• Anonym (TS)

Får dina barn/tonåringar bada i min pool? Vilka regler ska jag sätta upp?

I vintras flyttade vi hem till Sverige efter 15 år utomlands.

Vi har tre barn,  13, 11 och 9år. De har vuxit upp med 2 pooler på tomten och i ett område där "alla" har en pool. Snälla, lägg inga värderingar i det. Det är ren bakgrundsinformation inget annat.
    Ett av kraven vi som familj ställde när vi letade hus i Sverige var att villan skulle ha pool, vi hittade drömboendet. Flyttade in i december och alla har trivts hur bra som helst med beslutet att lämna värmen.

Mina barn har stor vattenvana och är duktiga simmare, därmed inget sagt att inte olyckor kan ske.
    De måste be mig eller maken om lov innan de badar och självklart får de inte bada när ingen vuxen är hemma. Då mina barn är uppvuxna med att "alla har pool" så tror jag inte det finns så mycket trotsig spänning i att bada utan lov eller när vi inte är hemma. Funderar dock kring hur de (kanske främst de äldre) skulle kunna påverkas av kompisar.
    Däremot sitter vi inte och passar dem konstant när de är i poolen.  Jag kan fixa i trädgården, laga mat (fönster direkt mot poolen), eller sätta mig i rummet brevid för att läsa eller exempelvis använda datorn. Är aldrig längre bort än att jag hör röster från poolen.

Nu när det är sommarlov och vädret tillåter att man tar sig ett dopp i poolen har jag märkt en markant uppgång av hur många kompisar barnen tar hem hit. Givetvis med syftet att bada och det förstår jag, men känner att det är läge att sätta upp lite regler och kanske riktlinjer för vad som gäller när det är "andra barn" här och badar.
    Jag berättar för de föräldrar jag träffar att vi har pool, att den är djup och att barnen gärna får bada i den förutsatt att de är simkunninga och att jag inte sitter vid poolkanten och vaktar.

Vad tycker ni, vad är rimligt? Jag förstår ju att vattenlek kan vara läskig om man inte är van och inte så säker på hur simkunnig man är.  Inget konstigt med det, men det är väl knappast något som man gärna berättar i förväg? När det har varit nya barn hemma har jag kollat av lite hur de rör sig i vattnet, dvs om de är vattenvana eller om de är simkunniga men inte mer än så innan jag avlägsnat mig.
    Kan jag förväntas sitta redo och vakta barnen under allt tid de befinner sig i vattnet? Skulle då inte hinna med annat än det när jag kommer hem från jobbet.

*  Mina barn har som sagt bott med pool sedan de föddes
    *  poolen är 3m djup i ena änden och 1.20 i andra.
    *  I samband med poolen finns en utedusch,  alla duschar före och efter bad.
    *  Jag tänker inte ordna poolpartyn eller liknande kring födelsedagar

Blev igår uppringd av en arg mamma som jag aldrig träffat (pratade med pappan innan barnet följde med oss hem) men som argt snäste och frågade hur jag kunde låta mina barn bada utan uppsikt.
    Jag sa att hon är välkommen att följa med hem hit och ha hur bra uppsikt hon vill över sina barn när de är här och badar, alternativt låta barnen leka här och att vi då gemensamt bestämmer att de inte får bada alls och att jag då tar ansvar för att det efterlevs. Hon blev då mycket förnärmad och kallade mig lat, arrognat lyxhustru och bad mig återgå till att måla tånaglarna.  Kommentaren i sig rinner av mig som vatten på en gås,  bland annat eftersom det är jag som gjort karriär och min man som har "följt med".

Jag vill att mina barn ska ha många vänner, jag vill att de har roligt och jag har inget emot att ha hela huset fullt av barn/ungdomar när någon vuxen är hemma.  De som är här erbjuds mat om vi äter och fika om vi fikar.
    Men jag vill inte bli ett fritids...   Hoppas ni förstår skillnaden.

Vad anser ni är rimligt, hur hade ni velat att det hade hanterats om det var era barn?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Får dina barn/tonåringar bada i min pool? Vilka regler ska jag sätta upp?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Mamma)

Om jag visste att min son skulle hem till er och bada i poolen, med era barn. Då hade jag pratat med dig om att han behöver uppsikt vid poolen för han inte är så duktig simmare. Men om du svarat att du inte har hundra uppsikt så hade jag sagt att då får han inte bada utan leka med något annat. Och då kanske du kunde se till att han inte badade? 

Jag o andra sidan tycker jag att det är onödigt att klaga på andra föräldrar som inte håller koll på någon annans barn. Jag hade väl gärna följt med själv om jag visste mitt barn skulle bada också då jag inte vill lägga ett sådant ansvar på dina axlar när det gäller mitt barn som inte är så vattenvant. Om du förstår. 

Jag kan också förstå att du inte vill att massor av ungar kommer hem till er hela tiden för att det finns pool. Det blir lätt ett fritids för dig då. Säg ifrån, kanske en bestämd dag i veckan får dom ta hem vänner för att bada o.s.v. men inte alltid. Det kan ju bli jobbigt för alla. Du har tre barn det är nog i sig att hålla reda på i poolen, finns det andra som kommer kan dom ju göra det på en speciell dag och gärna med egna föräldrar som faktiskt kan hålla så mycket koll dom själva vill och inte klaga på att du inte gör det.  

• En Åsa

Jag tycker inte alls är det är något konstigt att du inte vill hålla koll på mitt barn när diu inte gör det med de egna. Eftersom du faktiskt säger det till föräldrarna innan barnen kommer hem till dig så ser jag inte problemet i det alls, eftersom du dessutom ger alternativet "inget bad" (vilket är det jag skulle välja) så fattar jag inte varför mamman skulle ringa och gnälla för.

• Anonym (TS)

Tack för bra svar!
    Har inte ens satt mig in i den juridiska ansvarsbiten, men det kommer jag göra nu.  Bra att veta och kanske gör det enkelt att fatta beslut i frågan framöver...

Hoppsaan skrev 2011-06-23 17:05:23 följande:
    Som förälder hade jag velat , och nog krävt,att du antingen hade koll på mitt barn i poolen (särskillt om hon inte var tonåring) alternativt förbjudit henne att bada där. Om mitt barn då inte hade lytt, hade jag velat att du talat om detta för mig så att jag kunde "ta itu" med barnet. 
    Självklart,  är man inte trygg med att barnen badar hos oss så ser jag till att ingen badar. Inget konstigt med det och mina egna barn har inga problem med att respektera det.
    Anonym (Mamma) skrev 2011-06-23 17:08:32 följande:
    Om jag visste att min son skulle hem till er och bada i poolen, med era barn. Då hade jag pratat med dig om att han behöver uppsikt vid poolen för han inte är så duktig simmare. Men om du svarat att du inte har hundra uppsikt så hade jag sagt att då får han inte bada utan leka med något annat. Och då kanske du kunde se till att han inte badade? 

Jag o andra sidan tycker jag att det är onödigt att klaga på andra föräldrar som inte håller koll på någon annans barn. Jag hade väl gärna följt med själv om jag visste mitt barn skulle bada också då jag inte vill lägga ett sådant ansvar på dina axlar när det gäller mitt barn som inte är så vattenvant. Om du förstår. 

Jag kan också förstå att du inte vill att massor av ungar kommer hem till er hela tiden för att det finns pool. Det blir lätt ett fritids för dig då. Säg ifrån, kanske en bestämd dag i veckan får dom ta hem vänner för att bada o.s.v. men inte alltid. Det kan ju bli jobbigt för alla. Du har tre barn det är nog i sig att hålla reda på i poolen, finns det andra som kommer kan dom ju göra det på en speciell dag och gärna med egna föräldrar som faktiskt kan hålla så mycket koll dom själva vill och inte klaga på att du inte gör det.  
    Hade du pratat med mig och förklarat hur din son kände och att han inte är så van vid vatten. Då hade jag tagit fullt ansvar för att ha full uppsikt över honom och de andra i vattnet.  Och hade även bjudit med dig hem på en fika fika åtminstonen första gången så du själv kan bilda dig en uppfattning dels om hur det går och hur det ser ut.
    Mycket bra förslag att erbjuda så kallade "bad dagar".  Ska fundera på det då om det blir en varm och lång sommar kommer bli en ohållbar situation om vår baksida förvandlas till en allmän badplats.

Skrev inte det i trådstarten men inlägget gäller nog främst mina två äldre,  yngsta flickan  och hennes vänner har jag naturligt mycket mer uppsikt över.
  • Meddelande borttaget
  • Bonanza

De barnen är ju så pass gamla att de ska kunna bada utan uppsikt. Visst om nioåringen har vänner kanske du borde ha lite mer koll, svenska barn är ju skrämmande dåliga på att simma. Men tonåringar? Elvaåringar? Då åker man ju och badar själv i sjöar, så självklart kan de bada själva!

Jag förstår inte ens varför ni har regeln att de inte får bada när ni inte är hemma? De är ju 11 och 13 år!?

• Anonym (x)

När jag var liten gällde det att den som kunde simma två hundra meter fick gå ner och bada utan vuxna men aldrig själv. Det var den regeln mina föräldrar hade för oss barn och jag kan tycka samma om poolbadning, det vill säga om barnen är simkunniga (minst tvåhundra meter) så får de bada i poolen utan att en vuxen är med och kollar konstant annars inte.

• Anonym (TS)
    En Åsa skrev 2011-06-23 17:19:51 följande:
    Jag tycker inte alls är det är något konstigt att du inte vill hålla koll på mitt barn när diu inte gör det med de egna. Eftersom du faktiskt säger det till föräldrarna innan barnen kommer hem till dig så ser jag inte problemet i det alls, eftersom du dessutom ger alternativet "inget bad" (vilket är det jag skulle välja) så fattar jag inte varför mamman skulle ringa och gnälla för.
    Tack,  känns bra att få förståelse.   Jag ger som sagt alternativet inget bad och ser stenhårt efter att det efterföljs. Det behöver inte dramatiseras så mycket kring det utan snarare,  vill de bada så får de gärna göra det men då gäller det här.

Jag kan dra en parallell till mig själv.  Kanske inte helt klockren men tycker det är lite samma tänk.
    Min 13-årings bästa vän där vi bodde tidigare hade hästar, eller familjen hade det. Hon är en duktig ryttarinna och red varje dag.  Hade en dialog med hennes föräldrar om att jag inte ville att min dotter skulle rida utan vuxet sällskap,  det var inga problem för dem och då red flickorna bara när någon vuxen kunde följa med dem.
    Jag är själv rädd för hästar (kanske löjligt, men sant!) och min dotter hade innan det inte gjot annat än simpel ponnyridning  runt i en ring.   Men att de tog min oro på allvar gjorde mig trygg i att hon fick rida under uppsikt när hon var på besök där.
  • Anonym (TS)
    Bonanza skrev 2011-06-23 17:23:22 följande:
    De barnen är ju så pass gamla att de ska kunna bada utan uppsikt. Visst om nioåringen har vänner kanske du borde ha lite mer koll, svenska barn är ju skrämmande dåliga på att simma. Men tonåringar? Elvaåringar? Då åker man ju och badar själv i sjöar, så självklart kan de bada själva!

Jag förstår inte ens varför ni har regeln att de inte får bada när ni inte är hemma? De är ju 11 och 13 år!?
    Regeln att de inte får bada när inte vi är hemma har kännts självklar fram tills för kanske något år sedan. Hade nog varit läge att släppa på den om det inte varit för flytt och att det nu ofta är fler barn hemma tillsammans.
    Anonym (x) skrev 2011-06-23 17:25:01 följande:
    När jag var liten gällde det att den som kunde simma två hundra meter fick gå ner och bada utan vuxna men aldrig själv. Det var den regeln mina föräldrar hade för oss barn och jag kan tycka samma om poolbadning, det vill säga om barnen är simkunniga (minst tvåhundra meter) så får de bada i poolen utan att en vuxen är med och kollar konstant annars inte.
    Mycket bra förslag!  Vill dock inte göra det till en prestigegrej  bland föräldrar  mitt barn kan minsann simma 200m så nu är det OK.  men det är en bra tumregel!
  • Anonym (Mamma)

Förresten glömde en sak, när vi (jag och mina syskon) var i den åldern som dina äldsta är så fick vi åka till sjön och bada utan vuxna.. Förstår faktiskt inte varför den där mamman blev så arg. Dom är ju ganska stora barnen ändå. 

Hoppas det löser sig ändå TS. {#emotions_dlg.flower} 

• Tazzme

Nu har jag ju inga tonårsbarn, men ska svara på din fråga ändå.
    Jag tycker att dina regler är helt rimliga, tycker också att det är naturligt att de regler som finns i ert hus ska följas av alla barn, egna som andras, då de är på besök hos er.

Tycker också att det helt rimligt av dig att inte övervaka barnen då de simmar. När jag och mina syskon var i samma ålder som dina barn så brukade vi cykla ner till havet, utan vuxna, och simma. Vi kunde ju vara borta hela dagen och det var ju, mäkväl, på den tiden när man inte ens hae mobiltelefoner.
    Kan förstå att det kan bli lite problem då det är frågan om andras barn som ska komma och simma hos er, för du kan ju inte veta hur bra de simmar osv. Men det förslag du gav till en arga mamman är ju helt rimligt, är kompisarnas föräldrar oroliga över att barnen simmar utan övervakning så får de gärna komma och övrvaka själva, alternativt så får inte deras barn bada hos er. Mycket vettigt tycker jag. För inte är ju du någon slags barnvakt heller, som ska underhålla och övervaka dina barns kompisar.

• M Y L F

Jag har aldrig lämnat mina barn vid en pool själva om de inte var simkunniga, så valet hade varit enkelt hemma hos er, då hade de inte fått bada, för som du säger, är reglerna att du inte är badvakt, så hade mina barn fått acceptera att det inte hade blivit någon pool förrän de varit simkunninga. Kravet är ju 200 meter, men jag skulle tycka att i en pool så för min del så hade det räckt att mina barn kunnat simma 100 meter och kunna dyka och inte vara rädda för vatten.

Jag tycker att ni är schyssta som låter barnen ha så mycket kompisar hemma badandes hos er.

Däremot så är det ju som första försöket skriver, när jag var 9 år så var jag vid havet och badade själv och mina föräldrar hade ingen övervakning av mig och jag kunde inte simma 200 meter. Men jag höll mig där jag bottnade och simmade aldrig ut där jag inte kände att jag hade kontroll och jag badade ju aldrig ensam, man var ju flera. Så har det nog fungerat i alla år. 

• Anonym (TS)

Som så många påpekar,  när jag växte upp så var vi ju och badade själva vid den åldern. Utan mobiler, utan vuxet sällskap och det gick ju bra... 

Vet inte om jag ska sätta upp ngn gräns för hur långt man ska kunna simma. Viktigare är väl mer känslan för vatten. Att man kan simma, inte rädd för att doppa huvudet och förstår att en kallsup är obehagligt men egentligen inte så farligt.  

Det känns svårt att göra rätt eller fel i det här ämnet, väldigt känsligt och man får inte trampa någon på tårna.
    Jag vill ju alla barn, unga och föräldrar väl och tänker att tydlighet och god kommunikation är ett måste.

• Anonym (Ida)

Det som någon skrev att ansvaret ligger på den som äger poolen även om någon tjuvbadade stämmer inte. MEN man är skyldig att ha ett staket runt poolen!

• Anonym (TS)
    Anonym (Ida) skrev 2011-06-23 22:19:17 följande:
    Det som någon skrev att ansvaret ligger på den som äger poolen även om någon tjuvbadade stämmer inte. MEN man är skyldig att ha ett staket runt poolen!

Poolen är inhängnad,  varken djur eller småbarn riskerar att trilla i av misstag. 

Mardrömmen vore ju om det skulle ske något och man skulle bli hållen ansvarig både rent etiskt, men även juridiskt.  
  • Tonårsmamman1

Detta hittade jag på Boverkts hemsida:

Är vattnet djupare än 20 cm krävs skydd mot olycksfall enligt Boverkets byggregler. 
    Lämplig skyddsanordning kan vara:

Ett minst 0,9 m högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås. En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm maskvidd.
  • Kodia

Mina barn är 9 och 11 år. Jag tycker att dina regler är jättebra - informera föräldrarna om att ni alltid är hemma, men inte har direkt uppsikt. Det räcker för mig, och eftersom mina barn är säkra i vattnet hade de gärna fått bara hos er. Det enda jag bekymrar mig för när det gäller bad är om situationen "ballar ur", tex. med jättemånga äldre barn, som triggar de andra att göra farliga saker, drar igång stökiga och farliga lekar, osv, men eftersom ni är hemma känns ju det lugnt. (Har funderat en del på detta eftersom vi har en badsjö på gångavstånd...)

Genom att du informerar föräldrarna om vad som gäller kan de ta beslut utifrån det, och då får de ta diskussionen med sina barn. Jag tycker att du gör helt rätt!

• Cia o krabaten

Jag tycker också reglerna är vettiga som du/ni har TS.

Inget konstigt med det alls, dessutom så HADE du ju sagt till pappan i förväg så han hade mycket väl kunnat säga att barnet i fråga inte fick bada, eller?
    Mamman var säkert bara orolig och kanske hade dåliga erfarenheter och ringde innan hon hade lugnat sig. Hoppas jag iaf. Larvigt annars.

Svar på tråden Får dina barn/tonåringar bada i min pool? Vilka regler ska jag sätta upp?