• La Lola

Varför undviker ni så mycket som ni faktiskt får äta?

Det är min fundering idag.

Ser så ofta att folk undviker tex blodigt kött (nötkött främst).
    Varför?

Vad undviker du?
    Själv undvek jag Brieost men om jag hade velat äta det hade jag värmt en Brietårta i ugnen o sedan ätit.
    Resten åt jag men efter kostrådens utformning.

Och nu vänder jag mig såklart till de som följer kostråden.
    Ni andra som inte följer/följde de behöver inte skriva "jag åt allt".

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Svar på tråden Varför undviker ni så mycket som ni faktiskt får äta?
  • Lillafrökenfräken

Tja... BM på hälsosamtalet sa "Inget rosa nötkött, det ska vara genomstekt" varav min kommentar blev "Jahapp, inget nötkött på 7 månader då". Finns inte en chans att jag äter välstekt nötkött (om det inte är typ högrev, grytbitar och lövbiff). Det är liksom misshandel av en god köttbit. Men, däremot så kommer det inte bli lika mycket nötkött nu. Och jag kommer att ha svårt att hålla mig från min råa köttfärs...

• La Lola
    Lillafrökenfräken skrev 2011-06-23 14:36:24 följande:
    Tja... BM på hälsosamtalet sa "Inget rosa nötkött, det ska vara genomstekt" varav min kommentar blev "Jahapp, inget nötkött på 7 månader då". Finns inte en chans att jag äter välstekt nötkött (om det inte är typ högrev, grytbitar och lövbiff). Det är liksom misshandel av en god köttbit. Men, däremot så kommer det inte bli lika mycket nötkött nu. Och jag kommer att ha svårt att hålla mig från min råa köttfärs...
    Oj...varför sa Bm så? Hon har inte läst kostråden med andra ord.

"Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt.

Rått kött från lamm, gris och vilt kan innehålla toxoplasmaparasiter. Toxoplasma dör när den hettas upp till 65ºC, det vill säga när köttet är genomstekt eller genomkokt. Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött. Helt lamm och viltkött som har varit fryst behöver inte heller genomstekas, eftersom parasiten dör vid djupfrysning. Köttfärs däremot bör alltid genomstekas, på grund av risk för skadliga bakterier."

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/
  • La Lola

Puffar igen.
    Helt enkelt.

• smufflan

Mögel ostar och förpackad gravad o rökt lax, väljer att grava själv på lax jag själv fryst in i minst tre dygn innan jag gravar, sushi gjord på fisk som jag inte säkert vet varit fryst undviker jag också. Dessutom undviker jag ägg men det är bara för jag kräks bara vid lukten av dem. :)

• 3 barns mamma84

Brieost åt jag men kan säga att jag sket som en gris efter så efter det så skippade jag det jag åt allt som gravid..

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ mamma84.bloggagratis.se/
  • Helle333
    La Lola skrev 2011-06-23 08:02:29 följande:
    Det är min fundering idag.

Ser så ofta att folk undviker tex blodigt kött (nötkött främst).
    Varför?

Vad undviker du?
    Själv undvek jag Brieost men om jag hade velat äta det hade jag värmt en Brietårta i ugnen o sedan ätit.
    Resten åt jag men efter kostrådens utformning.

Och nu vänder jag mig såklart till de som följer kostråden.
    Ni andra som inte följer/följde de behöver inte skriva "jag åt allt".
    Helt ärligt har flera av sakerna de avråder en från att äta för mig smakat vedervärdigt. Grejer jag egentligen tycker jättemycket om har jag totalratat för att jag tyckt att det har smakat riktigt äckligt...
  • Themis

Folk som är dumma förstår inte instruktioner, ställer inga frågor, vill inte lära sig nya saker och missar därför mycket i livet.

Det är mestadels deras problem.

Isn?t it ironic that only intelligent people understand the meaning of ?ignorance is bliss??
  • La Lola
    Themis skrev 2011-06-23 22:35:35 följande:
    Folk som är dumma förstår inte instruktioner, ställer inga frågor, vill inte lära sig nya saker och missar därför mycket i livet.

Det är mestadels deras problem.
    *ooups*
  • yesboxalright

Well, när du ändå frågar...

Jag är helt enkelt för lat för att läsa kostrådssidor som bibeln, hitta på kluriga lösningar för att få äta det jag vill osv... Mitt liv går inte ut på mat, inte i vanliga fall och inte nu heller - jag är glad om jag får i mig något överhuvudtaget. Sen kan det väl ha med smak att göra också... Det enda jag egentligen längtar efter är brieost, men jag skulle aldrig kunna äta varm sådan... Då kommer den upp igen fortare än kvickt.

• Lenora

Jag födde utomlands och blandade friskt mellan rekommendationerna från Sverige och de i England. Till exempel lät jag bli att äta jordnötter och leverpastej då det inte rekommenderades i England även om det var helt ok enligt de svenska råden.

Nästa graviditet ska det definitvt bli riktigt rejält blodigt kött, parmaskinka och hela köret, jag har nämligen lärt mig att toxoplasma dör vid djupfrysning. 

Svar på tråden Varför undviker ni så mycket som ni faktiskt får äta?