Inlägg från: Anonym (frustrerad mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (frustrerad mamma)

Min son är dataspelsberoende, vad fan ska jag göra...

??? 

Så trött på alla lögner. Han kastar verkligen bort sitt liv. Jag har varit stenhård då jag ville att han skulle gå ut nian med godkända betyg. Nu tänkte jag att jag skulle låta honom än en gång få spela under ansvar under sommarlovet. Men det går inte han blir bestatt.

Har ringt runt till spelberoende föreningar men inge hjälper barn under 18 år.

Finns det någon annan som varit eller är i samma situation? 

• Svar på tråden Min son är dataspelsberoende, vad fan ska jag göra...

Har varit ikontakt med BUP och dom har ingen erfarenhet av spelberoende och vill att jag ska söka till spelberoende terpaueter. Inte ens Maria Pool tar emot barn som är spelberoende när det inte gäller pengar....

Jag har tagit bort dator detta slutade med att han gick till skolan och berättade hur dåligt han hade det här hemma och skolan soc-anmälde mig.
    Väl hos soc så såg dom ju vad allting handlade om och dom tyckte att jag skulle söka vidare till BUP vilket jag gjorde. 

När jag tar bort datorn åker han hem till kompisar och spelar... 

Anonym (flodhästen28) skrev 2011-06-25 20:02:24 följande:
    www.spelberoende.se
    Har varit ikontakt med dem... men tyvärr så hjälper inte dem heller barn. De behandling inte heller någon som inte vill bli behandlad
    MrsMia skrev 2011-06-25 21:14:07 följande:
    Tillåt endast att han bjuder hem kompisar, inte att han går hem till dem istället. Åtminstone en period, och tala med kompisarnas föräldrar så att de är införstådda med vad det gäller.

Har du försökt spela med honom? Min man är Game Designer, han spelar jämt tillsammans med barnen men skulle inte tillåta att de spelar själva.  
    När han var minder så fick han alltid sitta i samma rum som oss när han spelade. Men nu när han är 16 år så sitter han på sitt rum. Så nej jag spelar inte med honom.

Allt det här har blivit en kamp mellan datorn han och mig.  Han bryter sina löften, vi har spärrat alla hans konton, men då spelar han på sina kompisars konton.
    korp3n skrev 2011-06-25 21:23:07 följande:

www.serenitas.se

Läs där släng iväg ett mail där du beskriver situationen. Du gör testet själv först sedan din son, skriv resultatet i mailet.

Det kräver arbete att komma tillrätta med detta beroende, det är en tuff resa men det går.

Tack snälla, honom ska jag absolut kontakta. Jag svarade snabbt på alla 10 frågor och alla 10 frågor svarade jag JA på. Frågan är vad min son kommer svara!
    korp3n skrev 2011-06-25 21:23:58 följande:
    Glömde fråga vilket spel det gäller?
    Just  nu är det WOW!
    korp3n skrev 2011-06-25 21:23:58 följande:
    Glömde fråga vilket spel det gäller?
    Men det har varit SC och även xbox
    Jordgubbssmak skrev 2011-06-25 21:26:51 följande:
    På vilket sätt yttrar sig detta spelberoende? Vad jag undra är, är det verkligen ett spelberoende eller är det "normalt" spelperiod för en tonårskille.
    Min son kan periodvis vara väldigt inne i wow och lägga massa tid på att spela, sen efter några veckor eller månad så spelar han inte alls på ett tag, brukar t,ex alltid göra spelpauser över sommaren.
    Vissa spel kräver ju ganska mycket tid för att komma nånvart i. Så är det din bedömning att han är beroende eller är han verkligen det?
    Nej det är inte bara en spelperiod!
Svar på tråden Min son är dataspelsberoende, vad fan ska jag göra...