intevetjag skrev 2011-06-24 11:24:12 följande:
Hej Jag funderar på att söka jobb på en gruppbostad för psykiskt funktionshindrade. Jag har adekvat utbildning men ingen erfarenhet av detta. Har dock jobbat på behandlingshem med placerade ungdomar. Jag skulle vilja veta lite om hur en dag kan se ut? Vilka funktionshinder är vanligast ? Vad är jobbigast med denna typ av arbete? Hur ser ditt schema ut? Hur ser lönerna ut? Kommer inte på nåt mer att fråga om, men om nån har lust att bidra med annat som kan vara bra att veta så är det väldigt välkommet. Hoppas på svar.
Jag gör
Hur en dag kan se ut, det är väldigt olika, man gör frukost tillsammans med de boende i deras lägenheter och är det stöd de behöver, man väcker även de som har svårt att starta dagen på egen hand och stöttar dem i att komma iväg till jobbet.
Lagar mat tillsammans med de som behöver
Stöttar i att komma iväg till läkarbesök eller följer med om det behövs, går på nätverksmöten, gör arbetsplaner, stöttar i städ, ADL osv beronde på vad personen behöver, finns även ESL kurser och sktiviteter på boendet tex måla, musik, temakvällar, handlar mm
Vad som är jobbigast; Jobbiga anhöriga som behandlar de boende illa eller klagar på allt.
Schema: Dagpass 7-16 eller kväll 16-21:30, natten börjar 21:15- 07:15
Löner: mellan 21 000-25 0000 ungefär beroende på utbildning, just nu krävs det eftergymnasial utbildning, räcker alltså inte med att bara läst psykiatrikursen på omvårdnadsprogrammet
Diagnoser: Olika, en del NPF, ibland med kombination av tex en psykos, Borderline några har även ett begåvningshandikapp, ångest och depressioner mm.