Inlägg från: Lady Soul |Visa alla inlägg
  • Lady Soul

Hur mycket har ni gått upp ni som är gravida?

Jag gick upp totalt 17 kg, från 73 till 90 (är 175 cm lång). Var ordentligt svullen, speciellt i benen och fötterna, mot slutet. Födde vid BF+4.

Det har nu gått 3 veckor sen förlossningen och jag väger 79 kg, så 6 kg kvar att gå ner. Räknar man med viktnedgång på 0,5 kg i veckan borde det ta 3 månader, men vi får väl se. Är fortfarande inte helt återställd efter förlossningen, så det går inte att motionera, inte ens promenera några längre sträckor. Men känns ändå skönt att kroppen börjar likna sitt gamla jag.

• Lady Soul

Jag gick upp 17 kg från inskrivningen från 73 till 90). En del vätska, men vägde ändå 82 när jag kom hem från BB... Nu, 6 månader senare, har allt plus lite till försvunnit. Väger nu 67 kg (175 cm lång). Amning och promenader plus träning hos sjukgymnasten (har en bråkig foglossning som inte vill ge med sig) har gjort sitt. :) Kanske ska tillägga att jag absolut inte bantat. Jag har rejäl aptit pga amningen och äter därefter. Men sakta men säkert försvann kilona.

• Lady Soul

Graviditet 1: Gick upp 17 kg. Gick ner allt på 4 månader efter förlossningen och fortsatte sen neråt pga amning och barnvagnspromenader. Min "normala" matchvikt kom tillbaka när jag slutade amma och började jobba dock.

Graviditet 2: har gått upp 9 kilo, är i vecka 28. Så det blir nog ungefär som förra gången. Hoppas det går lika lätt att bli av med kilona den här gången. :)

• Lady Soul

Vecka 35, har gått upp 15 kilo. Eftersom jag gick ner allt förra gången känner jag mig lugn över vikten (och passar på att äta lite extra sötsaker ;)

• Lady Soul

Självklart är det bra att äta nyttigt och röra på sig i den utsträckning ens kropp klarar av (lite svårare om man t.ex har problem med illamående eller foglossning). Men, är man normalviktig från början ska man heller inte gå upp för lite och absolut inte banta. Förutom barnet väger även t.ex livmoder och utökad blodvolym en del. En del binder en hel del vätska mot slutet och lagrar på sig några kilo fett att ta av i början om man planerar att amma. Det går åt en hel del energi de första månaderna.

Det viktigaste tycker jag är i alla fall att inte titta för mycket på hur mycket eller lite andra går upp. Alla har olika förutsättningar som inte syns i de här korta inläggen. Bättre i så fall att prata med sin BM. Men att vara lite nyfiken är så klart inte fel, det är ju därför jag själv skrivit i den här tråden :)

• Lady Soul

Vecka 38+5 och 17 kg. Idag kommer bebisen ut med hjälp av ett planerat snitt, så det är den slutliga viktökningen. Exakt lika mycket som med första graviditeten. :)

Svar på tråden Hur mycket har ni gått upp ni som är gravida?