• litesollitemoln

Postafen till 2 åring

Hej, finns det någon sjuvårdskunnig därute. Vi ska i eft.mid åka med färja och det blåser något riktigt rejält. Kan jag ge min tvååring en åksjuketablett? Kan det vara skadligt på något sett? Ska fråga på apoteket med då jag köper, men tänkte lägga lite krokar här med..Tacksam för svar

• Svar på tråden Postafen till 2 åring
  • emelielj

Hej! Kanske lite för gammal tråd för att få svar men jag testar ändå. Min son (2 och ett halvt år) är väldigt åksjuk i bilen och spyr 1-5 fontäner ungefär varannan gång vi åker i bilen. Fick rådet att ta 1/4 postafen en kvart innan bilfärd. Der verkar ju vara fler som fått det rådet! Det tar emot att gr honom medicin men det är det kanske värt om hsn mår lite bättre och kanske inte spyr ner bilen. Blir barnet trött av tabletten eller finns det biverkningar? Det finns receptfritt va? Hoppas någon vill svara :)

• clembke
    litesollitemoln skrev 2011-06-23 11:25:54 följande:
    Tack för era snabba svar. Jo själv var jag fruktansvärd dålig då jag var liten, svor på att jag aldrig skulle åka båten igen, varje sommar, har dock inte märkt tendenserna till åksjuka hos min son. Men så som det gungar idag, någon gräns måste ju finnas. Färjan tar ca 3 h, kanske 4 nu vid så hårt väder sen ska vi köra bil i 3-4 med.

Har vi fler som givit till så unga barn, konsekvenser? (jag ringer sjukvårdsupl. med)
    Jag gav till min ena son från o med att han var 10 mån. Han klarade inte ens 10 min i bil förrän han kaskadkräktes. Pratade med läkare som sa att det var helt ok. Jag gav 1/4 tablett.
    Var först en läkare som ville få det till annat, men då han enbart kräktes vid bilåkning (har inte åkt färja med honom) så var det inte så mkt att orda om. Testade på alla de där knepen som finns, inte vara hungrig, inte vara för mätt, inte vara utsatt för röklukt, inte för varmt osv osv... Inget hjälpte på honom.

Med vår äldsta började vi ge när han var 18 mån (efter att ha pratat med 1177) då han kräktes 4-5 ggr under en bilåkning och vi var på semester. Skulle åka hem dagen efter (en resa på ca 50 mil). Dock var han inte lika åksjuk som lillebror)    
  • clembke
    litesollitemoln skrev 2011-06-27 08:42:54 följande:
    Hej och hå, för er nyfikna. han fick knappt 1/4 tablett och kräktes en och en halv timma in på båtfärden. Så att barn inte känner av vågor, stämmer ej på min son, kanske hade han mått ännu sämre ifall han inte fått tabletten. Efersom sjukvårdupplysningen sa att metabolismen är snabbare hos små barn så kanske den lilla bit tablett jag gav slutat verka efter halva turen, svårt att veta. Sista en och en halv timman så lugnade havet ned sig och färden gick bra efter vår lilla "olycka". Vi hade en trevlig minisemester iallafall.

Gav du tabletten bara en liten stund innan ni åkte?

Det står ju 1-2 tim innan avfärd och jag gav honom en ggn 1 tim innan vi skulle åka. Det funkade inte - han kräktes efter 15-30 min. Så han var tvungen att ta den 2 tim innan annars gjorde den ingen nytta på honom.

• clembke
    emelielj skrev 2013-10-22 12:06:17 följande:
    Hej! Kanske lite för gammal tråd för att få svar men jag testar ändå. Min son (2 och ett halvt år) är väldigt åksjuk i bilen och spyr 1-5 fontäner ungefär varannan gång vi åker i bilen. Fick rådet att ta 1/4 postafen en kvart innan bilfärd. Der verkar ju vara fler som fått det rådet! Det tar emot att gr honom medicin men det är det kanske värt om hsn mår lite bättre och kanske inte spyr ner bilen. Blir barnet trött av tabletten eller finns det biverkningar? Det finns receptfritt va? Hoppas någon vill svara :)

Haha, såg ocå nu att det var en gammal tråd. Så kan det gå när man inte tittar efter ordentligt.

Barnet kan bli väldigt trött av tabletten (postafen). Min somnade nästan alltid när han fick den. Jag tycker absolut att det är värt att ge tabletten om han är så åksjuk. Däremot skulle jag inte våga ge den bara en kvart innan bilfärd. Min son var tvungen att ta den 2 tim innan (inte ens 1 tim innan funkade utan han kräktes). Men detta är ju bara min erfarenhet av det.  
    Det som var det jobbiga med detta var att vi inte kunde ta en spontan bilutflykt utan var tvungen att planera den åtminstone 2 tim innan. Nu är det bättre och han klarar iaf upp emot 1 tim utan att kräkas nu. Värre var det innan då han inte ens klarade 10 min. 

• hymafr

Ett tips om inte medicinen funkar (men vill inte bli halshuggen nu): Vänd barnet framåt! Många barn blir av med sin åksjuka om de får sitta framåtvända och kan se ut framåt.
    En kompis till mig fick rådet när hennes dotter var liten. Läkaren sa att det är bättre att barnet sitter framåtvänt och man tar den lilla risk det är att krocka än att barnet sitter bakåtvänt och du som förare tappar koncentrationen på trafiken runtomkring när barnet kräks. Kan vara något att tänka på - i alla fall om barnet är lite större.

• emelielj

Clembke: tack för svar!
    Nej de vanliga knepen fungerar inte här heller.
    Vi flög i somras och det gick bra, även båtresan gick bra, här verkar det bara endast i bilen!
    Det tar emot att åka till mataffären eftersom han spyr så lätt.
    Fast spyr din son även utanför bilen?
    Våran spyr även inne, ute, på morgon och kväll lite då och då. Tror att han äter nåt han inte tål eller är väldigt känslig men det är ju definitivt åksjuka i bilen.

Tabletten verkar ett par timmar väl? Då sitter den i ett bra tag efter även om man ger den två timmar innan avfärd menar jag?

• Maria 434

Finns något flytande medel mot åksjuka som kan ges till barn under 5 år

• emelielj

Hymafr: tack för tipset!
    Vi tänkte samma sak, att det kanske är värt att vända stolen framåt om det hjälper mot hans åksjuka! Förra veckan åkte jag och sonen med en vän i hennes bil och använde en bilkudde, sån enkel som han sitter som vanligt i, och det hjälpte inte alls. Då blev det vad som kändes som flera liter kräk i min väns bil.. Så jag undrar om det skulle hjälpa..
    Jobbigt det här!

• clembke
    emelielj skrev 2013-10-22 12:41:50 följande:
    Clembke: tack för svar!
    Nej de vanliga knepen fungerar inte här heller.
    Vi flög i somras och det gick bra, även båtresan gick bra, här verkar det bara endast i bilen!
    Det tar emot att åka till mataffären eftersom han spyr så lätt.
    Fast spyr din son även utanför bilen?
    Våran spyr även inne, ute, på morgon och kväll lite då och då. Tror att han äter nåt han inte tål eller är väldigt känslig men det är ju definitivt åksjuka i bilen.

Tabletten verkar ett par timmar väl? Då sitter den i ett bra tag efter även om man ger den två timmar innan avfärd menar jag?

Nä, han kräktes enbart i bilen.
    Tabletten verkar i upp till 12 tim så man har ju 10 timmars bilfärd iaf.  
    Nu har han som sagt lugnat ner sig och är inte lika känslig längre (är 3 år 7 mån) vid bilfärd. Rv att han skulle  kunna åka i flera timmar utan tablett men det är inget vi har vågat testa.

Han kan inte vara trång i svalget? Det kan göra att de kräks lätt. Har precis kollat upp vår andra son då han är ett kräkbarn (5 år). Han kan kräkas utan anledning morgon, middag, kväll eller när som. Nu var han inte jättetrång så dom gör inget åt det. Men ett förslag att kolla om han kräks ofta.

Det finns ju oxå nåt som kallas seaband. Det funkade dock inte på våran när han var liten, men har inte testat mer sen. Det är band man sätter runt handlederna.     
  • emelielj
    clembke skrev 2013-10-22 12:50:41 följande:

Nä, han kräktes enbart i bilen.
    Tabletten verkar i upp till 12 tim så man har ju 10 timmars bilfärd iaf.  
    Nu har han som sagt lugnat ner sig och är inte lika känslig längre (är 3 år 7 mån) vid bilfärd. Rv att han skulle  kunna åka i flera timmar utan tablett men det är inget vi har vågat testa.

Han kan inte vara trång i svalget? Det kan göra att de kräks lätt. Har precis kollat upp vår andra son då han är ett kräkbarn (5 år). Han kan kräkas utan anledning morgon, middag, kväll eller när som. Nu var han inte jättetrång så dom gör inget åt det. Men ett förslag att kolla om han kräks ofta. smile1.gif

Det finns ju oxå nåt som kallas seaband. Det funkade dock inte på våran när han var liten, men har inte testat mer sen. Det är band man sätter runt handlederna.     
    Ja det bandet har jag hört om, ska testa!

Här spyddes det faktiskt senast imorse och dagis vill ju vara på säkra sidan (vilket är bra) så vi fick stanna hemma. så jag ringde Bvc och fick en läkartid om två veckor för att kolla upp detta!

Så din son är lite trång i svalget ändå? Det finns inget man gör mot det?

Det är ju inget kul alls! I mataffären är det extra jobbigt när det kommer men man kan ju inte stanna hemma dygbet runt..
  • clembke
    emelielj skrev 2013-10-22 13:07:37 följande:
    Ja det bandet har jag hört om, ska testa!
    Här spyddes det faktiskt senast imorse och dagis vill ju vara på säkra sidan (vilket är bra) så vi fick stanna hemma. så jag ringde Bvc och fick en läkartid om två veckor för att kolla upp detta!
    Så din son är lite trång i svalget ändå? Det finns inget man gör mot det?

Det är ju inget kul alls! I mataffären är det extra jobbigt när det kommer men man kan ju inte stanna hemma dygbet runt..

Är dom jättetrånga så opereras mandlarna bort har jag för mig. Men min hade en liten öppning så på honom gör dom inget.
    Som tur är så har mina barns dagis lärt sig att det inte alltid är magsjuka så dom gånger han kräks på dagis så torka dom bara upp det o sen är det inget mer. Förr ringde dom direkt o så fick man vara hemma 48 tim med ett friskt barn. Va så där kul när man behövde jobba egentligen. Men visst förstår jag dom. Man vill ju inte riskera att smitta ner hela avdelningen. För då kommer det till slut tillbaka.
    Men nu går jag ändå hemma så nu är det lättare att hålla honom hemma om det skulle vara så. 
    Ibland kräks han här på morgonen. Men oftast ser vi vad det beror på så då får dom gå ändå. Dom gånger vi är osäker på om det är magsjuka eller vanligt kräk håller vi honom naturligtvis hemma. Men oftast så beror det på något helt annat - att tröjan åkt upp i halsen, för mkt mjölk, ätit för fort/för mkt osv. Ser ofta på själva kräket oxå om det hans "vanliga" kräk eller magsjuka.   
  • emelielj

Jaha okej. Hoppas läkaren hittar "något" som kan förklara läget.
    Ja, där är vi nu! Att vi får stanna hemma även fast han är frisk, jag förstår att jobbet blir lite trötta på mig men det är ju så det är.
    Denna gången råkade han faktiskt vara sjukt ligger nu med feber.

Jag har försökt tänka ut något som kan koppla samman krökningarna som du säger, att han ätit nåt speciellt eller tröjan upp i halsen men har inte hittat något alls.
    Man kanske bara får vänja sig och som tur är har vi det likadant som ni, efter spyan så mår han bra och är glad som vanligt!

• clembke
    emelielj skrev 2013-10-22 14:03:07 följande:
    Jaha okej. Hoppas läkaren hittar "något" som kan förklara läget.
    Ja, där är vi nu! Att vi får stanna hemma även fast han är frisk, jag förstår att jobbet blir lite trötta på mig men det är ju så det är.
    Denna gången råkade han faktiskt vara sjukt ligger nu med feber.

Jag har försökt tänka ut något som kan koppla samman krökningarna som du säger, att han ätit nåt speciellt eller tröjan upp i halsen men har inte hittat något alls.
    Man kanske bara får vänja sig och som tur är har vi det likadant som ni, efter spyan så mår han bra och är glad som vanligt!

Kan vara så enkelt som att det fastnar en lite smula av maten i svalget. Det räcker för att min son ska kräkas. Har inte så mkt med att göra vad han äter utan det kan vara vid alla maträtter. Däremot så brukar vi undvika bröd med pyller på som kan fastna i svalget. Eller så är det ett riskorn, eller en potatissmula eller vad det är nu man äter. 
    Mjölk är ju rätt tjockt så om det är för mkt mjölk så kan han kräkas av det (han älskar mjölk så det blir lätt för mkt om man inte säger nej. Inte alltid lätt då jag ger honom ibland och ibland hans pappa utan att vet om det)    
  • emelielj

Ja det är inte lätt!
    Nu när jag tänker efter är det väldigt ofta efter välling han kräks, även imorse fick han välling som han älskar eftersom vi skulle varit på dagis så tidigt som 0630. Välling är ju också ganska tjockt till konsistensen.
    Tycker så synd om dom små när dom kräks så lätt, man vet ju själv hur obehagligt det är.
    Jaja, jag ska köpa seaband, testa postafen två timmar innan nästa långa bilfärd och se bad läkaren säger.
    Tack för dina svar!

Svar på tråden Postafen till 2 åring