• Gurkan

mask igen!

Nu tror jag snart vi betat av marknadens alla maskmedel för katt och återigen har katten mask. Det är inte ens två månader sedan vi avmaskade henne senast och nu är de tillbaka igen. Men bara på den ena kattan den andra har vi aldrig sett ha mask men avmaskat henne varannan gång ungefär för säkerhetsskull.
    Hjälp mig, hur får vi bukt med maskproblemet!

• Svar på tråden mask igen!
  • Impega

Ni kanske tar för lite medel?

Har ni hört med veterinären? 

• nemo1

Det kan även vara så att den andra katten har mask och när ni inte avmaskat den så smittar den den andra katten. Är dom utekatter så har dom ju garanterat mask vare sig ni ser masken eller ej. Avmaska båda nu med Milbemax, för stora katter.

• Alexandra77

Den har väl inte ätit rå insjöfisk? I sådana fall biter inte vanlig dos, utan då är den droncit och normal dos x8. Ifall den alltså har binnikemask.

• små räkorna

har oxå en liten undran ang mask.....
    har en katt kille på 8 mån som vi tänkte avmaska,men så upptäkte vi att han vägde 4 kg.
    så nu undrar jag om vi köpt fel sort.....köpte för kattungar men dem går ju bara upp till 2 kg.
    behöver vi köpa för stora katter då eller....det är av märket milbemax.

♥stolt tvillingmamma♥ när är det våran tur att få en liten till????
  • IceJossan
    små räkorna skrev 2011-06-23 20:10:05 följande:
    har oxå en liten undran ang mask.....
    har en katt kille på 8 mån som vi tänkte avmaska,men så upptäkte vi att han vägde 4 kg.
    så nu undrar jag om vi köpt fel sort.....köpte för kattungar men dem går ju bara upp till 2 kg.
    behöver vi köpa för stora katter då eller....det är av märket milbemax.

Fråga en veterinär om ni kan ge typ dubbel dos eller så.

Annars så vore det en välgärning att skänka det felköpta maskmedlet till ett katthem och sedan köpa nytt för vuxna katter.

• Gurkan

Ursäkta, missade visst att jag fått svar i min tråd!

Förra gången avmaskade vi båda katterna och då det smittar mellan katter via avföringen tror jag inte att de smittar varandra. Dels används ingen låda här hemma och dels är inte katterna speciellt bundis om man väljer att lägga fram det lite mer politiskt korrekt.

Inte heller har hon ätit insjöfisk. Det här är mer den klassiska masksorten. Hon äter ju allt hon kan jaga upp ute men jag har aldrig varit med om en katt till att få så mycket mask! Hinner man inte se masken i rumpan börjar katten kräkas upp maskarna och det är verkligen hur äckligt som helst.

Nu är det som sagt två månader sedan vi avmaskade henne senast då med milbimax och gången innan dess var det axilur och gången innan dess minns jag inte just nu vad den hette. 

får ta och ringa vetrinären på måndag och höra vad vi ska göra för det här börjar bli ritkigt jobbigt. Kattan är inte speciellt lätt att ge tabletter heller, flytande är meningslöst. 

• Tant Jansson

Jag tycker inte att det är det minsta märkligt att katten fått mask igen. Inte om katten jagar och äter möss. För säg att katten vecka ett fångar och äter en mus med mask. Ni avmaskar vecka två. Och vecka fyra äter katten en mus med mask igen.... Det är en cirkel utan slut.

Jag har två katter och hur ofta de får och vem som får varierar. Men jag avmaskar tre, fyra gånger per år. Vill inte att maskarna ska bli resistenta. Och jag använder Profender - droppar i nacken som skrivs ut av veterinären.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20040607010747&DocTypeID=32

• Gurkan
    Tant Jansson skrev 2011-07-03 00:38:38 följande:
    Jag tycker inte att det är det minsta märkligt att katten fått mask igen. Inte om katten jagar och äter möss. För säg att katten vecka ett fångar och äter en mus med mask. Ni avmaskar vecka två. Och vecka fyra äter katten en mus med mask igen.... Det är en cirkel utan slut.

Jag har två katter och hur ofta de får och vem som får varierar. Men jag avmaskar tre, fyra gånger per år. Vill inte att maskarna ska bli resistenta. Och jag använder Profender - droppar i nacken som skrivs ut av veterinären.

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....
    nej det är inte underligt så men att avmaska var och varannan månad under sommarhalvåret känns väl så där med tanke på att masken kan bli resistent samtidigt som katten inte kan bära runt på mask.

Svar på tråden mask igen!