efter föreståndaren. Då spalde jag dum och sa att någon sådan har inte funnits på 15 år..... Hon sa då namnet på min kollega och jag svarade med att hon är inte chef här, hon är barnskötare.

Bra, fortsätt så! Jag hade nog sagt till rakt framför föräldrarna om hon står och skryter "men NN, jag planerade ju utflykten. Det ska inte en barnskötare ägna sig åt." och tittat konstigt på henne. Jag hade sagt som det var, det är inte heller schysst mot föräldrarna att de går och tror att hon är någon chef man kan vända sig till med speciella befogenheter. Tänk om de anförtror sig gentemot henne ang. något riktigt privat och personligt som kan påverka deras barn, otrohet, dödsfall, skilsmässa m.m.! Förvånad

Snacka med skolchefen annars som du skriver i TS!
Svar på tråden Kollega som bara vill framhäva sig själv