• Dutten6

hjälp fort angående kattlådan?

hej har en kattlåda, en sån där stor som ser ut som ett hus me tak o lucka, har katty kattströ, klumpbildande kattsand, börja använda tidningar under för d fasta så mycke i själva lådan när han kissa, men nu e d ännu värre, kan ju inte byta hela lådan me sand varje dag, men vad ska man göra? nån som har tips på nåt som gör så d inte fastnar i hela lådan, blir ju äckligare lukt o skit jobbigt att få rent...

• Svar på tråden hjälp fort angående kattlådan?
  • SilverLadyG

Vad jag har gjort är att jag använder kattsand av märket Pussi Ultra kompakt, bästa katt sanden...det luktar inte att och är enkel att ta bort klumpar. Jag plockar klumpar varje dag, men endast på kvällen och klumpar som är inte så blöta redan torkade. Sedan lägger jag på väldigt lite ren sand, byter kattsand helt 1 gång i veckan, sandet räcker också ganska länge.

• Mimmlas

Jag använder everclean, superbra är den.
    Om man vill så kan man ju köpa såna där plastinlägg till lådan också. Som en plastpåse som man sätter i botten.

• qouix

Har du nog med kattsand?
    För du ska ha typ 3 cm tjockt i hela lådan och då ska det ju bli klumpar av kisset som man lätt ska kunna plocka bort..
    ..Har du för lite kattsand så kan det inte bildas klumpar utan blir geggigt o fastnar i botten istället.

• Dutten6
    GreteP skrev 2011-06-24 10:32:16 följande:
    Vad jag har gjort är att jag använder kattsand av märket Pussi Ultra kompakt, bästa katt sanden...det luktar inte att och är enkel att ta bort klumpar. Jag plockar klumpar varje dag, men endast på kvällen och klumpar som är inte så blöta redan torkade. Sedan lägger jag på väldigt lite ren sand, byter kattsand helt 1 gång i veckan, sandet räcker också ganska länge.
    ok får pröva d då, vi får ju byta helt varannan dag nästan o d blir ju väldigt dyrt..
  • Dutten6
    Mimmlas skrev 2011-06-24 10:35:17 följande:

Jag använder everclean, superbra är den.
    Om man vill så kan man ju köpa såna där plastinlägg till lådan också. Som en plastpåse som man sätter i botten.

jo har sett nåt sånt, får pröva d oxå=)
  • Dutten6
    qouix skrev 2011-06-24 10:38:43 följande:
    Har du nog med kattsand?
    För du ska ha typ 3 cm tjockt i hela lådan och då ska det ju bli klumpar av kisset som man lätt ska kunna plocka bort..
    ..Har du för lite kattsand så kan det inte bildas klumpar utan blir geggigt o fastnar i botten istället.
    jo har nog tom för mycke isf, tror vi har ett lager på 8 cm:) kattlådan e ju väldigt djup då d e en sån där stor så har mer, men han kissar mycke men inte i mitten av lådan utan på kanterna vilket gör att d rinner ner o fastnar i lådan:(
  • Majsan70

Du bör ha en BRA klumpande kattsand. Själva har vi Pet Plus som är oerhört bra och väldigt prisvärd. Sen skall man ha minst 10 cm sand i lådan som skall rensas varje dag och så toppas med lite ny sand vid varje tillfälle för att ersätta det som man tagit bort.
    Har man detta tillvägagångssättet så luktar det ingenting o man behöver VÄLDIGT sällan byta all sand.

• Dutten6
    Majsan70 skrev 2011-06-24 10:47:03 följande:

Du bör ha en BRA klumpande kattsand. Själva har vi Pet Plus som är oerhört bra och väldigt prisvärd. Sen skall man ha minst 10 cm sand i lådan som skall rensas varje dag och så toppas med lite ny sand vid varje tillfälle för att ersätta det som man tagit bort.
    Har man detta tillvägagångssättet så luktar det ingenting o man behöver VÄLDIGT sällan byta all sand.

vart kan man köpa det? vi byter varje dag o så häller ja på lite extra
  • SilverLadyG
    Dutten6 skrev 2011-06-24 10:46:00 följande:
    jo har nog tom för mycke isf, tror vi har ett lager på 8 cm:) kattlådan e ju väldigt djup då d e en sån där stor så har mer, men han kissar mycke men inte i mitten av lådan utan på kanterna vilket gör att d rinner ner o fastnar i lådan:(
    Min katt kissar också vid sidor,vilket betyder att man har ren sand i mitten, vilket jag lägger ibland på platser där ren sand behövsSkrattande 8 cm är för mkt sand, blir för dyrt, jag har ca 5 cm Skrattande
  • Majsan70
    Dutten6 skrev 2011-06-24 10:53:36 följande:
    vart kan man köpa det? vi byter varje dag o så häller ja på lite extra
    Jag köper sand i zoobutikerna. Grizzly för min del. Finn sinte Pet plus så har de väldigt bra andra klumpande märken. Så knepet är en BRA sand och minst 10 cm i lådan. Har man det behöver man inte byta.

Te.x jag har 4 katter och köper 15 kilo sand per 4-5 veckor som vi klarar oss bra på till 3 lådor. Byter sand helt gör jag kanske 2ggr per år.
Svar på tråden hjälp fort angående kattlådan?