CeeJay skrev 2011-06-27 11:34:15 följande:
Jag tycker det är viktigt att man säger snippa eftersom det är ett vedertaget ord. För att flickor ska slippa ord som kussimurran, smulan och andra töntiga namn. Och flickor har EN snippa, pojkar har EN snopp och TVÅ pungkulor (för det mesta) - det kan vi inte ändra på!
Vet inte riktigt om jag riktigt förstår din fråga, vulva och blygd är det väldigt få som använder. Ordet snippa var väl ett sätt att förnya och förenkla för alla? Men som om människor fortfarande kallar snippan för musen, kissen, murran, smultronet eller vad det nu kan heta så försvinner ju enkelheten med ordet snippa och flickor är tillbaka till ruta ett när namnet är "flytande" och man kan säga precis hur man vill. Det tycker jag är konstigt.
"Jag tycker det är viktigt att man säger snippa eftersom det är ett vedertaget ord."
Ok, men det är ju inte "vedertaget" för ALLA. Det är en lansering som RFSU gjorde i 2003, alltså för bara sju år sedan.
"För att flickor ska slippa ord som kussimurran, smulan och andra töntiga namn"
Jag tycker att ordet snippa låter minst lika löjligt och jag är inte ensam. Sedan finns det många som accepterar ordet då det används en hel del på förskolor men hemma säger de något annat till flickorna.
"Och flickor har EN snippa, pojkar har EN snopp och TVÅ pungkulor (för det mesta) - det kan vi inte ändra på!"
I NE så beskrivs
Snippa som ett samlingsnamn för kvinnans YTTRE könsorgan.
Så din lista får ju då revideras till: Pojkar - en snopp, två pungkulor Flickor - en snippa, en ?
"Vet inte riktigt om jag riktigt förstår din fråga, vulva och blygd är det väldigt få som använder."
Sant. Men det är de korrekta orden, inte snippa. Min fråga var "varför kan de inte göra en nylansering av ett korrekt ord istället för ett av många smeknamn?" De korrekta orden har iaf alla en koppling till.
"Ordet snippa var väl ett sätt att förnya och förenkla för alla?"
Jag har för mig att det var för att hitta ett "neutralt" ord för kvinnans könsorgan. Personligen så tycker jag inte att man stärker kvinnans förhållande till sitt könsorgan genom att lansera en massa nya ord, det gör man genom att inte vara rädd för att använda de ord som finns! Jag känner mig inte stärkt av att veta att ett ord som för mig betyder klippa av används om mitt könsorgan.
"...tillbaka till ruta ett när namnet är "flytande""
Jamen om du ser till ordets betydelse så är det ju ingen som förstår vad det egentligen innefattar så det är ju minst lika flytande. Här röstar majoriteten för hela kittet och i NE så står det att det inte står för hela kittet...
MEN om ANDRA vill använda ordet så är det okej för min del. Men kom inte och säg att vi borde använda oss av ett ord som funnits i ordlistan i fem år för att det är vedertaget för det finns ord som funnits med oss mycket längre än så som är långt mer vedertagna än snippa.