• Love111

Hur mycket har ni gått upp ni som är gravida?

Hej!
    Jag är gravid i vecka 22 imorgon och har gått upp ca 2 kg, hur mycket har ni andra gått upp och i vilken vecka är ni i? Är nyfiken och vill ha lite att jämföra med. Tack på förhand. 

• Svar på tråden Hur mycket har ni gått upp ni som är gravida?
  • Love111

Vikten är olika det vet jag men jätte glad att ni svarat. Tyvärr är jag helt galen i min vikt då jag är överviktig sedan innan:( Men nu har jag gått upp ca 5hg på en eller två veckor, detta ger mig magont även om jag vet att allt detta leder till nått underbart, men jag kan inte rå för det. Men är man redan stor och börjar bli ännu större så blir nått knas med självkänslan.

• Love111
    LängtarEfterDiig skrev 2011-06-25 22:35:06 följande:
    syns det på er andra mycket att ni har gått upp i vikt? för på mig syns det inte. 
    Det är nog brösten och magen som väger, hihi :D 
    På mig syns det inte massor men det känns. De som inte vet ser inget men de som vet säger att det börjar komma nu.
  • Love111
    pessica skrev 2011-06-25 22:40:09 följande:
    har gått upp 5 kg och är i vecka 22+2.. Men du tänk inte så nu, du kan inte göra någonting åt det nu på ett tag ändå.. njut av din gradvitet =)
    Nej jag vet men försöker tänk på mat och motion så att det inte ramlar iväg för fort. Det är ju alltid bra iaf =)
    Pysselmusen skrev 2011-06-25 22:40:23 följande:
    Är i v. 26 och ligger på -1 kg. Med första barnet gick jag upp 2 kg. Tur det eftersom jag redan väger en del för mycket (dock ej 3 siffrigt som tur är).
     Det är inte 3 siffrigt för mig heller men tyvärr blir det väl det så småningom om den lägger iväg.Oj, det var inte mycket du. Har nog aldrig hört nån som gått upp så lite. Men skönt för dig =) 
  • Love111
    9111N skrev 2011-06-25 22:49:14 följande:
    3½ kg och är i v21 :)
    V21? ska du med ha en november bebis? =)
  • Love111
    LinnJes skrev 2011-06-26 09:07:49 följande:
    Vecka 32 och har gått upp 8 kilo. Förra graviditeten gick jag upp 27 kilo (samma utgångsvikt), så denna gången blir det nog inte lika mycket... Haha. Beror väl på att jag har en 18-månaders att jaga efter den här gången.

Sen tycker jag sånt här är ganska intetsägande om man inte vet hur mycket man vägde innan (BMI). Är man överviktig när man blir gravid så "behöver" eller "ska" man ju inte gå upp lika mycket.
    Klart man ska försöka att inte gå upp för mycket när man är stor sedan innan, det är ju just därför jag är så nojig och har viktmani. Jag gör så gott jag kan med att motionera och äta bra och unnar mig nått endast ibland.
  • Love111
    Pluralisa skrev 2011-06-26 22:23:20 följande:
    Jag går in i v 22 imorgon och har hittills gått upp ca 10 kg. Det är ju mycket för den vecka jag är i, men då jag under mina två föregående graviditeter gick upp över 30 kg båda gångerna så räknar jag iskallt med att det blir lika denna gång. Jag är i vanliga fall smal/normalviktig och det verkar som att min kropp "VILL" gå upp så här mkt när jag väntar barn. Har dock gått ner allt båda två gångerna förut på ett par månader bara så jag hoppas ha samma tur denna gång...
    Hoppas att jag går ner lika lätt som du om det blir flera kilon för mycket =)
    LinnJes skrev 2011-06-26 20:34:52 följande:
    Alltså menar inget illa så, tycker bara det blir missvisande om man "skryter" om att man bara gått upp 2 kilo under en graviditet. Knappast någon normalviktig som skulle må bra av att gå upp så lite. Tycker det är för mycket hets kring vikt som det är, när man är gravid borde man inte tänka på det alls egentligen, utan ta tag i det efter om man inte är nöjd.

Jag mådde dåligt förra gången när jag gick upp så mycket, när jag läste hur lite alla andra gått upp. Dumt att jämföra öht då alla har olika förutsättningar... Men jag gjorde ju det ändå. Heh.
    För mig är vikten viktig och tyvärr har en stor del av hur jag mår, därför kan jag inte bara skita i det. 
  • Love111
    Ankaja skrev 2011-06-28 18:20:50 följande:
    Jag är överviktig från början och är orolig för att gå upp mycket, men just nu är problemet det omvända. Har råkat gå ner 7 kg och fick en utskällning av dietisten idag. Måste börja gå upp nu! Är i v 16
    Fick du en utskällning? ibland kan man ju inte rå för att man går ner heller ju.
  • Love111
    JQs skrev 2011-06-28 18:24:38 följande:
    Jag gick upp typ fem kilo eller nåt under min graviditet och nästan allt de sista veckorna. Jag mådde dock sjukt dåligt de första 14 veckorna och gick nog ner tio kilo då, det var nog bara en jävla tur att jag hade lite att ta av...
    ja då är det bra att man har extra i dessa lägen.
  • Love111
    JQs skrev 2011-06-28 18:31:02 följande:
    Ja därför vet jag inte riktigt om jag "vågar" gå ner för mycket nu när jag planerar att bli gravid igen...
    Nej då kanske det är bättre med lite extra bara för att vara säker om du skulle drabbas av samma sak igen.
    imaf skrev 2011-06-28 18:32:13 följande:
    Jag är i v 17+3 idag och har gått upp ca 3 kilo. Är normalviktig sedan innan och äter när jag är hungrig. Försöker undvika för mycket socker och rör på mig så mycket som möjligt, men det är enbart på grund av att jag vill vara i så bra form som möjligt inför förlossningen.
    Att motionera och undvika socker är ju alltid bra. Jag rör på mig ganska mycket också. Har alltid varit en motionsmänniska, så jag mår bäst att det =)
Svar på tråden Hur mycket har ni gått upp ni som är gravida?