Inlägg från: LivräddMedStil |Visa alla inlägg
  • LivräddMedStil

Hur mycket har ni gått upp ni som är gravida?

V16 idag och ligger väl på 0-1 kg plus tror jag. Började med att gå ner 2-3 kg.

Gissar att anlednignen är att
    1. jag inte gått så långt ännu
    2. startade med illamående och lite spyor (om än väldigt begränsat)
    3. minskad matlust, mest bara sugen på äpple
    4. inget godissug what so ever
    5. all alkohol man inte konsumerar numera. :D

• LivräddMedStil

Josefine84: jag håller med!! Första gången jag skulle ställa mig på vågen var jag övertygad om att den skulle visa MINST + 3 kg inte minus! Känner mig väldigt tjock... Hoppas det känns bättre när jag inte längre döljer magen för kollegorna. :)

• LivräddMedStil
    Lowika skrev 2011-09-02 09:03:11 följande:
    hmmm v 27 och plötsligt står vågen på +4-5 kg...  
    Det är väl ingen fara?? Du har ju "bara 13 veckor kvar... Huvudsaken är väl att bebisen mår bra?

Tycker vikthysterin är något galen på sina ställen.... nästan som dom som inte gått upp något är supernöjda. Jag är orolig snarare över att jag inte gått upp något och att det inte syns att jag har en bebis i magen. Som tur är har jag gjort UL för 1 vecka sedan och såg en bebis som körde benpress och sög på tummen, annars hade jag varit övertygad om att h*n dött i magen.
    Jag har full förståelse för att man inte vill gå upp 20-30 kg... men att börja noja efter några ynka, eller var supernöjd när man står på +/- 0 i v 20 kan jag tycka är hysteriskt på ett mycket farligare sätt än att gå upp några kg för mycket.

Är kanske lite överkänslig just nu då jag just fick höra att en väns dotter opererats för någon tumör/cysta på ena äggstocken och om provsvaren på den kommer tillbaka och är dåliga så kommer dom sätta igång förlossningen (hon är i 6:e månaden så jag vet inte ens om barnet kommer klara sig) och sen operera bort båda äggstockarna på henne. Jag blev helt tårögd och svimfärdig när han berättade detta... och han vet inte att jag är gravid så han kanske undrar lite...
  • LivräddMedStil
    Lowika skrev 2011-09-02 09:34:04 följande:
    mmm men nu är jag överviktig sedan innan, och har "order" på att inte gå upp mer än 9 kg totalt från BM. Alltså har jag bara 4-5 kg kvar att fördela på 13 veckor.... 13 veckor då pluttis växer som mest!
    4-5 kg på 13 veckor är ingen omöjlighet, håller tummarna för dig! det är många som går upp i början och sen nästan ingenting. och för vissa är det tvärtom. :) Man vet aldrig.
  • LivräddMedStil
    Fluffskalle skrev 2011-09-12 17:47:46 följande:
    Är jag liksom helt onormal som är i vecka 29 och gått upp ca 10 kg? Verkar så på denna tråd! De flesta verkar ha gått upp 2 kg eller t o m tappat i vikt. Blir ärligt talat lite förvirrad. Är det bara jag som går upp i vikt som gravid? Usch, börjar ju må dåligt av att läsa era siffror. Känner mig redan som en valross.
    I vecka 29 känns väl 10 kg inte alls speciellt konstigt eller mycket? Det känns som det är svårt att vara nöjd. Jag har gått upp 1 kg kanske i v19 och var fram till RUL för en vecka sedan orolig om något var fel. Men min matlust och mitt godissug försvann spårlöst i början av graviditeten. Gick ner 2 kg och har nu gått upp 3 - så från start +1 typ. Nu börjar i alla fall matlusten komma tillbaka men jag kan inte äta så stora portioner utan försöker äta mellanmål istället. Jag vill såklart inte gå upp bara för att gå upp, men det är ändå ett tecken på att bebisen mår bra känns det som. :)
  • LivräddMedStil

Jag kör också innan frukost, utan kläder. Mest för att det känns som det ger mest jämförbara "resultat". Annars skulle det bero så mycket på hur nyss man ätit osv.

• LivräddMedStil
    Pärla skrev 2011-10-11 15:36:58 följande:
    Va?! Är det normalt?
    Helt normalt. Många kan till och med ha gått ner vikt. Själv var jag tillbaka på startvikten i typ v17-18 har jag för mig. Det är först nu i v23 som det börjar hända lite på vågen.
Svar på tråden Hur mycket har ni gått upp ni som är gravida?