Får dina barn/tonåringar bada i min pool? Vilka regler ska jag sätta upp?
I vintras flyttade vi hem till Sverige efter 15 år utomlands.
Vi har tre barn, 13, 11 och 9år. De har vuxit upp med 2 pooler på tomten och i ett område där "alla" har en pool. Snälla, lägg inga värderingar i det. Det är ren bakgrundsinformation inget annat.
Ett av kraven vi som familj ställde när vi letade hus i Sverige var att villan skulle ha pool, vi hittade drömboendet. Flyttade in i december och alla har trivts hur bra som helst med beslutet att lämna värmen.
Mina barn har stor vattenvana och är duktiga simmare, därmed inget sagt att inte olyckor kan ske.
De måste be mig eller maken om lov innan de badar och självklart får de inte bada när ingen vuxen är hemma. Då mina barn är uppvuxna med att "alla har pool" så tror jag inte det finns så mycket trotsig spänning i att bada utan lov eller när vi inte är hemma. Funderar dock kring hur de (kanske främst de äldre) skulle kunna påverkas av kompisar.
Däremot sitter vi inte och passar dem konstant när de är i poolen. Jag kan fixa i trädgården, laga mat (fönster direkt mot poolen), eller sätta mig i rummet brevid för att läsa eller exempelvis använda datorn. Är aldrig längre bort än att jag hör röster från poolen.
Nu när det är sommarlov och vädret tillåter att man tar sig ett dopp i poolen har jag märkt en markant uppgång av hur många kompisar barnen tar hem hit. Givetvis med syftet att bada och det förstår jag, men känner att det är läge att sätta upp lite regler och kanske riktlinjer för vad som gäller när det är "andra barn" här och badar.
Jag berättar för de föräldrar jag träffar att vi har pool, att den är djup och att barnen gärna får bada i den förutsatt att de är simkunninga och att jag inte sitter vid poolkanten och vaktar.
Vad tycker ni, vad är rimligt? Jag förstår ju att vattenlek kan vara läskig om man inte är van och inte så säker på hur simkunnig man är. Inget konstigt med det, men det är väl knappast något som man gärna berättar i förväg? När det har varit nya barn hemma har jag kollat av lite hur de rör sig i vattnet, dvs om de är vattenvana eller om de är simkunniga men inte mer än så innan jag avlägsnat mig.
Kan jag förväntas sitta redo och vakta barnen under allt tid de befinner sig i vattnet? Skulle då inte hinna med annat än det när jag kommer hem från jobbet.
* Mina barn har som sagt bott med pool sedan de föddes
* poolen är 3m djup i ena änden och 1.20 i andra.
* I samband med poolen finns en utedusch, alla duschar före och efter bad.
* Jag tänker inte ordna poolpartyn eller liknande kring födelsedagar
Blev igår uppringd av en arg mamma som jag aldrig träffat (pratade med pappan innan barnet följde med oss hem) men som argt snäste och frågade hur jag kunde låta mina barn bada utan uppsikt.
Jag sa att hon är välkommen att följa med hem hit och ha hur bra uppsikt hon vill över sina barn när de är här och badar, alternativt låta barnen leka här och att vi då gemensamt bestämmer att de inte får bada alls och att jag då tar ansvar för att det efterlevs. Hon blev då mycket förnärmad och kallade mig lat, arrognat lyxhustru och bad mig återgå till att måla tånaglarna. Kommentaren i sig rinner av mig som vatten på en gås, bland annat eftersom det är jag som gjort karriär och min man som har "följt med".
Jag vill att mina barn ska ha många vänner, jag vill att de har roligt och jag har inget emot att ha hela huset fullt av barn/ungdomar när någon vuxen är hemma. De som är här erbjuds mat om vi äter och fika om vi fikar.
Men jag vill inte bli ett fritids... Hoppas ni förstår skillnaden.
Vad anser ni är rimligt, hur hade ni velat att det hade hanterats om det var era barn?
Tacksam för svar