• litesollitemoln

Postafen till 2 åring

Hej, finns det någon sjuvårdskunnig därute. Vi ska i eft.mid åka med färja och det blåser något riktigt rejält. Kan jag ge min tvååring en åksjuketablett? Kan det vara skadligt på något sett? Ska fråga på apoteket med då jag köper, men tänkte lägga lite krokar här med..Tacksam för svar

• Svar på tråden Postafen till 2 åring
  • Lady without tattoo

Det är bättre du frågar på apoteket..de vet  mer.

Yrke: Leg pratkvarn
  • Lady without tattoo

Postafen
    Hur ska Du använda läkemedlet?

Vuxna: 1 tablett 1–2 timmar före resans påbörjande, därefter vid behov 1 tablett var 12:e timme.
    Barn 5-12 år: ½-1 tablett 1–2 timmar före resans påbörjande, därefter vid behov ½-1 tablett var 12:e timme.
    Ska inte ges till barn under 5 år utan läkares ordination.
    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19540913000011&DocTypeID=7

Yrke: Leg pratkvarn
  • marremask

Min son var riktigt åksjuk när han var liten. Han fick en fjärdedel av en tablett. Ring och fråga sjukvårdsupplysningen.

• litesollitemoln

Tack för era snabba svar. Jo själv var jag fruktansvärd dålig då jag var liten, svor på att jag aldrig skulle åka båten igen, varje sommar, har dock inte märkt tendenserna till åksjuka hos min son. Men så som det gungar idag, någon gräns måste ju finnas. Färjan tar ca 3 h, kanske 4 nu vid så hårt väder sen ska vi köra bil i 3-4 med.

Har vi fler som givit till så unga barn, konsekvenser? (jag ringer sjukvårdsupl. med)

• litesollitemoln

Hej, har varit på apoteket och köpt Postafen, jag ska själv ta. Där var det en väldigt ung tjej som var rådgivare och hon rekomenderade inte att ge postafen till min lille. Sedan pratade jag med sjukvårdsupplysningen som sa att det var ovanligt med barn som känner av åksjuka pga deras ej välutvecklade balanssinne. Men att rekomendationen 1-5 år var 1/4 tablett. Så det är ok. Han sa även att metabolismen hos små barn var högre så om jag ger tablett så ska det ges ca 15 min före avgång och ej en timma. Dåsighet/trötthet kan förekomma som biverkning. Det vet jag ju själv efter att ha tagit. Jag får helt enkelt samspråka med barnets far och sedan bestämma vad vi gör.

• litesollitemoln

Hej och hå, för er nyfikna. han fick knappt 1/4 tablett och kräktes en och en halv timma in på båtfärden. Så att barn inte känner av vågor, stämmer ej på min son, kanske hade han mått ännu sämre ifall han inte fått tabletten. Efersom sjukvårdupplysningen sa att metabolismen är snabbare hos små barn så kanske den lilla bit tablett jag gav slutat verka efter halva turen, svårt att veta. Sista en och en halv timman så lugnade havet ned sig och färden gick bra efter vår lilla "olycka". Vi hade en trevlig minisemester iallafall.

• brummagumman

Bra att veta! Min kille är 20 månader och blir väldigt åksjuk i bilen. Det började när han var runt 16 månader vilket är tidigt har jag förstått. Det är jättebesvärligt för det är ju rätt svårt att undvika bilåkning och han är ju för liten för att kunna säga till när han börjar må dåligt. Men då kan vi kanske testa en bit Postafen nästa gång

• limfi

Har själv en extremt åksjuk tjej som får postafen (utskrivet av läkare) när vi ska åka längre än två mil annars spyr hon ner hela sig själv och halva bilen. Till oss sa de att tabletten ska tas 1 timme innan avfärd och att den räcker i 12 timmar. Det har då stämt hittills. Om du ska åka nån fler gång tror jag att du kan prova att ge tabletten 1 timme innan så hinner den börja verka. Hoppas det går bättre nästa gång, det är ju aldrig kul med nerspydda kläder och dyl.

• Nalle Puh73
    litesollitemoln skrev 2011-06-23 13:19:45 följande:
    Hej, har varit på apoteket och köpt Postafen, jag ska själv ta. Där var det en väldigt ung tjej som var rådgivare och hon rekomenderade inte att ge postafen till min lille. Sedan pratade jag med sjukvårdsupplysningen som sa att det var ovanligt med barn som känner av åksjuka pga deras ej välutvecklade balanssinne. Men att rekomendationen 1-5 år var 1/4 tablett. Så det är ok. Han sa även att metabolismen hos små barn var högre så om jag ger tablett så ska det ges ca 15 min före avgång och ej en timma. Dåsighet/trötthet kan förekomma som biverkning. Det vet jag ju själv efter att ha tagit. Jag får helt enkelt samspråka med barnets far och sedan bestämma vad vi gör.
    15 min innan? Vi har testat att ge 1 timma innan bilfärd men upptäckt att ger vi 1,5-2 timmar före funkar det bättre.
    Har gett på läkarordination postafen till våra killar från dom var runt 1 år pga av att dom är så åksjuka.
    Testa att ge tidigare nästa gång så kanske det funkar bättre. Här funkar det inte varje gång så det är lite av ett spel på lotto om man ska klara bilfärden utan allt för mycket kräka eller inte.
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • litesollitemoln

Hej, jo jag tyckte även att 15 min kanske var lite väl, men eftersom sjukvårdsupplysningen sa det och det där med metabolismen så lät det ju förståndigt. Ska höra med vår husläkare inför nästa tur om det blir blåst även då.

Jag vet hur det är att vara svårt åksjuk som barn , man bildar tillslut en skräck för alla resor och skolresorna blir ett h....te för man spänner sig i onödan och blir åksjuk i ren nervositet för att man tror att man ska bli det.

Jag spydde även jag ned hela bilen, bara korta sträckor, säg en km då jag var spädbarn (har mina föräldrar berättat), jag är ännu känslig även om det mattats av betydligt, men mätt i magen, knäckbröd absolut ingen frukt eller mjölkprodukter före färd, under färd. Så blir det bättre.Kanske bra att tänka på för de små med, ni som har problem.

Svar på tråden Postafen till 2 åring