Inlägg från: Cinnamoon |Visa alla inlägg
  • Cinnamoon

3-månaders som inte vill suga längre

Fast Straw2008, många barn som får prova att äta från flaska en tid börjar föredra flaskan framför bröstet, helt enkelt eftersom det går snabbare att få i sig mat på det sättet. Så skulle små bebisar få båda alternativen och få "välja själva" så skulle nog många föredra flaskan. Men nu vill ju TS ge amningen ett försök, delvis pga att bebisen inte mår bra av ersättningen, och det är väl jättebra (inte för att jag hävdar att det ena är bättre än det andra, bara för att förtydliga).

Till TS: Min dotter blev likadan i den åldern trots att jag aldrig hade gett henne flaska. Hon är en nyfiken liten tjej och tyckte helt enkelt att det var tråkigt att ligga och bli "fasthållen" och ägna massa tid åt att äta när det fanns så mycket runt omkring att upptäcka. Min lösning blev att ligga i sovrummet (där jag hade fördragna fönster så det blev lite mörkt och lite att titta på) och ha henne intill mig, när hon var redo (efter en del krångel) så vände hon sig mot bröstet och åt. Det tog en tid innan hon kommer över den här "fasen" men sen fungerade amningen igen.

Om du vill försöka helamma TS så tycker jag att du ska ägna några dagar åt att amma som en tok :). Dvs håll er i sovrummet och låt honom suga så fort han visar tecken på att vilja det. Ladda upp med mat och dryck till dig själv i närheten. Försök amma ofta på natten, då det hjälper till att öka mjölkproduktionen och komplettera eventuellt på dagen med ersättning från kopp/tillmatningsset eller den flaska du köpt. Och om det inte fungerar eller om du känner att du inte orkar så är det inte hela världen, och förhoppningsvis hittar ni då någon ersättning som lillens mage tål bättre.

Att ha en fungerande amning kan ibland vara lite pyssligt, speciellt när bebisen är i en utvecklingsfas eller behöver öka mjölkproduktionen och då måste suga nästan oavbrutet i några dagar. Men om man vill och tycker det är värt det så får man stå ut och försöka ta det lugnt, och lägga extra mycket tid på amningen.

Svar på tråden 3-månaders som inte vill suga längre