• MrBlueSky

Vad är snippa?

Vilka delar av vulvan omfattar begreppet "snippa" för dig? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 02:08
    Folk missar frågeställningen. Vad ordet snippa betyder i andra sammanhang än när ordet används om det kvinnliga könet är inte intressant. Inte ens småroligt faktiskt. Och ska du bara skriva för att säga att du inte använder ordet och därför inte vet, well... Du måste ju inte använda ordet för att ha en definition för det. Men har du ingen definition så vad är meningen med att skriva?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 20:19
    Tråkigt med folk som bara skriver för att säga hur fult eller onödigt ordet snippa är (läs: inte kan hålla sig till frågeställningen).

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är snippa?
  • Iryelle
    Themis skrev 2011-06-26 18:18:51 följande:
    "Vulva" omfattar endast de YTTRE könsorganen.

Ordet "snippa" ska vad jag kan läsa mig till också i första hand omfatta de yttre könsorganen så däri finns ingen skillnad.

Men sen har snippan också med tiden kommit att användas om hela kvinnokönet, alltså ut- och insida.

Och för övrigt tycker jag det är pissdåligt att man inte enkelt kan googla fram definitionen av "snippa"- bara en massa tidningsartiklar om dess införande men ingen definition! *morr*
    Kan inte annat än att hålla med. I en tråd så fann jag iaf tre olika varianter som folk hade som definitioner, de två ovan och en som ansåg att det var urinröret det handlade om.

Själv tänker jag fortfarande på att det betyder något i stil med att klippa av något :) Förhoppningsvis så vänjer jag mig vid ordet snippa för vulva (eller underliv beroende på hur folk vill ha det) någon gång framöver.
  • Iryelle
    CeeJay skrev 2011-06-26 20:10:06 följande:
    Vill bara tillägga: Jag tycker snippa är ett bra ord och jag tycker det bör användas av så många som möjligt, även om jag inte är någon fanatiker

Tycker också att vi ibland krånglar till det när det gäller små barn - för DOM spelar det ju ingen roll om man börjar räkna upp alla "delar" av könet och insidor osv: "Lilla Emma 3 år - har du ont i mellangården, klitoris, slidan, blygdläppen eller äggstockarna?" Liksom varför kan man inte bara ta snippan för det det är - dvs småflickors könsorgan rätt och slätt? Sen när dom är äldre lär som sig om de olika delarna, precis som pojkar om sina könsorgan? Man säger ju snoppen och pungen som mest - inte fasiken börjar man dra in förhud, ollon, urinrör och annat ?
    Fast om man ska vara petig (och det hade jag tänkt vara) så finns det TVÅ ord för pojkarnas "hela" underliv (penis/snopp + testikel/pung) och det finns det också för flickornas (vulva/blygd + vagina/slida).

Så för mig så handlar det i slutändan om ytterligare ett ord som kan betyda vulva/underliv (beroende på preferens) ibland alla andra.
  • MrBlueSky
    Themis skrev 2011-06-26 18:18:51 följande:
    "Vulva" omfattar endast de YTTRE könsorganen.

Ordet "snippa" ska vad jag kan läsa mig till också i första hand omfatta de yttre könsorganen så däri finns ingen skillnad.

Men sen har snippan också med tiden kommit att användas om hela kvinnokönet, alltså ut- och insida.

Och för övrigt tycker jag det är pissdåligt att man inte enkelt kan googla fram definitionen av "snippa"- bara en massa tidningsartiklar om dess införande men ingen definition! *morr*
    Slidöppningen syns ju och därför betraktrar jag iaf själva öppningen som en yttre del
  • CeeJay
    Iryelle skrev 2011-06-26 20:30:48 följande:
    Fast om man ska vara petig (och det hade jag tänkt vara) så finns det TVÅ ord för pojkarnas "hela" underliv (penis/snopp + testikel/pung) och det finns det också för flickornas (vulva/blygd + vagina/slida).

Så för mig så handlar det i slutändan om ytterligare ett ord som kan betyda vulva/underliv (beroende på preferens) ibland alla andra.
    Men för mig är det mer viktigt att vi kallar flickors underliv för snippa, även om det "bara" är ett ord. Att pojkar både har snopp och pungkulor utanför kroppen känns oväsentligt för mig. Flickor har ju "bara" blygdläpparna utanför. Och det är helt ok att tycka olika ju
  • Cecese
    CeeJay skrev 2011-06-26 20:10:06 följande:
    Vill bara tillägga: Jag tycker snippa är ett bra ord och jag tycker det bör användas av så många som möjligt, även om jag inte är någon fanatiker

Tycker också att vi ibland krånglar till det när det gäller små barn - för DOM spelar det ju ingen roll om man börjar räkna upp alla "delar" av könet och insidor osv: "Lilla Emma 3 år - har du ont i mellangården, klitoris, slidan, blygdläppen eller äggstockarna?" Liksom varför kan man inte bara ta snippan för det det är - dvs småflickors könsorgan rätt och slätt? Sen när dom är äldre lär som sig om de olika delarna, precis som pojkar om sina könsorgan? Man säger ju snoppen och pungen som mest - inte fasiken börjar man dra in förhud, ollon, urinrör och annat ?
    Mycket bra skrivet :)

Jag säger snippan om allt. Är lättare så och känns onödigt att krångla till det med små barn. 
  • Envira

ett otroligt fult och fjantigt ord för det kvinnliga könet , ett ord som jag aldrig kommer använda till mina barn.

• puss
    Envira skrev 2011-06-27 09:36:58 följande:
    ett otroligt fult och fjantigt ord för det kvinnliga könet , ett ord som jag aldrig kommer använda till mina barn.
    dumt av dig. man ska inte låta barnen vara obildade.
    att ord "låter fula" är väl inget som ska hindra att barnen lär sig.
    I am a fast maschine I keep my motor clean
  • puss
    Envira skrev 2011-06-27 09:36:58 följande:
    dsssutom är det ett ord för det kvinnliga könsorganet, vilket är skillnad.
    I am a fast maschine I keep my motor clean
  • annca

Anvöänder det inte själv, avskyr det "ordet" i det samanhanget faktiskt,  men som dottern använder det så är det det ytte bara.
    (Själv anser jag att det är ett verb som betyder att knipsa av någonting)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Envira
    puss skrev 2011-06-27 09:39:00 följande:
    dumt av dig. man ska inte låta barnen vara obildade.
    att ord "låter fula" är väl inget som ska hindra att barnen lär sig.
    Så jag får inte använda ett annat ord, det korrekta ordet till exempel? Varför ska de lära sig massa fjantiga låtsasnamn när man kan lära de på riktigt istället.
  • Iryelle
    CeeJay skrev 2011-06-27 09:20:12 följande:
    Men för mig är det mer viktigt att vi kallar flickors underliv för snippa, även om det "bara" är ett ord. Att pojkar både har snopp och pungkulor utanför kroppen känns oväsentligt för mig. Flickor har ju "bara" blygdläpparna utanför. Och det är helt ok att tycka olika ju
    Men VARFÖR är det viktigt att det heter snippa?

Var pojkarnas snopp och pung sitter är inte väsentligt men antalet ord som beskriver delar av könsorganet tycker jag ändå hör hit. Iaf om man utgår från att tjejer "behöver" ett ord för hela sitt könsorgan (och isåfall gör inte killar det då?). Vilket är absurdt då det finns ord som könsorgan och underliv som beskriver just detta.

Och är det bara de yttre delarna av könet som ska beskriva så finns alltså redan ord för det också, det är bara att börja använda dem. Vagina och slida använder ju folk så varför inte vulva och blygd? DET är vad jag försöker få fram. Inte att snippa är ett dåligt ord utan att jag inte förstår propagandan för det. I mitt tycke så hamnar ordet i samma kategori som mus, kissen etc. alltså mer ett smeknamn.
    Envira skrev 2011-06-27 09:59:06 följande:
    Så jag får inte använda ett annat ord, det korrekta ordet till exempel? Varför ska de lära sig massa fjantiga låtsasnamn när man kan lära de på riktigt istället.
    Ungefär min tanke.

• CeeJay
    Iryelle skrev 2011-06-27 11:00:11 följande:
    Men VARFÖR är det viktigt att det heter snippa?

Var pojkarnas snopp och pung sitter är inte väsentligt men antalet ord som beskriver delar av könsorganet tycker jag ändå hör hit. Iaf om man utgår från att tjejer "behöver" ett ord för hela sitt könsorgan (och isåfall gör inte killar det då?). Vilket är absurdt då det finns ord som könsorgan och underliv som beskriver just detta.

Och är det bara de yttre delarna av könet som ska beskriva så finns alltså redan ord för det också, det är bara att börja använda dem. Vagina och slida använder ju folk så varför inte vulva och blygd? DET är vad jag försöker få fram. Inte att snippa är ett dåligt ord utan att jag inte förstår propagandan för det. I mitt tycke så hamnar ordet i samma kategori som mus, kissen etc. alltså mer ett smeknamn.
    Envira skrev 2011-06-27 09:59:06 följande:
    Ungefär min tanke.

Jag tycker det är viktigt att man säger snippa eftersom det är ett vedertaget ord. För att flickor ska slippa ord som kussimurran, smulan och andra töntiga namn. Och flickor har EN snippa, pojkar har EN snopp och TVÅ pungkulor (för det mesta) - det kan vi inte ändra på!

Vet inte riktigt om jag riktigt förstår din fråga, vulva och blygd är det väldigt få som använder. Ordet snippa var väl ett sätt att förnya och förenkla för alla? Men som om människor fortfarande kallar snippan för musen, kissen, murran, smultronet eller vad det nu kan heta så försvinner ju enkelheten med ordet snippa och flickor är tillbaka till ruta ett när namnet är "flytande" och man kan säga precis hur man vill. Det tycker jag är konstigt.
  • Iryelle
    CeeJay skrev 2011-06-27 11:34:15 följande:
    Jag tycker det är viktigt att man säger snippa eftersom det är ett vedertaget ord. För att flickor ska slippa ord som kussimurran, smulan och andra töntiga namn. Och flickor har EN snippa, pojkar har EN snopp och TVÅ pungkulor (för det mesta) - det kan vi inte ändra på!

Vet inte riktigt om jag riktigt förstår din fråga, vulva och blygd är det väldigt få som använder. Ordet snippa var väl ett sätt att förnya och förenkla för alla? Men som om människor fortfarande kallar snippan för musen, kissen, murran, smultronet eller vad det nu kan heta så försvinner ju enkelheten med ordet snippa och flickor är tillbaka till ruta ett när namnet är "flytande" och man kan säga precis hur man vill. Det tycker jag är konstigt.
    "Jag tycker det är viktigt att man säger snippa eftersom det är ett vedertaget ord."
    Ok, men det är ju inte "vedertaget" för ALLA. Det är en lansering som RFSU gjorde i 2003, alltså för bara sju år sedan.

"För att flickor ska slippa ord som kussimurran, smulan och andra töntiga namn"
    Jag tycker att ordet snippa låter minst lika löjligt och jag är inte ensam. Sedan finns det många som accepterar ordet då det används en hel del på förskolor men hemma säger de något annat till flickorna.

"Och flickor har EN snippa, pojkar har EN snopp och TVÅ pungkulor (för det mesta) - det kan vi inte ändra på!"
    I NE så beskrivs Snippa som ett samlingsnamn för kvinnans YTTRE könsorgan.
    Så din lista får ju då revideras till: Pojkar - en snopp, två pungkulor Flickor - en snippa, en ?

"Vet inte riktigt om jag riktigt förstår din fråga, vulva och blygd är det väldigt få som använder."
    Sant. Men det är de korrekta orden, inte snippa. Min fråga var "varför kan de inte göra en nylansering av ett korrekt ord istället för ett av många smeknamn?" De korrekta orden har iaf alla en koppling till.

"Ordet snippa var väl ett sätt att förnya och förenkla för alla?"
    Jag har för mig att det var för att hitta ett "neutralt" ord för kvinnans könsorgan. Personligen så tycker jag inte att man stärker kvinnans förhållande till sitt könsorgan genom att lansera en massa nya ord, det gör man genom att inte vara rädd för att använda de ord som finns! Jag känner mig inte stärkt av att veta att ett ord som för mig betyder klippa av används om mitt könsorgan.

"...tillbaka till ruta ett när namnet är "flytande""
    Jamen om du ser till ordets betydelse så är det ju ingen som förstår vad det egentligen innefattar så det är ju minst lika flytande. Här röstar majoriteten för hela kittet och i NE så står det att det inte står för hela kittet...

MEN om ANDRA vill använda ordet så är det okej för min del. Men kom inte och säg att vi borde använda oss av ett ord som funnits i ordlistan i fem år för att det är vedertaget för det finns ord som funnits med oss mycket längre än så som är långt mer vedertagna än snippa.

• CeeJay
    Iryelle skrev 2011-06-27 13:38:25 följande:
    "Jag tycker det är viktigt att man säger snippa eftersom det är ett vedertaget ord."
    Ok, men det är ju inte "vedertaget" för ALLA. Det är en lansering som RFSU gjorde i 2003, alltså för bara sju år sedan.

"För att flickor ska slippa ord som kussimurran, smulan och andra töntiga namn"
    Jag tycker att ordet snippa låter minst lika löjligt och jag är inte ensam. Sedan finns det många som accepterar ordet då det används en hel del på förskolor men hemma säger de något annat till flickorna.

"Och flickor har EN snippa, pojkar har EN snopp och TVÅ pungkulor (för det mesta) - det kan vi inte ändra på!"
    I NE så beskrivs Snippa som ett samlingsnamn för kvinnans YTTRE könsorgan.
    Så din lista får ju då revideras till: Pojkar - en snopp, två pungkulor Flickor - en snippa, en ?

"Vet inte riktigt om jag riktigt förstår din fråga, vulva och blygd är det väldigt få som använder."
    Sant. Men det är de korrekta orden, inte snippa. Min fråga var "varför kan de inte göra en nylansering av ett korrekt ord istället för ett av många smeknamn?" De korrekta orden har iaf alla en koppling till.

"Ordet snippa var väl ett sätt att förnya och förenkla för alla?"
    Jag har för mig att det var för att hitta ett "neutralt" ord för kvinnans könsorgan. Personligen så tycker jag inte att man stärker kvinnans förhållande till sitt könsorgan genom att lansera en massa nya ord, det gör man genom att inte vara rädd för att använda de ord som finns! Jag känner mig inte stärkt av att veta att ett ord som för mig betyder klippa av används om mitt könsorgan.

"...tillbaka till ruta ett när namnet är "flytande""
    Jamen om du ser till ordets betydelse så är det ju ingen som förstår vad det egentligen innefattar så det är ju minst lika flytande. Här röstar majoriteten för hela kittet och i NE så står det att det inte står för hela kittet...

MEN om ANDRA vill använda ordet så är det okej för min del. Men kom inte och säg att vi borde använda oss av ett ord som funnits i ordlistan i fem år för att det är vedertaget för det finns ord som funnits med oss mycket längre än så som är långt mer vedertagna än snippa.

Men oj vad mycket analyserande av det jag skriver Jo jag tycker absolut att snippa är ett bättre ord än tex vulva oavsett om snippa har "funnits" i färre år. Vulva känns mycket mer "kliniskt" och snippa är ganska avdramatiserat.

Men jag skiter fullständigt i om du vill säga vulva eller nått annat. Jag "tycker inte om" själva stavelserna i ordet snippa, precis som jag inte gillar ordet gaffel eller garderob - men jag använder det ändå.

Nu lägger vi ner det här tycker jag, jag har sagt det jag vill säga och jag står för det. Precis som jag skrev i början tycker jag vi gör det för komplicerat (precis som i många andra ämnen) genom att analysera varenda stavelse. Ordet snippa finns, och jag använder det och det är helt naturligt för mina döttrar att prata om sin snippa. Kommer någon och pratar om kissen blir dom full i skratt och undrar vart katten är

Over and out
  • MrBlueSky
    Snipsa och knipsa och snoppa av har jag hört, men jag har aldrig hört ordet snippa användas om att klippa av nånting. Aldrig. Är det en gammal benämning? Nånting som bara förekommer i svenska familjer? Eller är alla andra bara sjukt pålästa på trädgårdsskötsel... Aja. Det kanske bara är jag.

Snopp betydde ju ursprungligen något annat. Penis ska ha betytt svans (latin). Om ytterligare 10, 20 år tror jag att generationen som växer upp nu kommer fnissa åt de som använder ordet "snippa" om att klippa av något. På samma sätt som ingen människa idag seriöst skulle föreslå att man "runkar juicepaketet före användning".

(Nog för att det är hemskt roligt och samtidigt irriterande att man inte ska kunna nämna ordet snippa utan att den här ganska tråkiga debatten dras igång IGEN, men tänkte ge min åsikt när ändå folk håller på att förfära sig över ordets eventuella ursprungliga betydelse)
  • Butterscotch

Jag använder ordet snippa när jag pratar med min dotter, hon är bara 4 år och för henne betyder det hela de nedre regionerna så att säga. Så då betyder det detsamma för mig, jag har inget behov av att krångla till det för henne (än i alla fall).

• stresss

Övrigt, eftersom det är ett ord på barnspråk så ör det lite oexakt. Jag säger nog inne i snippan till ett bsrn för att förklara vagina, och snippa för det som syns.
    Ordet snopp kan man använda även till en vuxen, eller bland vuxna, men ordet snippa är utpräglad barnspråk, tycker jag i allafall.

• Emmi27

Tycker det är ett skitbra ord. Man säger ju snopp och då är det ju bra att det uppfunnits ett ord som liknar det fast för det kvinnliga könet. Tycker inte att de ord som finns låter särskilt bra ens i mina vuxna öron.  Kankse inte skulle ringa till gyn och använda ordet snippa eftersom det inte känns så vedertaget bland och mellan vuxna än men tycker ändå att det är ett utmärkt ord. Inte för att snippa låter så hett när det kommer till dirty-talk men då är det en annan sak, i vardagligt tal dock så funkar det fint, har vant mig på väldigt kort tid och då träffar jag inte ens barn =)

• Butterscotch

Fast nu pratades det ju om ordet snippa, inte snipa. Men jag är inte den som är den: Snopen = förvånad, paff.

Svar på tråden Vad är snippa?