• Miss Obsessive

NYKÖPING

I juli så går flyttlasset mot Nyköping, där sambon har fått jobb. Vi vet ingenting om Nyköping och känner inte en kotte där, allt blir nytt för oss. Nu har vi, efter en hel del panik och ångest fått tag på en lägenhet som vi hoppas kommer bli bra. Lägenheten ligger i området Brandkärr, som jag förstått är Nyköpings "getto". Men när jag kollar på kartan över Nyköping (som jag tog med från en galleria när vi var där för två veckor sedan), så verkar det inte alldeles förfärligt, med badhus/badplats, köpcentrum/affärer och skolor/barnomsorg i närheten. Lägenheten vi fått verkar dessutom ha en fantastiskt bra planlösning. 

Skulle gärna höra om området från de som känner till det, kanske från att ha bott där själva. Är det ett lugnt område? Känner man sig trygg där? Hur är bussförbindelserna till centrum? Hur är BVC där? Hur är barnomsorgen? Tänker då i första hand på förskola/dagmammor. 

Andra nyinflyttade eller icke-nyinflyttade som önskar träffa nya kontakter får självklart också skriva Glad 

• Svar på tråden NYKÖPING
  • Kajjan82

Hallu! Flyttade till Nyköping för lite mer än ett år sedan. Bor idag utanför, flyttade hit från sthlm å sa till mannen att jag vägrar sitta och trycka i en lägenhet på landet. Så vi köpte ett litet torp utanför :) Så angående Brandkärrområdet, visst det är invandrartätt blandat med folk med en lägre medelinkomst. Det är väl inte mer bråk där andra ställen på natten förvisso. Kanske inte är den charmigaste delen av Nyköping om man säger så.. Stora slingrade höghus i solblekt rosa och vitt.. Rekomenderar denna sidan: nykopingsguiden.se/sv/boinykoping/bo/hyra/ Där finns alla privata hyresvärdar el om ni har 2 bilar hyra villa på landet ca.5000 Det går ju alltid att bo ett kortare tag i ett segregerat område sen söka sig vidare, men jag tror inte det är att satsa på i det långa loppet.. Förskolan är ganska sliten men den skall flyttas in i den nuvarande skolan om något år. Skolbarnen skall flyttas in till en närliggande skola och detta kommer innebära 100 procent invandrarbakgrund.. dock börjar politikerna nu inse vidden av d hela och detta ligger lite avvaktandes. Det är mkt planer i Nyköpings kommun nu vad gäller förskola och skola.. Dessvärre vet jag inget mer om området förutom att det ligger en bra second hand butik där som jag brukar trilla in på då och då :) Hoppas detta hjälpte lite iallafall :p

• Miss Obsessive

Tack för tipset, dock så har vi redan mailat varenda hyresvärd på den listan och ingen hade något ledigt. Vi fick ligga på och "tjata" lite på Nyköpingshem också innan vi blev erbjudna lägenheten på Brandkärr. Med tanke på områdets rykte så är det inget område som vi hade valt i första hand, men nu var vi tvungna att få tag på boende omgående, eftersom vi bara har kontrakt på den lgh vi hyr idag tom 1/8.

Tyvärr så har vi bara en bil och ett körkort eftersom jag ännu inte fått tummen ur att ta körkort. Bra bussförbindelser är därför ett måste. Dessutom så är vi båda två lite bekväma och gillar att bo i stan. Praktiskt när man har barn också eftersom det är nära till det mesta :)

Vi övervägde att försöka skaffa ett lånelöfte från banken och köpa lgh, men kom fram till att vi borde lära känna stan först innan vi köper boende. Ska jag vara helt ärlig så har jag en hel del ångest över den här flytten, som bestämdes på två dagar. Jag vill egentligen inte flytta, älskar staden vi bor i nu, men för min sambos skull så vill jag ge det en chans.  Det skulle dock kännas bra om någon hade något positivt att säga om Brandkärr, för hittills har jag varken hört eller läst särskilt mycket bra och även om vi inte behöver bo där någon längre stund, så skulle det kännas lugnande att veta att vi inte flyttar till ett riktigt skitställe. Barnomsorg och skola är oerhört viktigt för oss att vi hittar "rätt", så det får vi kolla lite bättre vilka alternativ vi har. 

Någon som har erfarenhet av att bo utanför Nyköping och pendla? Andra orter vi kikat lite på är Norrköping,Trosa och Oxelösund. 

• Jussi

Jag förstår inte varför man ska hacka på Brandkä'rr? Vi har bot där nu i lite över ett år, o trivs bra. Det är alltid best att bo på Brandkärrsvägens sida. På Ortvägen ock Mariebergsvägen kan det vara lite stökigar. Hela Nyköping kommer ju till Brandkärr för att handla. I slutet av 2012 så kommer ju systemet att öppna upp i Brandkärr. Jag har själv 2 småbarn, ock BVC fungerar väll någorlunda. Toppen är med Familjecentralen, där man kan få information, ock barna kan leka med andra. 
    Dagisplats kan vara svårt att få. Min dotter går på det nyare dagiset, Ekkorren..
    På somrarna kan man grilla utte, finns en del som har planteringar utte mm.
    Dom uttlänningar som bor i området har egna organisationer ock man ser faktiskt inte så mycket av dom..
     Bodde tidigare i centrala Nyköping, på Ringvägen. Hade världens värsta hyresvärd. Ingen fastighetsservice. Vi fick snöas in på vintern. Taket läckte på flera ställen. Ingen gjorde någonting..
    Nyköpingshem fungerar hyffsat som hyresvärd. Se upp med gratisboende parkering. Flyttar du inte bilen vart 24 timma så kan du få böter. Du kan fråga om en separat lapp att sätta i vindrutan att du har rätt att stå där.

Svar på tråden NYKÖPING