• Sanningsdan

Grillbuffé till bröllop - behöver hjälp!!

Vi ska ha ett enkelt, men roligt hoppas vi, bröllop och bjuda på en buffé med grillat, potatissallad, röror, sallader, såser och vad som kan tänkas höra till. Vi kommer att vara någonstans mellan 35-50 personer.

Problemen är ett par: 1. Måste gå att tillaga i förväg, går ej att värmas på plats. 2. Vi har liksom tummen mitt i handen när det gäller smarriga buffér.

Skulle därför uppskatta att få era bästa recept, både på kött, potatissallader, pastasallader och andra sallader, röror osv. Helst så utförligt som möjligt med fullständiga recept. Även tips, tankar och idéer om grillat i allmänhet och festliga bufféer i synnerhet uppskattas.

Tusen tack på förhand, hoppas på många bra recept och idéer :)

• Svar på tråden Grillbuffé till bröllop - behöver hjälp!!
  • Sanningsdan
    Mela78 skrev 2011-06-22 21:59:37 följande:
    Blir det så gott med kall grillad mat? Skulle nog hellre satsa på sallader, kallskuret, smörgåstårta eller vad som helst som är meningen att serveras kallt än servera mat som ska ätas varm kallt.
    Ja vi grillar på plats förstås. Jag menar att tillbehören måste vara kalla. Det mesta iaf, finns en liten gasolspis med liten ugn. Spisen går att värma sås på och så, men ugnen räcker inte till för att t.ex göra potatisgratäng.
  • Sanningsdan
    CML skrev 2011-06-22 22:03:43 följande:
    Visst ska ni väl grilla på plats?

Jadå, vi grillar på plats :)
  • Sanningsdan
    kentafinell skrev 2011-06-22 22:06:08 följande:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m2239743.htm...

och Ines Potatissallad är klockrena. Poratissalladen finns i morbergs bok, har den inte i huvudet men det är potatis, röd lök, fetaost, sugarsnaps och en dressing på olivolja, dijonsenap och lite annat. Kan kolla upp den senare.
    Göra gärna det, den potatissalladen låter god!
  • Sanningsdan
    CML skrev 2011-06-22 22:05:47 följande:

Väldigt gott till grillat både kött och lax!
    Jag gillar inte russin men konstigt nog är de väldigt goda i denna salladen!

Quinoasallad:

2 dl quinoa 0,5 dl finhackad rödlök 30 g hackad rucola 1 dl grovhackade rostade hasselnötter 0,5 dl rostade solrosfrön 1 dl russin 2 msk olivolja 1 tsk flingsalt 0,5 tsk svartpeppar

Fetaostkräm:

150 g fetaost 2 dl crème fraiche 1 pressad vitlöksklyfta 0,5 tsk svartpeppar
    Tack, det låter jättegott!
  • Mela78
    mildamatildas skrev 2011-06-22 22:46:36 följande:
    Ja vi grillar på plats förstås. Jag menar att tillbehören måste vara kalla. Det mesta iaf, finns en liten gasolspis med liten ugn. Spisen går att värma sås på och så, men ugnen räcker inte till för att t.ex göra potatisgratäng.
    Skrattande Då blir det en heeeelt annan sak. Grillat är GOTT!
  • Mumin80

Ett tips är att tillaga kött och liknande i förväg t.ex. i ugn och sedan bara grilla på för smakens skull på plats. Annars kan det bli väldigt "köigt" och stötigt med maten, om man ska lyckas genomsteka större mängder fläskfilé och liknande på plats. Försteker ni så blir det ju gott med t.ex. kyckling också, och man behöver inte oroa sig för att den blir genomstekt. 

Det som inte funkar att försteka är fisk. Men det går å andra sidan ganska fort. Grilla hela laxfiléer med skinnsidan nedåt utan att vända dem. Lite citronpeppar och salvia på ytan.

Tänk på att ni kan grilla grönsaker också, t.ex. paprika, champinjoner etc. Champinjoner är väldigt effektivt att lägga i foliepaket och grilla, då behöver man inte hålla på och vända varenda jäkla champinjon för sig heller. 

Tillbehör:

Kopierar några recept från min blogg:

Det blir ca 12-14 pajer. Ursprungsreceptet hade 300g spenat, jag använde 200g. Båda funkar nog, beroende på hur mycket man gillar spenat.

Minipajer med spenat och fetaost

2 msk olivolja

1 finhackad schalottenlök

1 finhackad vitlöksklyfta

200-300g babyspenat

200g fetaost

2 dl matyoghurt (eller turkisk/grekisk)

1 ägg

1 krm malen muskot (eller lite mindre om man mal från en hel nöt, smaken är starkare då)

3 krm svartpeppar

1 rulle smördeg (ca. 250g)

1 uppvispat ägg

Muffins-/aluminiumformar

Stek lök och vitlök i olivoljan tills de mjuknat. Vänd ner spenaten och låt den slakna. Häll vid behov av extra vätska som bildas. Låt blandningen svalna. Blanda yoghurt, ägg, muskot och peppar, tillsätt fetaosten och spenaten. Skär ut rundlar av smördegen, ca. 10cm i diameter, tryck ner dem i pajformarna och nagga dem lite med en gaffel. Pensla med ägg. Förgrädda ev. pajskalen 5 minuter, jag gjorde inte detta men testar det nog nästa gång. Fyll pajskalen med fetaost- och spenatfyllningen, grädda i 15-20 minuter i 200 grader.

Potatissallad (mjölkfri)

1 kg potatis, gärna färsk

½ gul lök

Färsk dill

1 pkt solrosskott

4 msk olivolja

2 msk vitvinsvinäger

1 msk vatten

1 krm svartpeppar

Koka potatisen med skal och skär den i lagom stora bitar. Blanda ihop dressingen och rör ner den, löken, dillen och solrosskotten över potatisen.

Sweet limesås (bra till fisk)

1 dl creme fraische

1 dl matyoghurt

1 msk honung

1 lime

Blanda creme fraische, matyoghurt och honung. Finriv skalet på en lime och tillsätt skal och saft till såsen. Blanda allt.

Guacamole

2 mogna avocadon

1 tomat

1 vitlöksklyfta

ca. 1 msk färsk koriander (eller lite torkad). Den färska som jag odlar i en kruka i trädgården har väldigt stark smak!

0,5 tsk salt

chilipeppar om man vill ha, eller lagom mängd svartpeppar

3 msk gräddfil

1/2 msk pressad lime/limejuice

Jag mixade allt med stavmixer, sen var det klart. Hållbarheten är tyvärr begränsad p.g.a. att avocadon blir brun ganska fort, trots limesaften…

http://www.alltommat.se/recept/Baba-Ghanoush--auberginedipp-9914

http://www.alltommat.se/recept/Hummus-Mellanosterns-smor-9920

Tzatziki:
    500g turkisk/grekisk yoghurt
    1-2 gurkor
    vitlök efter smak
    salt
    svartpeppar
    Riv gurkorna och krama ut vätskan enligt bästa förmåga. Blanda yoghurt och gurka, pressa i vitlöken och tillsätt salt och peppar. Färsk mynta, koriander eller rosmarin kan också ge en god twist till tzatsikin.  

Vinägrette
    5 delar olivolja
    1 del citronsaft
    1 klick senap (ca. ½-1 tsk)
    svartpeppar
    salt
    ev. någon örtkrydda
    en nypa torkad vitlök eller lite färsk, pressad.
    En god dressing till en vanlig grönsallad. Mängderna är ungefärliga och faktiskt inte så noga. Det viktiga är att man har en bra balans av olivolja och citron. Blanda, skaka, låt stå och dra sig ett tag, häll över grönsalladen.  

• kentafinell
    mildamatildas skrev 2011-06-22 22:49:07 följande:
    Göra gärna det, den potatissalladen låter god!
    Förlåt, glömde bort helt...
    800g kokt potatis
    1 röd lök
    200g sugarsnap bönor (kokas 3 minuter i saltat vatten)
    200g fetaost
    Detta skär du i bitar och blandar sedan dressingen som består av:
    3/4 dl olivolja
    2msk vitvinsvinäger
    1msk dijonsenap
    1/5 dl finhackad gräslök.

Super enkelt och riktigt gott. Smaka ev av med salt och peppar.
  • S Sofia

Känner ni ingen som kan stå och grilla under tiden?
    Brorsan kände en kock som vi "hyrde" in.
    Vi hade också grillbuffe på vårat bröllop, (som var snart för 1 år sedan )

• Jullesmamma

Potatissallad gjord med tzatziki är riktigt gott tycker jag =) (har man ont om tid eller inte orkar kan man t.o.m. ta färdig tzatziki)

• CoolJen

Färskpotatissallad(fransk potatissallad)
    ex innehållande färskpotatis, vinägrett, rödlök, purjo, rädisor, kapris, oliver, paprika

Fetaostsås
    Gräddfil, smulad fetaost, grekisk salladskrydda (bör stå en dag innan man äter den)

Sallad med melon
    ex ruccola, bladspenat, grönsallad, vattenmelon, (fetaost)

Krämig Chili-pastasallad
    Pasta, keso med chilismak, purjolök, paprika

Saffransris
    Koka både ris med och utan saffran, blanda dessa(+ lite olja) så blir det 2-färgat ris

• mimmi14

keso och laxpaj servceras kall

vanlig pajdeg gräddas i 20 min i 100 grader och låt kallna
    blanda
    2 dl creme fraiche
    2 dl keso
    2 msk gräslök
    2 msk dill
    och häll över pajskalet lägg på laxskivor, kräftstjärtar, räkor och advokado
     .
    Går även att dubbla röran.

Ge kärlek och du får massor tillbaka.
  • mimmi14

gjorde glaserade färkpotatis idag supergoda la dom i foliepaket på grillen i 40 min.

1600 gr potatis
    16 vitlöksklyftor
    0,75 dl olivolja
    0,75 dl tikka masala pasta
    3 msk mango chutney
    3 msk mjukt smör
    rosmarinkvistar
    2 tsk salt
    2 krm svartpeppar

1. Skrubba potatisen i ljummet vatten. Picka skalet på potatisen med en gaffel. Skala och krossa vitlöksklyftorna.
    2. Vispa samman tikka masala-pasta, olja, chutney och smör till en jämn smet. Blanda i potatisarna och se till att de blir ordentligt insmorda.
    3. Riv 8 stora bitar aluminiumfolie. Fördela potatisen med marinaden mitt på foliearken. Lägg vitlöksklyftor och rosmarin på potatisen. Krydda med salt och peppar. Vik ihop folien till tättslutande paket.
    4. Lägg paketen på grillen och grilla dem ca 30 min tills potatisen är mjuk, prova med provsticka. Paketen kan också tillagas på plåt i ugnen i 225° 35-40 min.
    Ge kärlek och du får massor tillbaka.
  • jelica83

Favoritar!

Vår bästa grillsås är btw superlätt, funkar till allt; 1 avocado, 3/4 stor burk crème fraîche, en klyfta vitlök, en 1/4 finhackad rödlök och salt och peppar. Blanda och smaka av, yummy! Vi mixar ibland med stavmixer, när vi är lata :)

Salsa: två finhackade tomater, en finhackad gurka utan den mittersta delen, en finhackad avocado, några halverade gröna vindruvor, en halv chilifrukt, salt, peppar.
    Bäst till lax :)

OBS, ungefärliga mängder, jag höftar alltid!

• JA77

Men TS, vad är skillnaden på att se recept här och på t.ex receptsajter? Du vet inte vad som är gott, säger du. nehä, men är det gottgaranti för att du får recept av någon medlem? Glad I sådana här recepttrådan ges alltid getostrecept - getost är det värsta jag vet Död

Jag vill bara veta hur du tänker och varför du inte vågar exprimentera! :)

• smöla
    sallad med kål o frukt
    I vitkålshuvud
    1 burk coctailbär
    1 ask russin
    4 gröna äpplen
    vindruvor
    5dl cremefraiche eller gräddfil
    2 dl majonäs
    valnötter 

Potatissallad :
     3-4 burkar färdig potatis
    4 äpplen
    1 purjolök
    3 rödlök
    2 dl smörgåsgurka
    2 tsk aromat
    1 pressad vitlök
    peppar
    salt
    5 dl gräddfil
    2 dl majonäs 

grillade tomater:
    Halva tomater
    flingsalt över samt timjan vitlök o en ostskiva 

Grillsås:
    1 burk krossade tomater
    2 vitlöksklyftor
    1 köttbuljong
    1 gul lök
    1 msk soja (mörk)
    1 tsk worchester sås
    1krm ingefära
    chili
    paprika
    pepparmix
    1/2 dl chilisås
    4 msk honung
    några droppar liquid smoke 
    låt koka ihop häll på burk kan användas både till att pensla köttet o som sås

dubbelmarinerad kycklingfile serveras kall
    marinera kycklingen med
    vitlök
    olja
    salt peppar
    låt den ligga till dagen efter
    stek sen och lägg i ny marinad
    som innehåller
    1 dl olja
    3 msk balsamicovinäger
    3 msk honung
    1 pressad vitlök
    1/2 dl soja
    timjan
    sambal oleak

låt den dra i någon timme lägg sen upp den på en bädd av ruccola körsbärstomater skivad rödlök oliver o rostade solroskärnor ringla resterna av den sista marinaden över allt 
  • pault70

Vad sägs om det originala och bästa Västerbottensostpaj recept eller kanske Västerbottensost-oliver??

Jag brukar också köra en enkel potatissallad till grillat tillsammans med en enkel salsa verde.

Potatissallad: tärnade färsk potatis, Hellman's (viktigt!) mayonnäs och lite vatten, salt, peppar, blanda försiktigt och strö över med hackad gräslök.

Ett bra salsa verde recept finns här 

Svar på tråden Grillbuffé till bröllop - behöver hjälp!!