Inlägg från: med mirakel i magen |Visa alla inlägg
  • med mirakel i magen

Hur mycket har ni gått upp ni som är gravida?

första barnet +6kg (v35+1)
    andra barnet +4kg (v27+2)
    tredje barnet +0,5kg än så länge, v15+3 :) 

adbro.blogg.se barn, änglabarn och änglasyskon
  • med mirakel i magen

Jag hade tyckt det var lite kul med vikt och längd för att få lite perspektiv på vad allas viktuppgång egentligen inneburit :)

• med mirakel i magen

Louwa: det är också mitt "mellan tummen och pekfingret" mål att inte komma över 70kg... Men det får vi nog ta och se om ett tag ;)

• med mirakel i magen

Att man gått upp lite kan man inte hjälpa, men det som är synd är att det är oftast bara "de som vågar skriva"... Ibland kan det låta skrytsamt och ibland kan man höra oron mellan raderna. kom igen nu, kontra med lite siffror - jag tror inte att några av er som skrivit ovan är ensamma!! Tycker det är mer regel än undantag bland mina mammavänner att maxa vågen i babyverkstaden :)
    ...givetvis tycker jag det är skönt att jag (fram till nu.....) inte haft lätt att gå upp i vikt trots tre täta graviditeten och grym aptit. Men det är en petitess, allt för att bebis ska må bra - om det så krävs 30kg till att kämpa med :)

• med mirakel i magen

Med mitt första barn gick jag ner massa i början och också på grund av att jag tappade muskler... Denna gång har jag kräkts en del i början och höll samma vikt därav ett tag - men det jämnar ut sig med tiden ;)

• med mirakel i magen

Absolut inte! Men faktiskt kan det vara lika stort, om inte större i vissa fall, problem i att man inte kan gå upp. Så länge man är bekväm i hur man mår och ser ut, så länge man lever hälsosamt både för sin och bebis skull så spelar ju inte vikt roll. Sen kan jag hålla med om att det är synd att många har lättare att skriva för de har gått upp lite än de som gått upp mer. Men kan dock tycka att så länge man inte svälter sig eller håller igen och nojar, trots att man är normalviktig, ska man inte be om ursäkt för att man inte går upp. Då är det snarare upp till stolta kvinnor som kanske går upp lättare eller både tillåter sig och vill gå upp under graviditeten att göra sin röst hörda!! Hälsa före vikt tjejer :)

• med mirakel i magen

Jag kör i ketchupeffekten känner jag - började på 60kg (BMI 20,5) och sen ett par månader tillbaka tog det fart och är nu snart +6kg :)

• med mirakel i magen

Gått upp som mest denna graviditet (tredje) men hade lägre startvikt och inga muskler att bryta ner. Började med att tappa vikt med första, många muskler som tynade. Det var den jag gick upp till högst med (+6kg v35 slutvikt 69,5kg), hann bara till vecka27 med andra och +4kg till 63,5kg och nu är jag +7kg (67kg) i vecka29... Så kan nog sluta på en "normal" viktuppgång denna gång :)

• med mirakel i magen

Gick upp 8kg till vecka 30 få liten kom. Två veckor senare stod vågen på 6kg mindre då antar det var "bebis vikten" resten är tuttar och mitt eget att ta tag i ;)

Svar på tråden Hur mycket har ni gått upp ni som är gravida?