• Busbellan

Blöjfri nattetid - 4-åring... Hur gjorde ni när det var dax?

Jag anser ju att detta är inget man kan träna med barnet
    det handlar om kroppslig mognad.
    Dels måste signalerna mellan hjärna och urinblåsa vara utvecklade så att barnet vaknar när det behöver kissa och dels måste kroppen börjat producera det hormon som minskar urinproduktionen på natten. Har inte den produktionen kommit igång så måste barnet kissa lika ofta på natten som på dagen och det är inte särskilt bra för nattsömnen att springa upp flera gånger

När detta händer är väldigt individuellt. Min äldsta dotter var torr dagtid vid 2 år och inte förren vid 6,5 år på natten efter medicinsk hjälp

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    Fridayyy skrev 2011-06-23 08:57:59 följande:

Jag skulle nog testa att bara ta bort blöjan och ha plastad frotte i sängen, då känner hon ju om det blir blött, det gör hon ju inte idag. Värt att testa kanske?

Men mina barn blev torra på natten innan dagen, tydligen mognade de tidigt för det var innan de var två år.

Nu har jag en tredje och ska se hur det går, han är bara 8 veckor än och jag har börjat med att han ska bajsa i handfatet...=) ska ta fram en potta och se om det går.

Om det inte är något medicinskt fel borde ju människor klara sig utan blöja ganska tidigt. Blöjorna idag har nog gjort att vi inte bryr oss förrän barnen är ganska gamla.

Det där när kroppen mognar är ju väldigt olika
    Som sagt min äldsta dotter behövde hjälp med det, yngsta dottern var torr på natten samtidigt som på dagen vid 22 mån
  • Busbellan
    Alexe skrev 2011-06-23 13:50:03 följande:

Läste in mig på det här med sängvätning för ett tag sen. Japp, det finns ett hormon som gör att man producerar mindre och mer koncentrerat urin när man sover, just för att slippa kissa så ofta då. Det hormonet produceras redan från början. Men små barn har små blåsor och behöver ändå kissa oftare än vuxna. Äldre barn som kissar på sig på nätterna gör det oftast för att de inte vaknar av att de är kissnödiga, de sover helt enkelt för tungt. Metoden för att få dem torra är ett larm som ringer och väcker barnet när sängen blir blöt. Då börjar barnet förhoppningsvis associera kiss med att vakna och så småningom vakna av sig själv.

Vi har haft medicin mot sängvätning till dottern och fick då massor av information kring detta, det är visst så att kroppen måste producera tillräckligt med det hormonet för att minska urinproduktionen, har inget med urinblåsan att göra!
    varför skulle de annars ge en konstgjord variant av detta hormon för att avhjälpa sängvätning och det hjälper faktiskt, alltså är det brist på hormonet som är problemet
Svar på tråden Blöjfri nattetid - 4-åring... Hur gjorde ni när det var dax?