• kvinnan

Mat på resa?

Vi ska resa lite i sverige i sommar och tänkte försöka ta med oss mat som man kan äta efter vägen men lite matigare än bara vanliga smörgåsar. Någon som har bra förslag? ska passa barn från 2 år och uppåt.

Blir så jäkla dyrt om man ska köpa både lunch å middag ute varje dag.

• Svar på tråden Mat på resa?
  • vivianne

Kalla köttbullar, kycklingben, pastasallader, pannkakor, pizzabullar, pitabröd att fylla med godsaker...

• Natulcien

Sallader kan man ju variera i det oändliga och lägga i sånt som barn gillar: pasta, kyckling, köttbullar, majs etc.

• kvinnan

bra tips satt just å funderade på baguetter m nå gott men de e inte så lätt å äta dom för små barn

• La Lola

vill ni käka varm mat så köp en vanligt mattermos.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Micalela

Koka korv och lägg i termos - håller hur många timmar som helst! Sen som ovan - pizzabullar - brödigare muffins, wraps med kyckling/köttbullar. Korvbröd med hamburgerdressing och kalla köttbullar!

micalela.blogg.se 

• Xara

Piroger, men det är ju ungefär som det övriga som nämnts i tråden. Fast praktiskt: all fyllning inuti och utanpå som ett enkelt bröd att bita i, inget kladd alls. (Är pizzabullar ett modernare namn för piroger, månntro?? *uråldrig*)

• Lena

Pizzabullar är gjorda som kanelbullar, dvs ihopsnurrade

• kvinnan

hur funka en mattermos då? kan man inte ta en vanlig? hur många korvar kan man ha i den? kokar man korven först el lägger ner den kall i hett vatten?

• Silvera

Mattermos har jag sett på Claes Olsson. Det räcker att bara stoppa ner korvarna och hälla på kokande vatten. Om du vill kan du ta med potatismospulver och en skål att blanda i, och så blandar du med "korv-vattnet". 

• kvinnan

ok då ska jag kolla den på clas olsson vet du hur många korvar man får ner? räcker de till hela familjen?

• Silvera
    kvinnan skrev 2011-06-27 23:14:07 följande:
    ok då ska jag kolla den på clas olsson vet du hur många korvar man får ner? räcker de till hela familjen?
    Den är bredare än en "vanlig" termos, och har större öppning, Skulle gissa på att kanske 10 kok-korvar går ner.(sådana där långa smala)
  • kvinnan

sökte på nätet och det finns visst både 1 liter och 1½ liter men jag vet inte vart den större finns

Svar på tråden Mat på resa?