• intevetjag

Nån som arbetar med psykiskt funktionshindrade på gruppbostad ?

Hej Jag funderar på att söka jobb på en gruppbostad för psykiskt funktionshindrade. Jag har adekvat utbildning men ingen erfarenhet av detta. Har dock jobbat på behandlingshem med placerade ungdomar. Jag skulle vilja veta lite om hur en dag kan se ut? Vilka funktionshinder är vanligast ? Vad är jobbigast med denna typ av arbete? Hur ser ditt schema ut? Hur ser lönerna ut? Kommer inte på nåt mer att fråga om, men om nån har lust att bidra med annat som kan vara bra att veta så är det väldigt välkommet. Hoppas på svar.

• Svar på tråden Nån som arbetar med psykiskt funktionshindrade på gruppbostad ?
  • Lady Bird

Hos mig är det mycket adl,, blöjbyten, allmän omvårdnad, matning e.t.c.

• Litet My
    intevetjag skrev 2011-06-24 11:24:12 följande:
    Hej Jag funderar på att söka jobb på en gruppbostad för psykiskt funktionshindrade. Jag har adekvat utbildning men ingen erfarenhet av detta. Har dock jobbat på behandlingshem med placerade ungdomar. Jag skulle vilja veta lite om hur en dag kan se ut? Vilka funktionshinder är vanligast ? Vad är jobbigast med denna typ av arbete? Hur ser ditt schema ut? Hur ser lönerna ut? Kommer inte på nåt mer att fråga om, men om nån har lust att bidra med annat som kan vara bra att veta så är det väldigt välkommet. Hoppas på svar.
    Jag gör

Hur en dag kan se ut, det är väldigt olika, man gör frukost tillsammans med de boende i deras lägenheter och är det stöd de behöver, man väcker även de som har svårt att starta dagen på egen hand och stöttar dem i att komma iväg till jobbet.

Lagar mat tillsammans med de som behöver

Stöttar i att komma iväg till läkarbesök eller följer med om det behövs, går på nätverksmöten, gör arbetsplaner, stöttar i städ, ADL osv beronde på vad personen behöver, finns även ESL kurser och sktiviteter på boendet tex måla, musik, temakvällar, handlar mm

Vad som är jobbigast; Jobbiga anhöriga som behandlar de boende illa eller klagar på allt.

Schema: Dagpass 7-16 eller kväll 16-21:30, natten börjar 21:15- 07:15

Löner: mellan 21 000-25 0000 ungefär beroende på utbildning, just nu krävs det eftergymnasial utbildning, räcker alltså inte med att bara läst psykiatrikursen på omvårdnadsprogrammet

Diagnoser: Olika, en del NPF, ibland med kombination av tex en psykos, Borderline några har även ett begåvningshandikapp, ångest och depressioner mm.
  • intevetjag

Hej och tack för era svar! Har alla på era arbetsplatser samma schema el kan det se olika ut? Helst skulle jag vilja jobba dagtid enbart och utöver det var tredje helg, men jag är medveten om att detta nog inte går att få till. Beskriv gärna era arbetstider om ni orkar. Nån mer som arbetar på gruppbostad som kan berätta lite om sitt jobb?

• Litet My
    intevetjag skrev 2011-06-25 09:58:07 följande:
    Hej och tack för era svar! Har alla på era arbetsplatser samma schema el kan det se olika ut? Helst skulle jag vilja jobba dagtid enbart och utöver det var tredje helg, men jag är medveten om att detta nog inte går att få till. Beskriv gärna era arbetstider om ni orkar. Nån mer som arbetar på gruppbostad som kan berätta lite om sitt jobb?
    Hos oss har de som jobbar 100% ofta lite längre kvällspass tex 13-21:30 istället för 16-21:30 för att få ihop sina timmar, förr hade de längre helgpass och längre pass men det ändrades då det blev ganska orätvvist mot de andra.

Att jobba dagtid hade hos oss varit en omöjlighet såvida du inte är anställd som pedagog eller dyl.
  • intevetjag

Ok, tack för ditt svar. Detta kommer antagligen att falla på arbetstiderna. Får se hur detta blir efter att jag träffat chefen på stället. Hur ser ditt schema ut lilla My ? Hur trivs du med ditt jobb? Förekommer hot och våld el annat som kan upplevas obehagligt? Fler som vill beskriva sitt jobb, schema, lön etc ?

• Litet My
    intevetjag skrev 2011-06-25 14:31:28 följande:
    Ok, tack för ditt svar. Detta kommer antagligen att falla på arbetstiderna. Får se hur detta blir efter att jag träffat chefen på stället. Hur ser ditt schema ut lilla My ? Hur trivs du med ditt jobb? Förekommer hot och våld el annat som kan upplevas obehagligt? Fler som vill beskriva sitt jobb, schema, lön etc ?
    Om du bara vill jobba dagtid så tror jag du har större möjlighet att få ti9ll ett sådant schema tex innom daglig verksamhet som bara jobbar dagtid eller boendestöd, i vår kommun jobbar dessa i stort sett bara dag.

Jag trivs jättebra med själva jobbet och brukarna, däremot har det varit en sjukt turbolent arbetsplats men det är inte själva brukarnas fel utan att boendet startade och chefen bara släppte det vilket skapade flertal konfilkter samt att chefen anställt flertal outbildad personal som för att hävda sig själva gjorde sig till självutnämnda chefer, men själva jobbet överlag med brukarna stortrivs jag med och jag tror att det med fler utbildade personal finns en stor potential hos brukarna med tex ESL samt att bli mer självständiga, dock har vi inte kommit så långt än pga allt strul som varit och att det är de utan utbildning som "skrikit mest"...Just nu är jag hemma med havandeskapspeng men det verkar som det håller på att ske en del förändringar bla med utbildning och att nya chefen försöker höja kompetens alt flytta personal.

Har ej varit mycket hot och våld, tror någon blivit dragen i armen en gång annars väldigt lugnt, de psykotiska gör ju en hel del "tok" men inget som slutat speciellt våldsamt mot personal.

Mitt schema är ungefär lika mycket dag och kväll, så har all dagpersonal eftersom ingen av oss är spciellt förtjust i att jobba många kvällar samt att vi är fler personal insatta på kvällstid, en del som har haft svårt för just helger och dyl har själba bytt md någon, men det förutsätter ju att det finns någon som tex vill jobba mer helger eller mer kvällar.

Överlag är jag nöjd med mitt schema däremot har det bytt så många gånger så vi har haft varianter jag inte alls varit nöjd med, tex jättemånga korta pass vilket ju leder till att man jobbar många fler dagar än om man gjort längre pass, men annars är jag nöjd.
  • intevetjag

Tjänsten är utannonserad som boendestödjare, på en gruppbostad. Verkade som det var rullande sex-veckorsschema. Hade hoppats mycket på detta jobb, men det verkar inte bli genomförbart med tanke på min mans jobb och hans tider. Ska gå på intervjun iaf så får vi se om detta kan fungera. Tack Lillamy för dina inlägg. Skriv gärna vilka utbildningar folk har som jobbar där du är.

• yesboxalright

Jag jobbar också på boende för psykiskt funktionshindrade, men hos oss finns inga rena dagpass... Antingen jobbar man eftermiddag+kväll eller kväll+natt(sovande jour). Jag provade att jobba som boendestödjare ett tag och det var jättekul! Det var lite liknande hemtjänst, dvs man åkte/gick hem till folk som bodde själva och behövde störtning. Ofta handlade det om att försöka pusta dem att ta tag i dagen, komma iväg och handla eller städa, eller bara prata. Boendestödjarna hade antingen rena dag- eller kvällstjänster.

• intevetjag

Ok, men hur många kvällar/ kartlade rör det sig om på en vecka? Befinner sig de boende på daglig sysselsättning på dagarna och vad gör man som anställd den tiden isf?

• Litet My
    intevetjag skrev 2011-06-25 16:56:58 följande:
    Tjänsten är utannonserad som boendestödjare, på en gruppbostad. Verkade som det var rullande sex-veckorsschema. Hade hoppats mycket på detta jobb, men det verkar inte bli genomförbart med tanke på min mans jobb och hans tider. Ska gå på intervjun iaf så får vi se om detta kan fungera. Tack Lillamy för dina inlägg. Skriv gärna vilka utbildningar folk har som jobbar där du är.
    Okej

Här kallas vi som jobbar på boendena habiliteringspersonal fast det verkar som det skall ändras, de boendestödjarna som finns i kommunen hjälper folk i deras hem, tex med att komma iväg på möten, komma ut och såna saker, de är oftast lite friskare än de på boendena.

Där jag jobbar finns det alla möjliga sorters utbildning men det som gäller de som skall anställas nu är att man har eftergymnasial utbildning och gärna högskola eller KY utb. Omvårdnadsprogrammet mot psykiatri räcker alltså inte.

Några som jobbar där nu och har jobbar där har varit allt från att inte ha någon utbildning till USK med psykiatrinriktining, behandlingsassistenter, boendepedagoger, familjebehandlare osv Med andra ord väldigt blandat. Och tyvärr har det ju inte funkat...Hoppas det blir bättre nu, jag själv är påväg därifrån men inte för att jag inte gillar jobbet utan pga att jag jobbat där 2,5 år och ingejn kommer överens och vi kommer ingenstans känner jag, nu har jag ätnligen jobbat såpass länge så jag är behörig till att söka till behandlingspedagog, känner också att det är mer behandling jag vill göra än att mest stötta i det dagliga livet.

Skriv gärna och berätta hur det gick på intevjun
  • intevetjag

Lilla My jag inboxade dig istället för att skriva här.

Svar på tråden Nån som arbetar med psykiskt funktionshindrade på gruppbostad ?