• Lena

Inget CV, hur få jobb?

Anonym (....) skrev 2011-06-23 18:38:34 följande:
    Jag har inga som helst meriter eller referenser... :-/
    igen skola? inte föreningsaktiv?
  • Lena
    Anonym (....) skrev 2011-06-23 18:44:06 följande:
    Nej, ingenting :(
    inte gymnasiet?
  • Lena
    Anonym (....) skrev 2011-06-23 18:42:42 följande:
    Nej, tyvärr inte... min hobby vid sidan om räknas inte som riktigt jobb, och det kan jag nog inte ha med i mitt CV, inte ens om jag söker sådana jobb, som dessutom kan vara svårt att få utan utbildning.

Känns så dumt att jag måste utbilda mig eller praktiksera innan vilket jag helst undviker. Jag kan arbeta mig uppåt, t.ex städa, inom hemtjänst m.m. Kan det inte räcka med ett personligt brev?  

Söker mest via internet, men de flesta skriver ju "Skicka in ditt CV" längst ner.

Tack! 
    generarar din hobby inkomster, nu är föreningsaktiv eller tvävlar kan du få med den
  • Lena
    Anonym (....) skrev 2011-06-23 19:03:22 följande:
    Hm, okej. Fasiken då! =( Finns det korta utbildningar? Även om jag inte har gått grundskola/gymnasie?
    Skulle kunna tänka mig att gå en kurs under ett år, kanske bara några veckor eller månader.

Jag är under 20 så tyvärr kan jag inte ta CSN lån. 

Helst av allt vill jag hitta ett jobb där jag har en chans att få jobbet för hur jag är...  
    Då rekomenderar jag att du går klart grundskolan. Dina föräldrar är försörjingsskyldig när du gör det.
  • Lena
    Anonym (....) skrev 2011-06-23 19:20:26 följande:
    Hmm okej.

Men om jag hittar några jobb jag kan tänka mig, och ringer och berättar lite om mig själv, har jag ingen möjlighet då? Eller frågar dem ofta om betyg, arbetserfarenhet och såna saker? 
    De kommer fråga om de sakerna men sen kanske det inte är avgörande men de kommer undra när grundskolan inte är avslutad.
  • Lena
    Anonym (....) skrev 2011-06-23 19:24:14 följande:
    Om jag säger att jag har gått ut grundskolan då? Kan de kräva att få se betygen, eller kommer de lita på mina ord? För det är väl inte det viktigaste... är ju inget som borde påverka hur pass bra jag är för just det jobbet.

Jag söker förresten jobb utan krav på erfarenhet, ändå så kräver nästan alla NÅGOT.
    Blir så trött =( 
    Ljug inte sanningen kommer fram, oftast vill de se betygen även om de inte bryr sig egentligen.
Svar på tråden Inget CV, hur få jobb?