Ett tips är att tillaga kött och liknande i förväg t.ex. i ugn och sedan bara grilla på för smakens skull på plats. Annars kan det bli väldigt "köigt" och stötigt med maten, om man ska lyckas genomsteka större mängder fläskfilé och liknande på plats. Försteker ni så blir det ju gott med t.ex. kyckling också, och man behöver inte oroa sig för att den blir genomstekt.
Det som inte funkar att försteka är fisk. Men det går å andra sidan ganska fort. Grilla hela laxfiléer med skinnsidan nedåt utan att vända dem. Lite citronpeppar och salvia på ytan.
Tänk på att ni kan grilla grönsaker också, t.ex. paprika, champinjoner etc. Champinjoner är väldigt effektivt att lägga i foliepaket och grilla, då behöver man inte hålla på och vända varenda jäkla champinjon för sig heller.
Tillbehör:
Kopierar några recept från min blogg:
Det blir ca 12-14 pajer. Ursprungsreceptet hade 300g spenat, jag använde 200g. Båda funkar nog, beroende på hur mycket man gillar spenat.
Minipajer med spenat och fetaost
2 msk olivolja
1 finhackad schalottenlök
1 finhackad vitlöksklyfta
200-300g babyspenat
200g fetaost
2 dl matyoghurt (eller turkisk/grekisk)
1 ägg
1 krm malen muskot (eller lite mindre om man mal från en hel nöt, smaken är starkare då)
3 krm svartpeppar
1 rulle smördeg (ca. 250g)
1 uppvispat ägg
Muffins-/aluminiumformar
Stek lök och vitlök i olivoljan tills de mjuknat. Vänd ner spenaten och låt den slakna. Häll vid behov av extra vätska som bildas. Låt blandningen svalna. Blanda yoghurt, ägg, muskot och peppar, tillsätt fetaosten och spenaten. Skär ut rundlar av smördegen, ca. 10cm i diameter, tryck ner dem i pajformarna och nagga dem lite med en gaffel. Pensla med ägg. Förgrädda ev. pajskalen 5 minuter, jag gjorde inte detta men testar det nog nästa gång. Fyll pajskalen med fetaost- och spenatfyllningen, grädda i 15-20 minuter i 200 grader.
Potatissallad (mjölkfri)
1 kg potatis, gärna färsk
½ gul lök
Färsk dill
1 pkt solrosskott
4 msk olivolja
2 msk vitvinsvinäger
1 msk vatten
1 krm svartpeppar
Koka potatisen med skal och skär den i lagom stora bitar. Blanda ihop dressingen och rör ner den, löken, dillen och solrosskotten över potatisen.
Sweet limesås (bra till fisk)
1 dl creme fraische
1 dl matyoghurt
1 msk honung
1 lime
Blanda creme fraische, matyoghurt och honung. Finriv skalet på en lime och tillsätt skal och saft till såsen. Blanda allt.
Guacamole
2 mogna avocadon
1 tomat
1 vitlöksklyfta
ca. 1 msk färsk koriander (eller lite torkad). Den färska som jag odlar i en kruka i trädgården har väldigt stark smak!
0,5 tsk salt
chilipeppar om man vill ha, eller lagom mängd svartpeppar
3 msk gräddfil
1/2 msk pressad lime/limejuice
Jag mixade allt med stavmixer, sen var det klart. Hållbarheten är tyvärr begränsad p.g.a. att avocadon blir brun ganska fort, trots limesaften…
http://www.alltommat.se/recept/Baba-Ghanoush--auberginedipp-9914
http://www.alltommat.se/recept/Hummus-Mellanosterns-smor-9920
Tzatziki:
500g turkisk/grekisk yoghurt
1-2 gurkor
vitlök efter smak
salt
svartpeppar
Riv gurkorna och krama ut vätskan enligt bästa förmåga. Blanda yoghurt och gurka, pressa i vitlöken och tillsätt salt och peppar. Färsk mynta, koriander eller rosmarin kan också ge en god twist till tzatsikin.
Vinägrette
5 delar olivolja
1 del citronsaft
1 klick senap (ca. ½-1 tsk)
svartpeppar
salt
ev. någon örtkrydda
en nypa torkad vitlök eller lite färsk, pressad.
En god dressing till en vanlig grönsallad. Mängderna är ungefärliga och faktiskt inte så noga. Det viktiga är att man har en bra balans av olivolja och citron. Blanda, skaka, låt stå och dra sig ett tag, häll över grönsalladen.