• Okara

Mammig 1 åring

Hej,
    Vi har en son som just fyllt 1 år och som är väldigt mammig. Sedan han var 7 månader har jag och hans pappa delat på föräldraledigheten så att vi är hemma med honom 2.5 dagar var. När pappan är ensam hemma med sonen är allt frid och fröjd men när vi är tillsammans hela familjen vill sonen bara vara med mig. Hittills har jag varit ganska hård mot honom och låtit honom vara med pappan medan jag exemepelvis går på toaletten eller duschar i fred. Sonens gallskrikande har dock fått mig att börja fundera om jag gör rätt.
    Vad är bäst för vår son?

Att han får vara med mig så mycket han vill (inkl. toalettbesök, dusch etc) så länge han är mammig.
    eller
    Att han får finna sig i att vara med sin pappa (trots sonens högljudda protester) medan jag uträttar saker som är lättare att göra på egen hand?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Mammig 1 åring
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Er son är i en ålder just nu när hela hans energi handlar om att reda ut det här med anknytning och relationer. Trots att ni delar föräldraledigheten har han fortfarande den starkaste relationen till dig. Han kämpar med näbbar och klor för att behålla dig, men han har också knutit an till pappa och har det bra med honom.
    Ni kan utan tvekan fortsätta med er uppdelning och veta att det är ni som hjälper honom vidare att utöka sin krets av anknytningar till att inte bara gälla mamma. När han skriker är det en viljeyttring där han vill bestämma att mamma, som är den ursprungliga relationen också är den enda. Men ni vet ju att pappa och han har det fint tillsammans.
    Som mamma behöver man så sakta i den här åldern börja skilja ut sig från sitt barn, få lite egna stunder, och lite egen vuxen tid. Om ni gör upp det på ett bra sätt sinsemellan så är det inget er son far illa av även om han protesterar för att han vill bestämma.
    Så lycka till med er fortsatta gemensamma utveckling!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Mammig 1 åring