• mzetterblad

Tillväxthämmade barn, bestående men ?

Min son föddes i v 38+1 och vägde 1760g & 43 cm lång.
    Nu har han stannat av i tillväxten och varken gått upp eller växt på längden sen han var 6 månader, han är 8 månader nu. Senaste kontrollen hade han gått ner i vikt och nu väger han 5975g.

Min fråga är, kan den här tillväxthämningen vara nåt bestående, att han kommer växa dåligt hela sitt liv, nåt som vart med om nåt liknande. Jag känner mig riktigt orolig att det kanske är nåt fel på honom, men ingen läkare vill ta mig på allvar.

Först trodde dom han va glutenintollerant, men enligt proverna så var han inte det, så nu har vi fått testa att utesluta allt vad mjölk heter, men det verkar inte ge nån skillnad på vikten eller tilväxten heller.

William 070824 & Linus 101020
  • Svar på tråden Tillväxthämmade barn, bestående men ?
  • Dr to be

Hej! Kan bara prata för mig själv- jag föddes tillväxthämmad och förtidigt 732g och 34cm i v. 28 för 23 år sedan. Kan inte minnas att jag gick upp i vikt särskilt snabbt eller växte mycket eller snabbt heller. Idag väger jag ca 43kg och är 152cm. Jag förstår att du är orolig för att han inte växer/går upp i vikt men så länge din son äter och ej verkar/blir sjuk så bör du inte oroa dig alldeles för mycket. Tillväxthämmade barn ska ej "övermatas" och inte tvingas växa för snabbt då detta kan vara farligt i längden. Om jag var du skulle jag avvakta några veckor och se hur din son utvecklas. Om du ser en fortsatt negativ utveckling så bör du se till att läkarna förstår din oro. Vad det gäller den allmänna utvecklingen hos din son så ska det inte finnas hinder-se på mig- jag lyckades komma in på läkarlinjen Lycka till med din son

• knäppisen

Att stå still i tillväxt i två månade är inte sådär jättemycket men såklart blir man orolig. Hoppas han växer på till nästa mätning så du slipper oroa dig. Båda mina barn har stått still i vikt/längd under ett par månaders tid men sen börjat växa på igen.

• Tussi80

Min son vägde 2 kg o va 45 lång när han föddes 36+2, växte på bra första halvåret men stannade sedan upp i 2-3 månader innan han började växa igen. de gjorde några extra kontroller men fann inget fel.  Dagispersonalen tycker idag att han är liten i jämförelse med andra men det enda som skiljer är egentligen vikten, längd o huvud har han legat rätt på kurvan på. Kan tillägga att han inte är jätteintreserad av att äta. de sa när han föddes att det kunde ta ca 2 år tills han är ikapp storleksmässigt sina jämngamla, idag är han 2,5 år, smal men inte sen i utveckling på något sätt.
    Hoppas din lilla växer på sig snart igen.

• johlinn

För oss var det så. Mitt barn vägde 2450 på bf, var 45 cm lång. Han fortsatte att växa dåligt och vi bad att få remiss till endokrin. Väl där dröjde det lite, men efter ett par blodprovsomgångar och mätningar visade det sig att han troligen har brist på tillväxthormon. Vi behandlar nu med tillväxthormoner och han växer mycket bättre. Äter bättre och mår bättre också. Fortfarande är han minst på dagis fast det finns 5 yngre barn där, men han tar ikapp. Nu är han 3 år och väger ca 11 kg och är nånstans mellan 85-90 cm lång.

• bm2007

Vår tös var 33% tillväxthämmad när hon föddes, dock föddes hon två veckor efter BF.
    De första månaderna gick hon upp massor men sen stannade det av och under den tiden gick hon upp mycket lite, efter några månader började hon gå upp igen.
    Nu är hon tre år och ligger endast en standrard avvikelse under från kurvan på vikten.

Om du är orolig prata med BVC, kanske har de några bra tips att ge! 

• mzetterblad

De där med tillväxthormon har slagit mig också! Har det inte hänt nåt på nästa kontroll ska jag ta upp det

• mia A

Min dotter var tillväxthämmad när hon föddes i v 37 var hon 45 lång och vägde 2300.

Nu är hon som snart 8 åring 116 lång och väger 17 kg

• mia A

Ja hon är mkt liten, lillasyster är 4 cm kortare och väger ungefär lika mkt och hon har fyllt 6 år nu.

Elin ska fylla 8, ingen som ifrågasätter tex när man åker buss för det kostar för henne att åka buss, jag brukar bara betala för mig och några vänner sade sätt henne ivagnen och gå in gratis på djurparken men tyvärr e vagnen såld.

• Ida04Emma06Thea09

Alla mina tre flickor är förtidigt födda och då varit tillväxthämmade:

Den äldsta som är 7år nu vägde 980g och var 37cm  då hon föddes i v29(-37%), nu är hon ca 122cm och väger 22kg. Mellanbarnet föddes i v32 och vägde 1440g och 41cm(-33%) hon är 5år nu och väger 16kg och är 110cm. Min minsting föddes i v27 då hon vägde 860g och var 34cm och nu är hon 1½år (okorrigerat alltså) och är 75cm och väger 7kg. Så min erfarenhet med tillväxthämmade barn är att det tar tid innan dom kommer ikapp barn i samma ålder, min 7år är så gott som ikapp sina jämnåriga nu, mellanbarnet gick upp i vikt snabbare så hon kom ikapp fortare, och minstingen lär ta tid på sig för hon hade en tuff start med magen.

Svar på tråden Tillväxthämmade barn, bestående men ?