koalabjörn skrev 2011-06-28 16:54:43 följande:
Tack Chatnoir! Kunde inte sagt det bättre själv!

Tur att ni kloka A-mammor finns här!
Hur anmäler man att FK kräver fel uppgifter? Det måste ju gå att "felanmäla" någonstans på FK så att de byter ut ordet "Medgivande" vilket är fel, och istället skriver "Socialnämndens Samtycke". eller tingsrättens beslut kanske?
www.socialstyrelsen.se/blanketter/Documents/5... Eller som hela namnet är:
ADOPTION 14b
SOCIALNÄMNDENS SAMTYCKE
till att adoptionsförfarandet får fortsätta
enligt artikel 17 c i Haagkonventionen*
(Vårt medgivande är på 18 sidor och berättar om min barndom med mera (ytterst privata uppgifter som FK inte har med att göra) och bevisar ingenstans ATT jag någon gång kommer adoptera ett barn , utan bara att jag nu har tillstånd att börja FÖRSÖKA adoptera, eftersom processen är mycket lång....som alla vi vet....)
nån som vet?
Hej
När jag fick ett brev att jag var tvungen att skicka in medgivandet för att få föräldrapenning så ringde jag massor av samtal till kundtjänst, någon som skulle vara chef ringde upp och bad mig ringa någon utvecklare för F-penning. Inte heller chefen visste vilket papper de ville ha när jag sa att det inte stod i medgivandet att vi hade blivit föräldrar utan bara att vi någon gång under de närmaste 2 åren var "berättigade" att få adoptera ett barn från ett annat land. Utvecklaren visste inte heller men tillslut kom vi fram till att efter som de ville ha BEVIS för att vi fått barn var det nog var samtycket och eller haagintyget från Kina de ville ha så jag skickade båda för säkerhetensskull, vi behövde ju liksom pengar!
Jag bad utvecklaren som tydligen är en av dem som formulerar brevmallar o dyl. att ändra i breven men det kunde hon inte göra för hon visste ju inte vad hon skulle skriva i stället!!!!
gottelina skrev 2011-06-28 17:29:04 följande:
Men hallå alltså! Medgivandet är inte på flera sidor. Det är utredningen och det är ju inte den dom begär utan blanketten som socialnämnden har stämplat där det står datum osv och att de lämnar sitt medgivande till att ansöka om adoption. Eller hur jag nu ska uttrycka mig. Hoppas ni fattar vad jag menar ändå...

Jo jag fattar hur du menar men det är ju fortfarande inget som säger att du blivit förälder bara för att du fått ett medgivande....
Hoppas att du från F- kassan svarar igen!
Fabbemam