Tippi
Jamen hur jag gjorde behöver ju inte betyda att det var okej!
Självklart ska man få tillgång till internet, det har mina barn redan och de är 6 och 8 år. Däremot kan man sätta gränser för såväl en 6 åring som en 15 åring.
Jämför med tvn till exempel! Mina barn får se tv men under vissa tider. Mina barn får se tv men inte alla kanaler eller alla program. Varför de inte får det diskuterar jag ju med dem också. Tyvärr förstår de kanske inte varför men då får de vänta med förståelsen till de blir större. Jag ändrar inte mina regler pga att barnen tjatar om att ALLA andra gör si eller så. Inte heller pga att jag själv kanske skulle viljat se mera tv när jag var liten.
Det här är ju lika som med alkohol egentligen. "Klart ungdomar dricker alkohol och bättre jag vet vad de dricker än att jag inte vet det så därför får min 16 åring en pava rödvin" - så resonerar ju många också. Vilket är lika främmande för mig!
Förresten så tror jag inte att ALLA killar sitter och glor på porr i 15 års åldern. Majoriteten kanske men inte alla. Men det innebär ju inte heller att det är rätt!
Den diskussionen pågår ju på många ställen men vem som har rätt eller fel kan ingen säga - det är ju en individuell åsikt som uttrycker en känsla. För många av oss kvinnor är det kränkande.
Nej, i mitt hus är det mina regler som jag gärna diskuterar och förklarar för barnen, till den dag de väljer att flytta hemifrån.