• Anonym (stupid stupid!!)

amning och dagen efter piller... hjälp fort!

var så otroligt korkad!
    Kom precis tillbaka till sexlivet igen efter förlossning, och ja... då tänkte vi inte alls på skydd. det gick av gammal vana bara :P
    Jag vill fasen inte bli gravid igen!

Hur stor chans är det att bli gravid när man ammar? (helammar, ca varannan till var tredje timme på dagen, på natten kan det gå 5 timmar vid ett tillfälle).

Försökte hitta nåt om dagen efter piller och fann Norlevo. Kan man ta sådant när man ammar? eller finns det något annat bra?

• Svar på tråden amning och dagen efter piller... hjälp fort!
  • feliis

Akuta p-piller går över i bröstmjölken men lämnar kroppen rätt fort, vad du ska göra är att amma ihjäl dig innan du tar tabletten (proppa ungen och eventuella flaskor fulla), sen ammar du inte förrän tidigast 8-10 h senare. Efter det är det lugnt. Och även om din bäbis får i sig pyttelite av ämnet lär den inte ta skada, allt man vet är att det går över i bröstmjölken men inget om faktiska skador det kan leda till.

Bunkra upp med flaskor och ta det lugnt. Lycka till.

• Candida

Amning ger ett 80-procentigt skydd mot graviditet i sig.

Man kan ta minipiller (tex exlutena när man ammar)

Hoppas det löste sig

• Bebis2012

Nu har det ju tyvärr gått för många dar, men jag läste att man kan sätta in koppar spiral senast 5 dagar efter oskyddat samlag och det ska motverka graviditet. Och det låter ju ganska rimligt med tanke på koppar spiralen gör miljön så ohälsosam att ägget inte fäster.

• Candida
    Bebis2012 skrev 2011-07-07 19:28:49 följande:
    Nu har det ju tyvärr gått för många dar, men jag läste att man kan sätta in koppar spiral senast 5 dagar efter oskyddat samlag och det ska motverka graviditet. Och det låter ju ganska rimligt med tanke på koppar spiralen gör miljön så ohälsosam att ägget inte fäster.
    Det skulle jag ha gjort!!! Då hade jag sluppit aborten
  • Ixchel

Du använder ju LAM, Laktations Amenorré metoden som är mycket säker, men som alla p-metoder inte 100% Jag skulle ta det lugnt.
    Skaffa pessar för framtida sex, medan du ammar annars. Risken med kopparspiral och amning är perforation.
    Akut-p-pillret ellaOne kan man ta upp till fem dygn efter samlaget. Men alla akut-p-piller är mest effektiva direkt efteråt.
    Kul att ha fått tillbaks lusten. Grattis till det! 

Svar på tråden amning och dagen efter piller... hjälp fort!